نمای خط کامل بوجاری

بوجاری بذر گندم

گندم در جهان به عنوان یکی از مهم ترین غلات شناخته شده است. نیاز به مصرف غلات از جمله گندم، همواره حس می شود. اما فرآیند برداشت گندم تا بسته بندی آن و رسیدن به بازار، پیچیده و دشوار است. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در تجهیزات صنعتی، شاهد تسهیل پروسه بوجاری هستیم. دستگاه بوجاری بذر گندم یکی از مهم ترین اقدامات در زمینه بوجاری کردن بذر گندم است که با فناوری خود، ضایعات از ناخالصی ها را جدا می کند.

گندم

قوت غالب مردم در قدیم، گندم بوده است. از این جهت، اکثر زمین ها به کشت گندم اختصاص داده می شد. این ماده مفید غذایی برای مصرف، فرآیند طولانی را طی می کند. کشاورزان در فصل بهار تا آخر تابستان برای برداشت گندم اقدام می کنند. گندم شکل خوشه ای دارد. از این جهت در زمان برداشت و خرمن کوبی همراه با سنگ ریزه و کاه است.

بوجاری بذر گندم

در دوران قدیم به کمک چنگک یا وسیله دیگر و در پشت تراکتور محصول را در مقابل باد پراکنده می کردند تا دانه از پوست جدا شود. در نهایت گندم از ناخالصی ها پاک و یک دست می شد. از گندم برای تهیه آرد و نان استفاده می شد. همچنین به عنوان اصلی ترین مواد غذایی معروف بوده است. لذا جدا کردن سنگ و خاشاک و دیگر ضایعات از گندم، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

اگر از نیرو و توان کشاورزان کاسته می شد، عمل بوجار کردن بذر گندم و غلات به تاخیر می افتاد و یا زمان زیادی را به کار می گرفت. در مواقعی تراکتور و ماشین آلات دچار مشکل فنی می شدند و پروسه بوجاری با مشکل مواجه می شد.

دستگاه بوجاری بذر گندم

بوجار کردن غلات با سرعت بالا برای کشاورزان همانند یک رویا بوده است. اما قدرت در فناوری، پیشرفته شدن تجهیزات صنعتی را به ارمغان آورد. دستگاه بوجاری گندم با مکانیزم پیشرفته خود، گندم را الک و بسته بندی می کند. این دستگاه علاوه بر کاهش نیروی انسانی، سرعت و دقت بیشتری دارد. در حقیقت این دستگاه کار خرمن های قدیم را می کند. از این رو، زمان از دست رفته کشاورزان صرف امور دیگری خواهد شد.

به فرآیند جداسازی دانه های گندم از شن، سنگ ریزه، گرد و خاک، پولیش کردن و بسته بندی محصولات بوجاری می گویند. این دستگاه با قطعات مجهز و دو خروجی جداگانه، کار بوجار کردن بذر گندم را آسان کرده است. شایان ذکر است که دستگاه بوجاری تنها عمل بوجار گندم را انجام نمی دهد، بلکه قابلیت انجام تمامی مراحل بسته بندی و سورت بندی را نیز دارد.

انواع دستگاه بوجاری بذر گندم

دستگاه بوجاری انواع گوناگونی دارد که با توجه به نوع محصول، ظرفیت، تعداد الک ها و همچنین فن دار و یا نبودن دستگاه متفاوت است، اما هر نوع دستگاه بوجاری وظیفه پاکسازی محصول از ناخالصی ها را برعهده دارد.
دستگاه بوجاری حبوبات، دستگاه بوجاری غلات، دستگاه بوجاری تخمه، دستگاه بوجاری گندم، دستگاه بوجاری کنجد و مواردی از این قبیل از جمله ماشین های بوجاری پر استفاده هستند .

جدیدترین خط بوجاری گندم، جو و سایر غلات و حبوبات با ظرفیت 5 تن در ساعت شامل دستگاه بوجاری، بالابر، ضد عفونی دیسکی، پیش بوجاری، سیکلون، سیاه دانه گیر، دستگاه گراویتی، سیستم توزین دیجیتال و نوار نقاله می شود.

نحوه کار دستگاه بوجاری گندم

فن مرکزی با مکش دو طرفه، سرند با دو طبقه غربال، سیستم پاک کنندگی توسط توپک، سکو، پاگرد و نردبان از بخش های دستگاه بوجار است. سرندها قابلیت تنظیم و وظیفه گرفتن هرگونه سنگ ریزه و سنگ درشت را بر عهده دارند. شایان ذکر است که هر چه تعداد سرند های دستگاه بوجاری بیشتر باشد میزان مواد ناخالصی که از گندم جدا می شود بیشتر است. این دستگاه جهت جداسازی ناخالصی های ریز، درشت و سبک تر از محصول به کار برده می شود.

در مرحله اول میزان گندم مورد نظر در داخل دستگاه های بالابر ریخته می شود و از توزین های بالا وارد دستگاه می گردند. به کمک لرزش و همچنین وزش باد به صورت کاملا اتوماتیک محصول از سنگ، خاشاک، علف های هرز و کلیه ضایعات جدا می گردد. ضایعات سبک تر نیز بوسیله فنی که در دستگاه تهویه قرار دارد، جدا و از گندم پاک می شوند. در مرحله بعد دانه های درشت از دانه های کوچک تر متمایز می شوند. این عمل با استفاده از غلطک های دستگاه امکان پذیر است. برای این مرحله افراد بسته به خواسته و نوع بازار مصرفی می توانند حساسیت، سرعت و دقت دستگاه را کم و یا زیاد کنند.

بعد از اتمام فرآیند زدودن، مراحل بسته بندی محصول با توجه به وزن و ابعاد آغاز می شود. مرحله بسته بندی با استفاده از الک های خاص و همچنین لرزش و وزش باد صورت می گیرد. در مرحله آخر با قرار گرفتن بنشن روی غلطک های مخصوص و لرزش پولیش داده می شوند تا ظاهر براق و جذابی به دست آورند. در نهایت این دستگاه به شما یک محصول با کیفیت، بوجاری و پولیش شده ارائه می دهد.

مزایای دستگاه بوجاری گندم

  1.  قابلیت تفکیک سازی گرد و غبار از غلات با سرعت و دقت بالا را دارد.
  2.  مواد از جمله گندم را به صورت عالی و بی نظیر سورت بندی می کند.
  3.  نسبت به گذشته از سطح بهداشت بالا برخوردار است.
  4.  در ساخت آن از قطعات استاندارد و درجه یک استفاده شده است.
  5.  در صورت بروز هرگونه مشکل، قطعات قابلیت تعویض دارند.
  6.  زمان مصرفی و نیروی کار نسبت به قدیم کاهش می یابد.
  7.  دارای مدل های متنوع در ظرفیت های دلخواه است که بنا بر مصرف تولید کننده خریداری می شود. بهتر است برای خرید دستگاهی با اعتبار از سازنده دستگاه بوجاری استفاده کنید.
  8.  گندم را به صورت منظم پولیش می دهد و دانه های درشت را از دانه های ریز جدا می کند.
  9.  قابلیت پاکسازی گندم از گرد و غبار و اجسام سبک را نیز دارد.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین و پرفروش ترین ماشین آلات در صنعت کشاورزی، دستگاه بوجاری است. این دستگاه برای جداسازی ضایعات و ناخالصی ها از گندم به کار می رود. همچنین روند پولیش دادن، پاکسازی و بسته بندی را تسهیل می کند.