دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

زمانی که بخواهیم محصول خود را جمع‌آوری کنیم در هنگام جمع‌آوری محصول مقداری از ناخالصی‌های زمین به همراه محصولات جمع‌آوری می‌شود و اگر افراد زیادی بخواهند تمامی این محصولات را از هم جدا کنند بسیار وقت‌گیر و زمان بر است. متخصصان و طراحان ایرانی پس از هم فکری باهم توانسته‌اند دستگاهی به نام بوجاری را تولید کنند که این دستگاه کار نیروی انسان را راحت کرده و می‌توان به‌آسانی و با خیالی آسوده محصول خود را بدون ناخالصی برداشت کنید. استفاده از دستگاه بوجاری لیزری حبوبات به علت سرعت بالایی که دارد، موجب بالا رفتن سرعت در فرآیند بسته بندی می گردد. دستگاه بوجاری لیزری حبوبات یکی از تولیدات شرکت آروین صنعت ایرانیان برای پاک کردن انواع حبوبات با آسان ترین روش و در کمترین زمان می باشد. 

مراحل بوجاری حبوبات

بوجاری در لغت به معنی دسته‌ بندی‌ کردن است. دستگاه بوجاری حبوبات، انواع حبوبات، خشکبار، غلات مانند برنج را بوجاری می‌کند.

مراحل بوجاری حبوبات توسط دستگاه بوجاری حبوبات شامل موارد زیر است:

  1. توسط فن‌ های دورریز گرد و غبار حبوبات جداسازی می‌ شود.
  2. تمامی جسم‌ های سبک را از هم جدا می‌ کند. مانند: پوسته‌ های حبوبات، کاه و… .
  3. توسط سرند بالایی تمام ناخالصی‌ ها را جدا می‌ کند.
  4. به‌ آسانی قابل‌حمل کردن و جا بجایی است.
  5. از تابلو برق مجزا و کاملی برخوردار است.
  6. ناخالصی‌ هایی مانند شن، حبوبات شکسته و پوسته‌ های سبک را به کمک سرندها جداسازی می‌ کند.

انواع دستگاه های بوجاری حبوبات

در اینجا دو مورد از دستگاه‌ های بوجاری حبوبات را به شما معرفی می‌ کنیم که به شرح زیر می‌ باشد.

  1. دستگاه بوجاری حبوبات خانگی
  2. دستگاه بوجاری حبوبات صنعتی

دستگاه بوجاری حبوبات

دستگاه بوجاری حبوبات خانگی از حجم کمی نصبت به دستگاه بوجاری صنعتی برخوردار است، به همین دلیل مقدار کمتری را نصبت به دستگاه بوجاری صنعتی پاکسازی می‌ کند. این دستگاه در ایران ساخته می‌ شود و تمامی قطعات دستگاه بوجاری توسط نیروهای ایرانی ساخت و تولید می‌ شوند. دستگاه بوجاری حبوبات سرندهای متفاوتی دارند و توسط فن بادی را که به وجود می‌ آورد ضایعات و پوسته‌ های حبوبات را جدا می‌ کند.

ویژگی های دستگاه بوجاری حبوبات خانگی نسبت به نوع صنعتی (لیزری)

دستگاه بوجاری دارای فن بسیار بزرگی است که این دستگاه را باید در محلی قرار داد تا بتواند اضافه‌ های محصولات را توسط فن دورریز، بیرون بریزد. قیمت دستگاه بوجاری حبوبات خانگی بستگی به سلیقه خود شما دارد که کدام نوع دستگاه را انتخاب می‌کنید. این دستگاه‌ ها را می‌ توان در مکان‌ های بی‌ سر و صدا راه‌ اندازی کرد. زیرا از صدای بسیار کمی برخوردار است و قابلیت پاکسازی محصولات را در کمترین زمان ممکن و با کیفیتی بسیار عالی برای عرضه به مصرف‌ کننده را دارد.

بهترین دستگاه بوجاری حبوبات چه نوع دستگاهی است؟

می‌ توان گفت بهترین و با ارزش‌ ترین دستگاه بوجاری حبوبات از نوع لیزری آن است و از لحاظ جداسازی حبوبات بسیار قوی و بادقت عمل می‌کند. یکی دیگر از دستگاه‌ های بوجاری را که می‌ توان به آن اشاره کرد دستگاه بوجاری حبوبات وزنی است. با اینکه دقت و عملکرد این دستگاه نسبت به دستگاه لیزری پایین‌ تر است، اما از کیفیت بالایی در عملکرد برخوردار می باشد.

نحوه کار دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

همان‌ طور که اطلاع دارید امروزه مصرف حبوبات و غلات بیشتر از دیگر محصولات خوراکی است. اگر کشاورزی بخواهد محصولات خود را به‌صورت بذری برداشت کند، می‌ تواند از ماشین‌ های کشاورزی برای راحت‌ تر کردن کار خود استفاده کند و به زمان کمتری نیاز دارد تا به کمک ماشین‌آلات کشاورزی محصولات خود را جمع‌آوری نماید.

همچنین برای پاکسازی حبوبات امروزه تمام تولید کننده‌ ها با چالش جداسازی ضایعات مواجه شده‌ اند، زیرا نمی‌ توانند تمامی محصولات خود را به کمک نیروی انسانی با دقت و قدرت کامل انجام دهند. برای انجام این کار از دستگاه‌ های بوجاری حبوبات استفاده می‌ کنند که این روش باعث می‌ شود که هم کار جداسازی را با دقت انجام دهند و هم حبوبات تمییز و با کیفیتی را در نهایت برای عرضه داشته باشند.

عملکرد دستگاه بوجاری لیزری حبوبات به این صورت است که به کمک چشم‌ های لیزری بسیار قوی و فن‌ های مکنده بسیار قدرتمند محصولات را مکش می‌ کنند. سنسورهای لیزری این دستگاه از قدرت و دقت بالایی برخوردار می باشد. یک نمونه دیگر از ویژگی‌ های عملکردی دستگاه بوجاری حبوبات لیزری با دیگر دستگاه‌های معمولی در این است که تعداد خطاهای بسیار کمی دارد و می تواند به خوبی ناخالصی‌ های موجود را به‌ صورت منظم و بدون خطا از هم جدا نماید.

مزایای دستگاه بوجاری لیزری حبوبات 

دستگاه بوجاری لیزری حبوبات در ابعاد و اندازه کوچکی تولید می‌ شود. شکل ظاهری آن به‌ صورت عمودی است و یک مخزن متوسط روی آن قرار دارد که غلات های سبک و گرد و غبار آنها را توسط فن‌ هایی که بر روی دستگاه سوار شده‌ اند را می‌ گیرند تا حبوبات سبک و توخالی را بیرون بریزد. یکی دیگر از مزایای این دستگاه این است که با برق ۳ فاز کار می‌ کند. هزینه نگهداری از این دستگاه بسیار آسان است و می‌ توان در هر کجا و هر مکان از دستگاه بوجاری لیزری حبوبات استفاده کرد.

آیا دستگاه بوجاری حبوبات لیزری صرفه اقتصادی دارد؟

در سال‌ های اخیر بسیاری از افراد با خرید دستگاه بوجاری حبوبات توانسته‌ اند در خانه یک بازار کار خوبی را راه‌ اندازی کنند و به درآمدهای بالایی برسند، ولی برای راه‌ اندازی ابتدا باید جواز کسب کار خود را بگیرند تا بتوانند اقدام به کار پاکسازی حبوبات نمایند.

نکات مهم در انتخاب دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

  • نوع دستگاه بوجاری لیزری باید مناسب با محصول تولید کننده باشد.
  • سایز و اندازه دستگاه بوجاری لیزری باید متناسب با فضای مورد نیاز مصرف کننده باشد.
  • ولتاژ و مقدار توان مصرفی دستگاه بوجاری لیزری باید متناسب با برق کارگاه یا کارخانه باشد.
  • قبل از خرید باید نوع موتور و نوع مصرف دستگاه و مقدار باید توان آن را مورد برسی قرار داد.

ویژگی های دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

  • قابلیت دسته‌ بندی محصولات از نوع ریز و درشت
  • افزایش دادن به کار و صرفه‌ جویی‌ کردن در وقت
  • عدم نیاز به نیروی انسانی و برنامه‌ ریزی کامپیوتری
  • اطمینان از کیفیت محصولات بوجاری شده جهت ارسال آن‌ ها به بازار

بعد از جمع‌ آوری حبوبات از مزرعه و ارسال آنها برای بسته‌ بندی حبوبات، از دستگاه‌ های سورتینگ وزنی و لیزری برای انجام عمل بوجاری استفاده می‌ کنند. در قسمت بوجاری وزنی، کلیه محصولات بر حسب وزن دانه جداسازی و بسته بندی می‌ شوند. این روش مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارد؛ زیرا دستگاه قابلیت این را ندارد که تمامی سنگ‌ ها و ناخالصی‌ ها را از میان حبوبات جدا کند. به همین دلیل بوجاری به‌ صورت کامل و یکنواخت صورت نمی‌ گیرد، پس برای رفع این مشکل باید از دستگاه‌ های پیشرفته‌ تری استفاده کرد. یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه بوجاری لیزری حبوبات است که به‌ صورت یک‌ دست و یکنواخت تمامی ناخالصی‌ های بذرها را می‌ گیرد. زیرا همان طور که گفته شد این دستگاه از چشم لیزری فوق پیشرفته‌ ای برخوردار است. در این دستگاه دسته‌ بندی حبوبات از طریق سایز و اندازه آنها صورت می‌ گیرد.

قسمت‌ های مختلف دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

  • مخزن ورودی دستگاه

محل ورود حبوبات و غلات می‌ باشد که دارای طراحی خاصی است تا توسط دریچه‌ ای که روی آن قرار دارد محصولات پاک نشده را درون دستگاه ریخته تا بتواند مجدداً عملیات پاکسازی را انجام دهد.

  • شاسی آهنی

به دلیل اینکه دستگاه‌ ها به مدت زیادی در حال پاکسازی هستند، آنها را با دوامی بالا و محکم می‌ سازند و برای افزایش سطح استحکام دستگاه بوجاری حبوبات، دستگاه را به‌ صورت شاسی‌ کشی شده می‌ سازند.

  • بدنه دستگاه

بدنه دستگاه در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم است و حفاظت‌ های لازم را به عهده دارد. شرکت‌ های گوناگونی از جمله آروین صنعت وجود دارد که این دستگاه‌ ها را با بدنه فلزی ساخته‌ اند که از عمر و مقاومت بالایی نیز برخوردار باشند. هنگام تمیزکاری و نظافت دستگاه می‌ توان آن را به‌ راحتی با آب تمیز کرد و در مقابل خوردگی و زنگ‌ زدگی هم بسیار مقاوم است.

  • الک‌های دستگاه

الک‌ ها یکی از اجزای مهم دستگاه بوجاری حبوبات هستند که برای جداسازی سنگ‌ ریزه‌ ها و ناخالصی‌ های زمین به کار برده می شوند. الک ها در اندازه و ابعاد مختلفی وجود دارند. این دستگاه دارای دو نوع الک است که الک اول برای ذرات درشت و الک دوم برای ذرات ریز استفاده می‌شود.

  • قسمت خروجی محصول پاک شده

دستگاه بوجاری لیزری حبوبات دارای دو خروجی برای محصول پاک شده و ضایعات است این روش باعث شده است که برای بسته‌ بندی و انتقال محصولات به دیگر قسمت‌ ها به‌آسانی صورت گیرد.

  • تابلو فرمان

تابلو فرمان، سیستم عاملی است که نحوه روشن و خاموش بودن دستگاه را می‌ توان با این سیستم‌ عامل انجام داد که بر روی بدنه خود دستگاه نصب می‌ گردد و نمایشگرهایی دارد که از نحو عملکرد سلامت و سلامت دستگاه به ما اطلاع می هد.

  • الکتروموتور

سیستم اصلی دستگاه بوجاری حبوبات است که آن را به حرکت در می‌آورد. مقدار توان این موتور بستگی به میزان ظرفیت و میزان تحمل دستگاه دارد که این الکتروموتورها در مدل‌ های تک فاز و سه‌ فاز به بازار مصرف عرضه می‌ شوند.

پیش‌ نیاز دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

دستگاه بوجاری لیزری حبوبات برای اینکه بتواند راحت‌ تر و بهتر عمل کند، باید حبوبات و غلات را از ساقه و ریشه بچیند و سپس برای انجام پاک‌ سازی‌ های لازم وارد دستگاه بوجاری نماید. همچنین این دستگاه به فضای مناسب و جریان برق قوی با میزان توان بالا به دستگاه نیاز دارد.

این دستگاه برای جداکردن ضایعات و دانه‌ های حبوبات کرم‌ خورده آنها را از میان‌ دانه‌ های سالم جدا می‌ کند. این دستگاه با کمک لیزری که روی آن قرار دارد می‌ تواند دانه‌ های سالم و ناسالم را به‌ راحتی تشخیص دهد و آنها را به قسمت‌ های دیگر دستگاه بسته‌ بندی ارسال نماید. این نوع دستگاه سورتینگ لیزری در انواع های مختلف تولید می‌شوند تا مصرف‌کنندگان بتوانند از آنها استفاده کنند.

دستگاه بوجاری حبوبات لیزری سه‌ فاز مناسب‌ تر است یا تک‌ فاز؟

ایران یکی از کشورهایی است که برق ۳ فاز را ارزان‌ تر و بهتر از برق تک‌ فاز عرضه می‌ کند، زیرا برق ۳ فاز از قدرت و ولتاژ بالایی برخوردار است. اگر بخواهیم دستگاه بوجاری حبوبات لیزری تک‌ فاز را انتخاب کنیم، قطعاً برای راه‌ اندازی دستگاه با برق تک ‌فاز به ولتاژ و نیروی برق بیشتری نیاز داریم و همین امر باعث می‌ شود تا هزینه برق تک فاز دستگاه نصبت به ۳ فاز بیشتر باشد، زیرا دستگاه بوجاری حبوبات با برق ۳ فاز شهری کار می‌کند.

مشخصات فنی دستگاه بوجاری حبوبات لیزری

  • ابعاد: 270*200*300 سانتی‌متر
  • ولتاژ مصرفی: سه‌ فاز 380 ولت
  • کارایی: %100
  • تکنولوژی: آلمان
  • قیمت: مناسب
  • کیفیت: بدون مشکل و هزینه تعمیرات

خرید دستگاه بوجاری لیزری حبوبات

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌ های بسیار زیادی تولید شده‌ اند که نیروی انسانی را کاهش داده‌ اند و در نهایت کارهای بسیار زیادی را از جمله دسته‌ بندی حبوبات، غلات و… را به‌صورت منظم و دقیق انجام می‌ دهند. یکی از دغدغه‌ های کارخانجات حبوبات این است که چه دستگاه بوجاری لیزری حبوبات را انتخاب کنند که بهتر و به‌ صرفه‌ تر باشد.

حبوبات مانند نخود، عدس، لوبیا در دسته اقلامی می باشند که به‌ صورت عمده در تمامی خانه‌ ها به‌صورت عمده وجود دارد. برای پاکسازی حبوبات اگر بخواهیم از نیروی انسانی استفاده کنیم بسیار زمان بر و سخت است، ولی ما در این مطلب دستگاه بوجاری لیزری حبوبات را به شما معرفی کرده ایم که این دستگاه می‌ تواند به‌ راحتی حبوبات را به‌ صورت منظم و دقیق از هم پاکسازی و جدا کند و بسیار بی‌ سر و صدا و کم‌ مصرف است.

سخن آخر

دستگاه بوجاری حبوبات یکی از بهترین دستگاه های بسته‌ بندی حبوبات است که در انواع مختلف وزنی و لیزری تولید می‌ شود. دستگاه بوجاری لیزری از دقت و قدرت بالایی برخوردار است. این دستگاه باعث شده است که بسیاری از افرادی که درآمد خاصی ندارند، بتوانند از طریق خریدن این دستگاه در منزل کار بوجاری حبوبات را انجام دهند و آنها را به‌صورت دسته‌ بندی به مغازه‌ ها و مصرف‌ کننده‌ ها تحویل دهند.

در قدیم کشاورزان برای جمع‌ آوری حبوبات و از نیروی انسانی کمک می‌ گرفتند، اما امروزه دستگاه‌ های بوجاری حبوبات جای نیروی انسانی را گرفته‌ اند که حبوبات را به‌صورت منظم و بادقت بالا جمع‌ آوری و جداسازی می‌ کنند. اگر بخواهیم به یکی از خصوصیات دستگاه بوجاری حبوبات لیزری اشاره کنیم این است که حبوبات آفت زده را از میان حبوبات سالم جدا می‌ کند که همین امر باعث می‌شود تا محصولی با ارزش و با کیفیتی به دست مصرف‌ کننده برسد.