دستگاه بوجاری حبوبات خانگی

دستگاه بوجاری حبوبات خانگی

با پيشرفت فناوری شاهد کاهش نيروی انسانی در زمينه صنعت، کشاورزی و ساير موارد بوده ايم. در حقيقت صنعتی سازی باعث استفاده ی بهينه از زمان مي شود. بخشی از روند صنعتی سازی در قسمت حبوبات است. سورت کردن حبوبات، آن هم در حجم بالا کار بسیار سخت و زمان بری می باشد. نیاز به دستگاهی مکانیزه که کار پاکسازی، جداسازی خاک و کاه و چوب را از حبوبات دارد، کاملا حس می شود. دستگاه بوجاری حبوبات خانگی تحولی بزرگ در صنعت غذايی است که با نحوه ی کار اين دستگاه در ادامه آشنا خواهيم شد.

جهت هرگونه سوال در مورد قیمت ها و یا بازدید از تولید دستگاه بوجاری حبوبات خانگی و صنعتی با شماره 88174420-021 در تماس باشید.

مهم ترين بخش هر کسب و کار، خط توليد است و بسياری از مشاغل از ماشين آلات و دستگاه های صنعتی استفاده می کنند. دستگاه بوجاری يکی از اين ماشين آلات است که در فرآيند توليد نقش بسزايی دارد. اين ماشين آلات در سورت و سایز بندی و بوجاری انواع حبوبات نقش آفرينی می کند و کمک می کند تا ناخالصی ها وسنگ ریزه های حبوبات، غلات گرفته شود.

دستگاه بوجاری حبوبات خانگی در سايز ها و اندازه های متفاوت توليد می شود. اين دستگاه برای مشاغل بزرگ يا کوچک به عنوان يک برگ برنده حساب می گردد که انواع حبوبات و غلات را به صورت پاک شده، سایز بندی شده، و پولیش شده آماده می کند.

هدف از بسته‌ بندی محصولات، نگهداری و محافظت بیشتر از مواد غذایی است و منظور از دستگاه بوجاری حبوبات خانگی، دستگاهی در ابعاد کوچک تر مخصوص کسب و کار های خانگی است که می توان با آن بوجاری انواع حبوبات چون لوبیا قرمز، لوبیا عروس، لوبیا چیتی، نخود، عدس، لوبیا و ماش را انجام داد. بهتر است قبل از استفاده از ماشين آلات بوجاری خانگی، مقدار توليد را برآورد کرد تا در فرآيند توليد دچار مشکل نشويم. استفاده از اين نوع دستگاه برای توليد در حجم انبوهی توصيه نمی شود. ابعاد بزرگ ‌تر و بیشتر این دستگاه‌ به عنوان دو توزین و چهار توزین به بالا است.

کارکرد دستگاه بوجاری:
دستگاه بوجاری خانگی از منظر اندازه، کیفیت و عملکرد مدل های گوناگونی دارد که بسته به نياز توليد کننده انتخاب می گردد. عملکرد دستگاه بوجاری خانگی به صورت زير مي باشد:
ابتدا دانه های حبوبات (نخود، عدس و غیره ) از طريق توزین های بالای دستگاه وارد می گردد. با استفاده از باد و لرزش، سنگ و خاشاک آن ها گرفته می شود. سپس دانه های شکسته و خاکريز آن ها جدا می شود. بعد از تميز نمودن دانه ها با استفاده از غلطک ها، فرآيند دسته بندی حبوبات آغاز می گردد.

نکات ويژه:

  1. قبل از خريد دستگاه بوجاری حبوبات خانگی بهتر است از امکانات کاربردی دستگاه اطلاع کسب نماييم و تعداد سرند ها، کيفيت سورت بندی و عملکرد الک ها را مدنظر داشته باشيم.
  2. میزان فضای اشغالی شده از نکات مهم قبل از استفاده ی دستگاه است. اگر بيشتر از حجم دستگاه دانه های حبوبات وارد شود، فشار زيادی بر دستگاه متحمل می گردد.
  3. دقت و سرعت دستگاه در جدا کردن پوست از دانه، جدا کردن چوب و ساقه، پاک کردن انواع سنگ و خاک حائز اهميت است.
  4. امکان جابجایی دستگاه و وزن پايين آن برای مشاغل مزيت است.

انواع دستگاه بوجاری حبوبات

به طور کلي می توان گفت دستگاه بوجاری حبوبات به دو شکل در بازار موجود است:

  • دستگاه بوجاری حبوبات خانگی
  • دستگاه بوجاری حبوبات صنعتی

در حقيقت دستگاه بوجاری حبوبات صنعتی، کیفیت بالاتری نسبت به کیفیت دستگاه بوجاری خانگی دارد و طبيعتا داراي ارزش بيشتری است. دستگاه بوجاری حبوبات صنعتی به دو نوع يافت مي شود:

الف) دستگاه بوجاری حبوبات لیزری.
اين دستگاه یکی از جدیدترین تکنولوژی ها برای پاک کردن انواع حبوبات و غلات است که در بسته بندی و پوليش کردن سرعت بالايي دارد.
ب) دستگاه بوجاری حبوبات وزنی يا گراويتی.

دستگاه بوجاری گراویتی که فرايند جدا سازی را براساس وزن محصولات آغاز مي کند. اين دستگاه ناخالصي هایی که سبک تر یا سنگین تر از محصول هستند را مد نظر دارد و با دقت و ظرفیت بالا انجام می دهد. در نهايت به توليد کننده، بذر صد در صد خالص بدون ضایعات را تحویل می دهد.

از ديگر شکل های دستگاه توزين کننده و بوجاری حبوبات می توان به موارد زير اشاره کرد:
1. دستگاه پيش بوجاری جزو دستگاه های بسته بندی و پوليش است. در این دستگاه با تکنولوژی ها و مکانیزم های پیشرفته ای که وجود دارد حبوبات پاک می شوند و برای بسته بندی های مشخص آماده می گردند.
2. دستگاه بوجاری حجمی برای حجم های بالا مورد استفاده می گردد که فناوری و مکانيزم خاص خود را دارد. اين نوع دستگاه بيشتر برای محصولات خشک شامل حبوبات، غلات، خشکبار کاربرد دارد.

کاربرد دستگاه بوجاری حبوبات خانگی

بوجاری به وسیله افراد، بسیار سخت و وقت‌گیر است. کارخانه های کوچک يا کسب و کار های خانگی برای پاکسازی، سورت بندی و پوليش کردن انواع محصولات از جمله حبوبات از دستگاه توزين کننده حبوبات خانگی استفاده می کنند. استفاده ی بهينه از زمان و نيروی انسانی کليدی ترين مزيت يا ويژگی اين دستگاه است.
اين دستگاه در سايز ها و وزن های متفاوت قادر است محصولات را دسته بندی کند. به عنوان مثال در بخش حبوبات، دانه های کوچک از دانه های بزرگ تميز داده مي شوند و از نظر اقتصادی؛ در بازار دانه های بزرگ يا درشت ارزش و خواهان بيشتری دارد.

از منظر بازاريابی، نوع بسته بندی می تواند با استقبال بيشتری از طرف مشتریان رو به رو شود لذا ظاهری زيبا و منظم در بسته بندی، ماندگاری بهتر مواد غذايی از مزايای ديگر آن است همچنين شايان ذکر است که دستگاه بوجاری خانگی در برابر دستگاه بوجاری صنعتی به علت حجم پايين و کم از قيمت مناسبی برخوردار است.

کلام آخر:
دستگاه بوجاری حبوبات در خط بسته بندی انواع حبوبات کاربرد زیادی دارد. کارخانه ها و کارگاه های کوچک از دستگاه بوجاری حبوبات خانگی جهت پاک کردن، بسته بندی کردن و پوليش کردن محصولات استفاده مي کنند. منظور از پاکسازی حذف علف های هرز، برگ ‌های خشک، زواید باقی ‌مانده از ساقه گیاه، خاک و شن و دیگر ذرات اضافه است.