بوجاری نخود چیست؟

بوجاری نخود چیست؟

امروزه در هر فروشگاهی که پا بگذارید حبوبات تمیز و بسته بندی شده را مشاهده می کنید بوجاری نخود به معنای جدا کردن نخود از تمام ناخالصی ها اعم از سنگ ریزه، کاه، گرد و خاک و… می باشد. کشاورزان و تولید کنندگان برای ارائه دادن محصولی با کیفیت و تمیز به مشتریان خود از دستگاه بوجاری نخود استفاده می کنند. این دستگاه قدرت تمیز کردن و جداسازی ناخالصی ها را در تناژ بالا دارد به همین جهت دستگاهی مقرون به صرفه برای تمامی کشاورزان و تولیدکنندگان حبوبات می باشد.

عملکرد دستگاه بوجاری چگونه است؟

در گذشته فرآیند بوجاری توسط نیروهای انسانی انجام می شد عیوب این کار توسط انسان ها زیاد بود همچون زمان طولانی برای جداسازی، کامل جداسازی نشدن محصول به دلیل کوچک بودن آن و هزاران مسئله دیگر که با آن سر و کله می زدند. با گذشت زمان دستگاه های بوجاری به وجود آمدند و توانستند کارهایی که کارفرما از هزاران نیروی انسانی می خواهند را در کمترین زمان، با دقتی بسیار بالا و کیفیتی عالی به کارفرما تحویل دهند. گفتیم کار دستگاه بوجاری حذف تمام ضایعات و مواد اضافی از محصول است برای انجام بوجاری نخود ابتدا این محصول توسط بالابر کاسه ای وارد دستگاه جداسازی شده سپس به واسطه الک های موجود ضایعات و ناخالصی ها جدا می شوند. ناخالصی هایی که وزن سبکی دارند مانند گرد و غبار به واسطه فن مرکزی مکیده می شوند (مکش اولیه) این فن قابلیت تنظیم را دارد، ناخالصی های درشت تر به وسیله سرند بالایی دستگاه و ناخالصی ریزتر مانند شن به واسطه سرند پایینی دستگاه و در نهایت ضایعات سبک تر مانند پوشال به وسیله فن مرکزی (مکش ثانویه) جداسازی می شوند. جداسازی محصول به وسیله توری هایی که در دستگاه قرار گرفته است در سه سایز متفاوت انجام گرفته و محصول اصلی خارج می شود. محصول خروجی از کیفیت بالایی برخوردار است، لازم به ذکر است بگویم این دستگاه توانایی بوجاری حبوبات را نیز دارد و یک دستگاه چند کاره به حساب می آید. اکثر افراد حبوبات پاک سازی شده و بسته بندی شده را بیشتر از حبوبات کیلویی غیر استاندارد ترجیح می دهند.

دستگاه سورتینگ چیست؟

سورتینگ دستگاه های الکترو مکانیکی پیشرفته ای هستند که اجسام را به جهت هوش مصنوعی که دارند از لحاظ تفاوت رنگ، سایز و شکل به وسیله دوربین هایی که به روی دستگاه وجود دارند تشخیص داده و توسط یک اجکتور این ناخالصی ها را جدا می نمایند. دستگاه های سورتینگ پیشرفته با وجود دوربین مادون قرمزی که دارند جداسازی 100% را انجام می دهند. دستگاه های سورتینگ، حبوبات سالم را از محصولاتی که دچار تغییر رنگ شده اند و یا بیش از اندازه رسیده اند جدا می کند زیرا این دانه های تغییر رنگ داده شده احتمال وجود سم ها را زیاد می کنند. این دستگاه کمک می کند تا محصولات سالم و درشت در یک بسته بندی جداگانه با قیمتی بالاتر به فروش برسند و محصولاتی با کیفیت کمتر هم با قیمتی پایین تر فروخته شوند به همین علت است که شرکت ها راندمان کاری بالاتری خواهند داشت. تفاوت دستگاه بوجاری و سورتینگ در نحوه عملکردشان است شرکت های بزرگ با ظرفیت تولیدی بالا اگر به تنوع رنگ، سایز و شکل اهمیت بدهند، دستگاه سورتینگ حبوبات را انتخاب می کنند زیرا برای آن ها این گزینه مناسب تر و مقرون به صرفه تر است.

 در اینجا به تعدادی از مزایای دستگاه سورتینگ اشاره می کنیم: داشتن هوش مصنوعی، صرفه جویی در هزینه‌ها و نیروی انسانی، سرعت بالای سورت محصولات، وجود استانداردهای به روز بهداشتی، کاهش مصرف برق، قابل فهم بودن و آسان بودن کاربری دستگاه، توانایی شناسایی و جداسازی رنگ ها، کارکرد سه برابری نسبت به دیگر دستگاه ها، توانایی سورت محصولات مختلف و به عبارتی دیگر چند منظوره بودن دستگاه سورتینگ. دستگاه سورتینگ دارای مدل های مختلفی برای محصولات گوناگون است. یکی از عیب های دستگاه سورتینگ گران قیمت بودن آن است که همین موضوع باعث می شود تا اکثر تولیدکنندگان از دستگاه بوجاری استفاده کنند.

در خط بوجاری و سورتینگ چه فرآیندی صورت می گیرد؟

در خط بوجاری حبوبات محصول توسط بالابر ها وارد دستگاه می شود، حبوبات از پوسته ها و مواد ضایعاتی مانند سنگ، علف و… جدا شده و محصول نهایی خارج می شود. در خط سورتینگ حبوبات محصول خروجی دستگاه بوجاری وارد دستگاه سورتینگ می شود و هر ناخالصی که داخل محصول اصلی باقی مانده است را جدا می کند و طبق برنامه هایی که به آن داده اند محصول را دسته بندی می نماید. در مرحله بعد محصول خروجی سورتینگ توسط بالابرهای کاسه ای وارد دستگاه پولیش می شود تا برحسب نیاز گرد و غبار آن را جدا نموده و آن را صیقل دهد. پس از اتمام این مرحله محصول برای بسته بندی آماده است پس به وسیله بالابر وارد دستگاه بسته بندی می شود تا مراحلش به صورت کامل اجرا شود. محصول بسته بندی شده به واسطه نوار نقاله وارد مرحله نهایی می شود. برخی از محصولات، نیازی به عبور از همه مراحل ندارند بنابراین طبق برنامه های داده شده سورت آن ها انجام می شود. قیمت دستگاه سورتینگ بسیار بالاتر از دستگاه بوجاری است علی الخصوص زمانی که تعداد کانال آن بیشتر می شود و قیمت آن نیز بالاتر می رود به همین جهت خیلی از افراد توان پرداخت آن را ندارند و مسئله دوم هم راه اندازی دستگاه سورت است که نیاز به مهارت دارد و فقط تعداد کمی از شرکت های سازنده هستند که در این زمینه کار می کنند.

دستگاه پولیش حبوبات چیست؟

وظیفه این دستگاه از بین بردن گرد و خاک و جلا دادن به نخود یا حبوبات است، بعد از رد کردن این مرحله نخودهای تمیز وارد مرحله بسته بندی می شوند. دستگاه های پولیش قادر به پولیش کردن 500 کیلوگرم حبوبات در یک ساعت می باشند امروزه نبود گرد و خاک در حبوبات بسته بندی شده اهمیت زیادی پیدا کرده است.

انواع دستگاه بسته بندی حبوبات

بعد از مرحله پولیش، محصولات وارد مرحله بسته بندی می شوند دستگاه های بسته بندی انواع مختلفی دارند مانند دستگاه بسته بندی تک توزین، دو توزین و… اما چه تفاوتی با هم دارند؟ تفاوت این دستگاه ها در سرعت بسته بندی آن ها است و در اصل کارشان فرقی با هم ندارد به عنوان مثال ظرفیت بسته بندی دستگاه چهار توزین بین 3 تا 5 تن حبوبات در 8 ساعت است این سرعت، قابل قبول برای اکثر شرکت ها می باشد و دستگاه های کوچک تر ظرفیت پایین تری برای بسته بندی دارند.

مزایای دستگاه بوجاری نخود

نخود یکی از حبوباتی است که کم چرب و پر از پروتئین است و در جهان آن را به عنوان یک منبع غذایی می شناسند. در قدیم کشاورزان به وسیله چنگک آن ها را در تایم های طولانی بوجاری می کردند اما با آمدن دستگاه بوجاری، مسیر جداسازی مواد زائد از محصول سالم متحول شد. تولیدکنندگان برای بوجاری حبوبات خود ممکن است از چند دستگاه مختلف استفاده کنند. خط بوجاری دارای دستگاهی به نام پیش بوجاری حبوبات است که فرآیند جداسازی ناخالصی های سنگین و سبک مانند سنگ و کلوخ، ساقه، علف هرز و… را به عهده دارد و در مرحله آخر محصول اصلی در اختیار شما قرار می گیرد. در نگارش زیر به تعدادی از مزایای این دستگاه می پردازیم:

  • قابلیت جابجایی این دستگاه یکی از مزایای مهم آن است که شما می توانید در صورتی که قصد جا به جایی مکان را داشته باشید دستگاه را هم به محل جدید انتقال بدهید.
  • دستگاه بوجاری صدای بسیار کمی دارد و آزار دهنده نیست این مزیت به افراد این امکان را می دهد تا با آرامش در محیط خود مشغول به کار باشند.
  • نصب این دستگاه بسیار آسان است و نیاز به هیچ مهارت و تخصصی ندارد.
  • این دستگاه به صورت مجزا دارای سیستم پی ال سی و تابلو برق می باشد.
  • دستگاه بوجاری نخود برای شما کمترین هزینه را جهت نگهداری و تعمیر دارد همچنین اصطکاک کمی هم دارد.
  • توان برق مصرفی دستگاه بوجاری حبوبات بسیار پایین است، پس می تواند در مصرف برق نیز صرفه جویی کند. این دستگاه نیازی به کمپرسور ندارد و فقط با برق کار می کند.
  • بیشترین سود دهی را در کوتاه ترین زمان ممکن دارد.
  • به شما در کاهش هزینه ها به خصوص در زمینه نیروی انسانی کمک می کند.

برای تولیدی ها و کارگاه هایی که ظرفیت تولیدی پایینی دارند و بوجار کردن لازم است دستگاه بوجاری بهترین انتخاب برای آن ها می باشد.

انواع دستگاه های بوجاری

 دستگاه های بوجاری تنوع زیادی دارند و هر کدام مناسب محصولی ساخته شده اند و البته برخی از آن ها چند منظوره هستند. این دستگاه ها به جهت کاربری ساده و قیمت مناسب تر آن ها در برابر دستگاه سورتینگ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها شامل: دستگاه بوجاری برنج، دستگاه بوجاری ارزن، دستگاه بوجاری تخمه، دستگاه بوجاری نخود و دستگاه بوجاری میوه هستند به عنوان مثال از دستگاه بوجاری تخمه می توان برای بوجاری چند مدل تخمه مانند آفتابگردان، تخمه ژاپنی و تخمه کدو نیز استفاده نمود اما نمی توان از دستگاه بوجاری نخود برای بوجاری تخمه استفاده کرد زیرا سرندهای هر کدام مخصوص است و نمی

 تواند محصولی که مناسب کاربردش نیست را بوجاری کند. پس در زمان تهیه دستگاه بوجاری نخود با دقت عمل نمایید.

خرید دستگاه بوجاری نخود

شما برای تهیه دستگاه بوجاری نخود، باید قبل از خرید اطلاعاتی را داشته باشید تا بتوانید یک دستگاه بوجاری نخود باکیفیت و مرغوب را خریداری کنید در غیر این صورت افراد سودجو در بازار از عدم آگاهی شما سو استفاده می کنند و دستگاهی با ظرفیت نامعلوم و بی کیفیت را با قیمتی بالا به شما می فروشند. پس قبل از خرید موارد ذیل را بررسی کنید تا بدانید چه دستگاهی برای کار شما مناسب تر است.

  • شما باید از کیفیت دستگاه مطمئن شوید زیرا اگر دستگاه بوجاری نخود کیفیت مطلوبی نداشته باشد نمی تواند به صورت درست، کار سورت کردن را انجام دهد و این گونه احتمال اینکه محصول اصلی در بین ناخالصی ها از بین برود بسیار زیاد است پس شما باید از کیفیت خروجی محصول اطمینان داشته باشید و برای مطمئن بودن از کیفیت دستگاه بوجاری نخود، باید شرکتی را انتخاب نمایید که معتبر بوده و سابقه کافی برای ساخت این دستگاه ها دارد. یکی از این شرکت های معتبر شرکت آروین صنعت است که بیش از 4 دهه سابقه ساخت این دستگاه ها را دارد.
  • ظرفیت دستگاه بوجاری نخود نکته دوم است که باید به آن دقت کنید، باید بدانید که چه مقدار از محصول را در روز می خواهید بوجاری کنید تا در تولید خود دچار کاستی نشوید حال می توانید دستگاه بوجاری نخود را متناسب با ظرفیت تولیدتان انتخاب نمایید.
  • اندازه دستگاه بوجاری نخود بستگی به تناژ تولیدی شما دارد این دستگاه به سه دسته خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی دسته بندی می شود، دستگاه های خانگی همان گونه که از اسمش پیداست برای محیط خانه و ظرفیت های کم، دستگاه های نیمه صنعتی برای محیط های کارگاهی با حجم تولید متوسط و دستگاه های صنعتی هم برای محیط های کارخانه با ظرفیت تولید بالا ساخته شده اند. شما براساس نوع کار و تناژی که از دستگاه می خواهید می توانید آن را انتخاب کنید.
  • تک یا چند منظوره بودن دستگاه بوجاری هم اهمیت بالایی دارد برخی دستگاه های بوجاری مانند برنج به جهت اینکه سرند مشترکی با بوجاری نخود دارد می توانند حبوبات را نیز بوجاری کنند. شاید شما چند محصول داشته باشید و بخواهید آن ها را با یک دستگاه بوجار کنید پس به این مورد هم توجه داشته باشید.
  • لیزری بودن یا مکانیکی بودن دستگاه بوجاری نخود یکی دیگر از موارد مهم در خرید آن است. هر کدام از این دستگاه ها قابلیت بوجاری را دارند ولی تفاوت، در قیمت و دقت این دستگاه ها است. دستگاه لیزری از قیمت بالاتری برخوردار است در مقابل دستگاه های مکانیکی به جهت عملکردشان نسبت به دستگاه های لیزری قیمت پایین تری دارند اما همین دستگاه مکانیکی ساده پاسخگوی نیازهای کشاورزان هست.
  • حتماً در زمان خرید به ولتاژ و میزان توان مصرفی دستگاه بوجاری نخود دقت کنید که متناسب با محلی که دستگاه را در آن قرار می دهید باشد.
  • انتخاب دستگاه بوجاری نخود باید مناسب خود محصول باشد و اشتباهاً دستگاه بوجاری دیگری را به شما نفروشند.
  • نکته بعدی داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه بوجاری نخود است به عنوان مثال شرکت آروین صنعت تمام دستگاه های بوجاری را با 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش در اختیار مشتریانش قرار می دهد. اگر شما به این موضوع مهم توجه نکنید بعد از خرید هنگامی که با مسئله روبرو می شوید کسی پاسخگوی شما نخواهد بود و شاید برای تعویض قطعه ای هم باید پول هنگفتی بپردازید آن هم برای یک محصول نامرغوب و بی کیفیت. بنابراین حتماً از شرکت های شناخته شده و معتبر خرید خود را انجام دهید تا بتوانید از خدمات و راهنمایی آن ها استفاده کنید.
  • خرید مستقیم دستگاه بوجاری نخود از شرکت سازنده یکی دیگر از راه های اطمینان برای یک خرید مطمئن و با کیفیت است شما حتی می توانید با خریدی بدون واسطه این دستگاه بوجاری را ارزان تر تهیه نمایید.

قیمت دستگاه بوجاری نخود

قیمت دستگاه بوجاری نخود به عوامل مختلفی مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • کیفیت و دقت دستگاه بوجاری نخود
  • سایز و نوع دستگاه بوجاری نخود
  • برند دستگاه بوجاری نخود
  • ظرفیت خروجی و تعداد کانال جهت سورت محصول
  • کیفیت خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده
  • تأمین سریع و مناسب قطعات مصرفی دستگاه

با توجه به کاهش قدرت خریداران برخی از افراد سودجو دستگاه های بوجاری فیک را با قیمتی پایین وارد بازار می کنند. هدف استفاده از دستگاه بوجاری افزایش دقت و سرعت می‌ باشد، اگر دستگاه بوجاری این دقت و کیفیت را نتواند به درستی انجام دهد این تفاوت قیمت، با گذشت زمان می ‌تواند خسارات جدی را به صاحبان کسب و کار وارد نماید. شما با خرید این دستگاه یک سرمایه گذاری بلند مدت را نیز انجام می دهید پس باید دقت کنید تا سرمایه گذاری شما ایمن باشد و مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نباشید. در مورد قیمت این دستگاه ها به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات دلاری قیمت ثابتی را نمی توان عنوان کرد. شما می توانید برای استعلام قیمت با کارشناسان شرکت آروین صنعت تماس بگیرید.

وظیفه دستگاه بوجاری حبوبات چیست؟

وظیفه این دستگاه، سورت کردن محصول سالم از تمام مواد زائد و ناخالصی ها در کمترین زمان است.

سورتینگ چیست؟

فرآیندی چند مرحله ای برای مرتب کردن، یک دست کردن، تفکیک و دسته بندی اقلام یک محصول بر اساس رنگ، شکل، اندازه و جنس می باشد. به این فرآیند سورت کردن نیز می گویند.

نکات مهم در خرید دستگاه بوجاری حبوبات چیست؟

هنگام تهیه این دستگاه باید به برند، نوع کاربرد دستگاه، ظرفیت و حجم دستگاه، کیفیت و دقت دستگاه و در نهایت به گارانتی و خدمات پس از فروش آن توجه کنیم.

مزایای دستگاه بوجاری حبوبات آروین صنعت چیست؟

نصبی آسان و راحت دارد، هزینه ها را کاهش می دهد، ظرفیت تولیدی و سود دهی را افزایش می دهد، قابل حمل است و کاربری قابل درکی دارد.

آیا دستگاه بوجاری حبوبات برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه است؟

جواب بله است با وجود این دستگاه تولیدکنندگان می توانند تولید خود را بالا ببرند و محصولی با کیفیت را در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانند.