فرایند بوجاری بذر

فرایند بوجاری بذر

بذرها برای آن که از مواد زائد خود جدا شوند باید فرایند بوجاری بذر را پشت سر بگذارند. بوجاری بذر جداسازی ضایعات، علف های هرز، کاه و دیگر مواد زائد از بذر سالم می باشد. در گذشته عمل بوجاری به واسطه کشاورزان صورت می گرفت و به این شکل بود که محصول را در هوا به هنگام وزش باد پرتاب می کردند تا مواد اضافی از آن جدا شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش حجم تولید روش های قدیمی کنار رفته اند و دستگاه های بوجاری جایگزین آن ها شده اند، ناگفته نماند هنوز هم در برخی مکان ها از روش های سنتی بوجاری استفاده می شود. شما می توانید دستگاه های بوجاری را از شرکت آروین صنعت که سازنده انواع این دستگاه ها می باشد از طریق مراجعه به سایت و ارتباط با کارشناسان خریداری نمایید.

اهمیت فرایند بوجاری بذر

مهم ترین کار در امر کشاورزی فرایند بوجاری بذر است زیرا اگر بذر بوجاری نشود عوارضی را برای کشت به وجود خواهد آورد که در متن زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

زیاد شدن علف های هرز در مزرعه ها

اگر فرایند بوجاری بذر اجرا نشود، با کاشت ترکیب شده بذرهای سالم و ناسالم بذرهای علف هرز رشد کرده و موجب خسارت های جبران ناپذیری برای کشاورز خواهند شد. کاشت بذرهای بوجاری نشده موجب کاهش محصول و کیفیت آن و همچنین موجب اشغال شدن زمین کشاورزی خواهد شد.

شیوع و گسترش بیماری های بذر زاد

یکی دیگر از عوارض انجام نشدن فرایند بوجاری بذر، گسترش بیماری ها در مزرعه است. بذرهای آلوده موجب خسارات بسیار به کشاورزان می شوند و بدترین خسارات به واسطه بیماری های بذر زاد شامل محصولات جو و گندم می شود و همین امر باعث افزایش هزینه های کشاورزان می شود.

کچل شدن مزارع و نبود رشد یکسان

یکی دیگر از عوارض اجرا نشدن فرایند بوجاری بذر، کچل شدن مزرعه ها می باشد. این بذرها به دلیل شکستگی یا هر مسئله دیگری عامل نفوذ بیماری های گوناگونی هستند که پس از کشت سبز نمی شوند و محیطی را برای رویش علف های هرز آماده می کنند.

افزایش هزینه های تولید و کاهش محصول

اجرا نشدن فرایند بوجاری بذر عوارض دیگری هم دارد زمانی که این بذرها کشت می شوند و باعث گسترش بیماری و علف های هرز می شوند کشاورزان مجبور به پرداخت هزینه برای سم پاشی و از بین بردن آلودگی های مزرعه می شوند همین امر موجب کاهش کیفیت محصول هم می شود اما کشاورزان اگر بعد از فرایند بوجاری بذر را کشت کنند یعنی در دوره های متناوب بذرهای بوجار شده را بکارند این مسائل تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

راه های بوجاری بذر

برای بوجاری بذر راه های گوناگونی وجود دارد که در متن زیر به توضیح آن ها پرداخته ایم:

بوجاری دستی

این روش جز راه های سنتی بوجاری است به این ترتیب که کشاورزان با استفاده از الک هایی متناسب با بذر یک بار آن را الک می کنند تا مواد زائد از درون الک عبور کنند و بذر اصلی و بذرهای بزرگ تری که هم اندازه محصول اصلی هستند باقی بمانند. در مرحله بعدی الک بزرگ تری را انتخاب می شود و بذرها را غربال می کند در این مرحله تمام کاه و کلش موجود از الک خارج می شود. در مرحله نهایی محصول با پارو باد داده می شود تا تمام مواد سبک، دانه های پوک و علف های هرز به جا مانده از محصول اصلی جدا شوند این روش در برخی مناطق به کار گرفته می شود.

بوجاری با دستگاه

فرایند بوجاری بذرها با دستگاه به دو صورت شکل می گیرد:

دستگاه بوجاری سیار

این دستگاه بوجاری به پشت تراکتور وصل می شود و با نیروی شافت تراکتور به حرکت در می آید و تمام فرایند بوجاری بذر و عمل ضد عفونی کردن را به آسانی انجام می دهد.

دستگاه بوجاری ثابت

این دستگاه بوجاری در مدل های مختلفی اعم از بوجاری خانگی، بوجاری کارگاهی و بوجاری صنعتی تولید می شود، این دستگاه ها دارای برق تک فاز خانگی و سه فاز کارگاهی و صنعتی می باشند. افرادی که در خانه خود بوجاری محصولی را انجام می دهند چون حجم کمی از محصول را دارا هستند دستگاه بوجاری خانگی مناسب آن ها می باشد. دستگاه کارگاهی و صنعتی در مقیاس های بزرگ تر برای حجم های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها بسیار مورد حمایت تولیدکنندگان قرار گرفته اند زیرا مزیت های فراوانی برای آن ها ایجاد کرده اند. تولیدکنندگان می توانند برای آن که قیمت دستگاه بوجاری جهت فرایند بوجاری بذر برایشان مقرون به صرفه باشد این دستگاه را از شرکت آروین صنعت تهیه نمایند.

دستگاه بوجاری مقدماتی

بوجاری مقدماتی توسط دستگاه هایی به نام پوست کن انجام می شود، پوست کن ها گونه های مختلفی دارند ولی اکثر آن ها دارای یک صفحه دوار می باشند که فرایند بوجاری بذر به راحتی در این دستگاه ها صورت می گیرد. عمل بوجاری بذر با جریان هوا ترکیب می شود این جریان باعث می شود تا ساقه، کاه، کلش و مواد سبک زائد از محصول جدا شوند. نحوه بوجاری بذر در دستگاه های بوجاری که دارای یک کانال برای جریان هوا هستند به این شکل است که بعد از ریختن بذرها داخل دستگاه، آن ها بدون در نظر گرفتن تفاوت وزن و سایز از مواد سبک جداسازی می شوند.

آشنایی با خط بوجاری بذر

کارخانه هایی که دارای حجم تولید بالایی هستند به دلیل آن که سرعت کار خود را بالا ببرند از خط بوجاری بذر استفاده می کنند.‌ خط بوجاری بذر شامل انواع دستگاه های بوجاری است که مرحله بوجاری تا بسته بندی را انجام می دهد. خط بوجاری فقط مختص بذر نیست بلکه خط بوجاری گندم با انواع دیگر محصولات هم وجود دارند به عنوان مثال خط بوجاری ذرت برای محصولات مشابه ذرت که دستگاه آن قادر به انجام عمل بوجاری است کاربرد دارد. عمل جداسازی بذر در خط بوجاری به ترتیب شامل دستگاه های زیر می باشد:

بالابر: این دستگاه وظیفه منتقل کردن بذر به دستگاه پیش بوجاری را دارد. بالابر مخزنی جهت دپو محصول دارد و برای کنترل ورودی محصولات به دستگاه دارای یک دریچه قابل تنظیم می باشد همچنین به جهت جلوگیری از صدمه زدن به محصول و یا ضربه زدن به آن ها دارای قاشقک های پلاستیکی می باشد.

پیش بوجاری: این دستگاه شامل سرند و 2 طبقه الک جهت جدا کردن مواد زائد درشت از محصول است.

سیلیکون: این دستگاه وظیفه مهار کردن پوشال و گرد و غباری که از فن دستگاه پیش بوجاری خارج شده است را دارد.

بالابر: در این مرحله دستگاه بالابر موظف است تا محصول را از دستگاه پیش بوجاری به دستگاه بوجاری منتقل کند.

بوجاری: این دستگاه شامل سرند و 2 طبقه غربال است که وظیفه پاک کردن غربال ها را توپک به عهده دارد. دستگاه بوجاری دارای فن مرکزی است که مکش قابل تنظیم دو طرفه دارد همچنین این دستگاه جهت اجرای تنظیمات دارای نردبان، سکو و پاگرد هم می باشد. کار دستگاه بوجاری جدا کردن ناخالصی های ریز، سبک و درشت از محصول است.

سیلیکون: این دستگاه که همان دستگاه سپراتور می باشد موظف است پوشال ها و گرد و غبارهایی که از فن بوجاری خارج شده است را مهار نماید.

سیاه دانه گیر: این دستگاه شامل 2 سیلندر برای جدا نمودن نیم دانه ها و سیاه دانه های موجود در بذر می باشد.

بالابر: در این مرحله دستگاه بالابر وظیفه منتقل کردن محصول از دستگاه سیاه دانه گیر به جوگیر را دارد.

جو و یولاف گیر: این دستگاه شامل 4 سیلندر برای جدا نمودن جو و یولاف موجود در بذر می باشد.

بالابر: در این مرحله دستگاه بالابر موظف است تا محصول را از دستگاه جو و یولاف گیر به دستگاه گراویتی منتقل نماید.

گراویتی: این دستگاه وظیفه دارد تا مواد زائد سبک را از لحاظ وزنی از محصول اصلی توسط هود و فن، جداسازی نماید.

بالابر: در این مرحله دستگاه وظیفه دارد تا محصول را از دستگاه گراویتی به دستگاه ضدعفونی کننده دیسکی بذر منتقل نماید.

ضد عفونی دیسکی: این دستگاه ضد عفونی کننده بذر را به منظور ترکیب نمودن سم مایع و آب با غلات، سم زن بذر همچنین به منظور یکدستی و ترکیب صورت دیسکی با قطعه هایی که به طور کامل استیل هستند از طریق مکانیزم هوشمند انجام می دهد.

بالابر: در این مرحله بالابر وظیفه انتقال محصول از دستگاه سم زن بذر به دستگاه توزین دیجیتال را دارد.

توزین دیجیتال: این دستگاه شامل صفحه نمایشگری است که وزن و شمارش تعداد کیسه ها را تنظیم می نماید و به راحتی به کامپیوتر هم متصل می شود. دستگاه توزین دیجیتال برای توزین دارای مخزن هاپر محصول به میزان مورد نیاز می باشد، این دستگاه کیسه پرکن بذر را به شکلی همزمان با توزین انجام می دهد.

نوار نقاله: این دستگاه وظیفه انتقال کیسه بذر را از دستگاه توزین دیجیتال به محل دپو و دوخت کیسه ها دارد.

تابلو برق: به منظور خط کامل بوجاری بذر به صورت دستی و اتوماتیک تابلو برق PLC به کار می رود که مدار تمام دستگاه های خط بوجاری در این تابلو جای گذاری شده است. در حالت اتوماتیک بعد از پایان کار تمامی محصولات به جا مانده در دستگاه ها تخلیه و بعد از این مرحله خاموش می شوند همین امر باعث بالا رفتن عمر تجهیزات و کاهش نیروی مصرفی برق می شود.

آشنایی با خط بوجاری بذر

مزایای دستگاه بوجاری بذر

دستگاه بوجاری که جایگزین روش های سنتی جداسازی ناخالصی ها از محصول اصلی شده است دارای مزیت های بی شماری است که در این جا به تعدادی از آن ها می پردازیم:

افزایش سرعت

استفاده از روش های قدیمی بسیار زمانبر بود به خصوص برای جداسازی ناخالصی ها از بذر، زیرا این محصول جثه کوچکی دارد بنابراین هم نیروی زیادی را می طلبید و هم زمان زیادی برای بوجاری صرف می شد اما استفاده از دستگاه بوجاری فرایند بوجاری بذر را سرعت بخشیده است و به راحتی در کوتاه ترین زمان عمل جداسازی را انجام می دهد.

کاهش نیرو

در گذشته برای عمل بوجاری بذر نیاز به کاربران بسیاری بود اما با پیدایش دستگاه های بوجاری این تعداد نیرو لازم نیست و همین امر باهث کاهش هزینه های بسیاری است حتی برخی از دستگاه های بوجاری هستند که فرایند بوجاری بذر را به شکل اتومات انجام می دهند و نیاز به نیروی انسانی ندارند.

کاهش خطا

در قدیم الایام عملیات بوجاری بذر دارای خطاهای بسیاری بود اما با دستگاه ها مدرن بوجاری این خطاها بسیار کاهش یافته است. شما می توانید با استفاده از دستگاه های بوجاری تولید محصولات خود را چند برابر نمایید.

افزایش سود دهی

وجود این دستگاه باعث بالا رفتن ظرفیت تولید، کاهش هزینه ها و درآمد بیشتر می شود، همچنان که ظرفیت تولید بالا می رود و محصولات به فروش می رسد سود شما هم بیشتر می شود.

ظرفیت

دستگاه های بوجاری تنوع بالایی در ظرفیت دارند و می توان گفت برای هر نیازی حرفی برای گفتن دارند. انتخاب دستگاه بوجاری باید براساس مقدار تولید ساعتی، روزانه و ماهانه شما باشد و اگر این دستگاه را به درستی انتخاب نکنید نمی تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

خرید دستگاه بوجاری بذر

در خرید هر ابزاری افراد باید اطلاعاتی از قبل در مورد آن داشته باشند تا بتوانند بهترین و اصولی ترین آن را انتخاب نمایند، خرید دستگاه بوجاری بذر هم از این قانون جدا نیست شما باید قبل از خرید به جهت مهم بودن فرایند بوجاری بذر نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

انتخاب مدل دستگاه

شما برای بهره گیری از بهترین فرایند بوجاری بذر باید ابتدا نیاز خود را مشخص نمایید تا بتوانید دستگاه مناسب کار خود را انتخاب کنید زیرا این دستگاه ها دارای گونه های مختلفی هستند و اگر در انتخاب مدل آن دقت لازم را نداشته باشید نمی توانید از دستگاه بوجاری بذر بهره لازم را بگیرید. شما می توانید در صورت نیاز داشتن به مشاوره از کارشناسان شرکت آروین صنعت مشورت بگیرید.

برند

این دستگاه ها برای فرایند بوجاری بذر در برندهای مختلفی ساخته می شوند و هر برندی که دارای کیفیت بالای ساخت باشد بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان و فروشندگان قرار می گیرد. برند معتبر به دلیل اعتبار ثابت شده ای که دارد دارای قیمت بالایی است اما کیفیتی که این برندها دارند، دستگاه های بوجاری که در برندهای متفرقه ساخته می شوند این کیفیت را ندارند. شما می توانید با خرید دستگاه بوجاری از برند معتبر، هم از کیفیت بالای محصول برخوردار شوید و هم از عمر طولانی دستگاه بوجاری.

خرید مستقیم

شرکت های مختلفی فروش دستگاه های بوجاری را به عهده دارند اما برخی از این شرکت ها محصولاتشان را به واسطه ها می فروشند و همین امر موجب بالا بردن قیمت ها می شود. اما اگر شما به فرایند بوجاری بذر خود اهمیت می دهید می توانید به جای پرداخت مبلغ بالاتر از کیفیت بالاتر در ازای قیمتی ارزان تر بهره مند شوید. شما می توانید با خرید مستقیم از شرکت های سازنده، این دستگاه را با خدمات ارزنده و گارانتی کالا خریداری نمایید.

کیفیت

تولید دستگاه های بوجاری بذر توسط شرکت های مختلفی صورت می گیرد که هر کدام از آن ها مواد و متریال گوناگونی را برای ساخت دستگاه ها استفاده می کنند استفاده از متریال مرغوب باعث کیفیت دستگاه و تولید آن می شود و اگر متریالی دارای کیفیت پایینی باشد کیفیت تولیدی محصول هم کم می شود پس در زمان خرید این دستگاه ها به دلیل حساس بودن فرایند بوجاری بذر به کیفیت دستگاه دقت کنید.

شرکت آروین صنعت با استفاده از تجربه درخشان خود توانسته است دستگاه های بوجاری خود را از طریق وب سایت شرکت با بهترین کیفیت در فرایند بوجاری بذر به فروش برساند شما هم می توانید برای خرید این دستگاه از طریق وب سایت اقدام نمایید.

فرایند بوجاری بذر با چه دستگاه هایی صورت می گیرد؟

برای بوجار کردن بذرها از دستگاه های مختلفی مانند دستگاه پیش بوجاری، دستگاه بوجاری بذر، دستگاه گراویتی و غیره استفاده می شود.

آیا سم زدن بذر از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بله، زیرا اگر بذر ضد عفونی نشود می تواند باعث کاهش محصول و افزایش هزینه های کشاورزان شود همچنین با کاشت این بذرها مزرعه کچل شده و به دلیل وجود بیماری و آلودگی باعث منتقل شدن این بیماری ها به مابقی بذرها و به وجود آمدن علف های هرز می شود.

دستگاه های بوجاری در چه مدل هایی یافت می شوند؟

دستگاه بوجاری برای تمام نیازهای کاربران طراحی شده است از افرادی که در خانه با حجم کمی از محصول درآمد دارند تا صنایع کارگاهی و صنعتی که تناژ بالاتری از محصول را به صورت ساعتی و یا روزانه تولید می کنند.

دستگاه بوجاری را از چه مکانی تهیه نماییم؟

دستگاه بوجاری به دلیل حساس بودن فرایند بوجاری بذرها باید از مکان هایی تهیه شود که خود سازنده آن ها می باشند تا در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکلی شما با خیالی راحت به جهت داشتن گارانتی و خدماتی که بعد از فروش دستگاه بوجاری به شما تعلق گرفته است مشکلتان را با شرکت در میان بگذارید و با کمترین هزینه آن را حل کنید.

در خرید دستگاه بوجاری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در هنگام خرید دستگاه بوجاری باید مواردی را مد نظر داشته باشید که به طور خلاصه می توان به کیفیت، حجم دستگاه بوجاری، سایز دستگاه بوجاری، شرکت سازنده دستگاه، برق مصرفی دستگاه بوجاری، برند دستگاه بوجاری و قیمت اشاره نمود.