دستگاه بوجاری چیست؟

قیمت دستگاه بوجاری

بوجاری در واقع به پاک کردن گرد و خاک از گندم و غلات را می گویند. بوجاری فرآیند و یا کاری است که دانه های غلات مختلف مثل گندم، جو یا برنج از ساقه و پوست آن جدا می شود. علاوه بر آن در هنگام انجام این عملیات انواع بذر علف هرز، تخم حشران و آفات مختلف از آن زدوده و پاک می شود.

بوجاری کردن در قدیم به وسیلۀ باد صورت می گرفت و در مزارع کارگران با استفاده از چنگک ها دانه جو یا گندم را به هوا پرتاب می کردند و پوسته را به کناری ریخته و دانه ها جدا می شدند.

در حال حاضر بوجاری توسط ماشینی انجام می شود که به آن ماشین بوجاری می گویند. با پیشرفت دستگاه های صنعتی و کمک آن ها به انسان، امروزه بوجاری کردن با تجهیزات اتوماتیک به راحتی انجام شده و به سرعت عمل و بوجاری کردن حجم غلات بیشتر کمک شایان ذکری می کند. در این مقاله از سایت آروین صنعت ایرانیان سعی داریم تا اطلاعاتی پیرامون سازنده دستگاه بوجاری و قیمت دستگاه بوجاری اطلاعات کاملی را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم.

دستگاه بوجاری چیست؟

دستگاه بوجاری(winnow  machine)نام دستگاهی است که بهکمک دستگاه فشار هوا و حرکات مکانیکی، گرد و غبار موجود در میان حبوبات را برطرف و از میان می بردو سپس آن را برای منتقل کردن به مراحل دیگر مانند پولیش کاری، وزن و بسته بندی کردن آماده می کند. به وسیلۀ فن های موجود بر روی این دستگاه ناخالصی های سبک از میان غلات جدا شده و بعد از آن با کمک الک کردن بر اساس اندازه های مشخص، مواد خالص سازی می شود.

این دستگاه می تواند تا 500 گیلوگرم حبوبات و غلات را در مدت زمان کوتاهی پاک سازی کند. در این دستگاه مواد با توجه به اندازه و وزن تا 98.5 در صد، طی چهار مرحله پاک سازی می شوند.

روش کار دستگاه های بوجاری چگونه است؟

دستگاه های بوجاری هممانطور که گفتیم وظیفۀ پاک کردن غلات را به کمک حرکات مکانیکی، لرزشی به همراه فشار هوا را بر عهده دارد. این کار باعث پاک سازی غلات و حبوبات شده. بوجاری کردن به روش نوین موجب سهولت کار کشاورزانِ غلات کار و برنج کاران برای فروش و عرضه ی محصولات می شود.

انواع دستگاه های بوجاری

دستگاه بوجاری در بازار با ابعاد و اندازه های متفاوتی موجود است که کاربردهای فراوانی داشته است. این دستگاه را می توان به دو دستۀ

دستگاه بوجاری صنعتی و دستگاه بوجاری خانگی تقسیم کرد.

هر کدام از این دستگاه ها علاوه بر این که نام متفاوتی دارند کاربرد منحصر به فردی نیز خواهند داشت. دستگاه های پاکسازی صنعتی غلات ابعاد وسیعی دارد اما نوع خانگیآن نسبت به صنعتی کوچک تر بوده و هم توان آن نسبت به نوع صنعتی آن کمتر است.

ویژگی های دستگاه بوجاری

  • عملکرد با صدای کم
  • راهبری بسیار ساده
  • امکان بوجاری خاکشیر و تخم سبزیجات

شرکت سازنده دستگاه های بوجاری

شرکت آروین صنعت ایرانیان یکی از شرکت های معتبر و با تجربه در زمینۀ تولید ماشین های کشاورزی است. دستگاه های بوجاری تولید شدۀ آروین صنعت ایرانیان عملیات پاکسازی را بر روی غلات و دانه های کشاورزی مانند: حبوبات، خشکبار، سبزیجات خشک، کشمش، قند شکسته، زیتون، گندم و جو انجام می دهد.

علاوه بر این، شرکت ذکر شده دارای دستگاه سَرَندسازی برقی است که برای جداسازی و پاک سازی محصولات در صنایع بسته بندی و غذایی مانند حبوبات، خشکبار، سبزیجات خشک، زرشک، کشمش، قند شکسته، زیتون، سیر و صنایع کشاورزی را نیز ساخته و در بازار عرضه می کند.

دستگاه بوجاری به چند قسمت تقسیم می شود؟

این دستگاه دارای پنج بخش اصلی است که در زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت:

  • شاسی دستگاه: تمامی بخش های دستگاه بر روی این قسمت سوار می شوند.
  • مخزن: بخشی است در ابتدای کار که مواد از آن قسمت وارد دستگاه می شود. خروجی مخزن به کمک دریچه ای کنترل شده تا مقدایر مناسب و یک اندازه وارد قسمت های تمیز کننده بشوند.
  • محفظۀ باد: در این محفظه بر اساس وزن غله و ناخالصی ها میزان باد معینی تولید می شود.
  • واحدهای غربالی: این بخش شامل بازوهای لنگ و دو واحد تمییز کده بوده مخالف یکدیگر می لرزند. کف این واحد مانند سینی است که مواد بر روی قرار می گیرند.
  • استوانه های حفره دار: این استوانه ها مانند الک هایی برای یکسان سازی حبوبات و غلات از منظر شکل و اندازه است. این تفیک در واقع توسط حفره های موجود بر روی استوانه انجام می شود.

دستگاه بوجاری گندم و جو

یکی از مهمترین غلات مصرفی جو و گندم است از این رو پاک سازی این غله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قیمت دستگاه بوجاری گندم و جو متصل پشت تراکتوری به میزان ظرفیت بوجاری در یک ساعت و همچنین مدل دستگاه بستگی دارد.

لازم به ذکر است که بدانید گندم از نظر رنگ به دو رنگ سفید و قرمز تقسیم می شود که از معروف ترین نوع گندم ها بوده است. در مزارع گندم ایران کاشت گندم سفید متداول تر است زیرا با شرایط آب و هوایی مختلف در ایران سازگار است. گندم های کِشت شده در ایران به دو دستۀ بهاره و پاییزه تقسیم می شود و معمولاً بیشترین تاریخ کشت گندم، کِشت بهاره است.

از آنجایی که بسیاری از کشاورزان به دنبال کارگاه تولید آرد هستند؛ تمایلی برای فروش مواد خام خود به کارخونه ها را ندارد. ساخت چنین کارخانه های بزرگی نیاز به سرمایه داشته که برای اغلب کشاورزان مقدور نبوده و کارگاه های تولیدی خانگی آرد را پی ریزی می کنند. برای تولید آرد در خانه و یا در یک کارگاه بزرگ در ابتدا نیاز دارید تا گندم های شما در دستگاه بوجاری ریخته شود. این دستگاه باید مجهز به سرند باشد تا غلات یک اندازه از آن خارج شود. این دستگاه از تعدادی سرند ساخته شده است و زمانی که دانه های گندم از مخزنی که کیسه های گندم ریخته می شود شروع به فعالیت کرده و سپس توسط فن، کاه و چوپ های سبک از محصول جدا می شود و در ادامه بر روی عرشه های سرند ریخته می شود که این سرند ها توسط موتور های لغزنده ای به حرکت در آمده و با ایجاد لغزش های کوتاه باعث غربال شدن گندم می شود.

در در ابتدای غربال و سرند، دانه های درشت و سنگ درشت و همچنین گرد و غبار از گندم جدا می شود و در غربال های بعدی شن های ریزه و ماسه های همراه با گندم از آن جدا می شود. این دستگاه خروجی هایی دارد که یک قسمت سنگ ریزه ها و قسمتی دیگر سنگ های درشت و خروجی سوم گندمی که کاملا بوجار شده را از خود خارج می کند. کار دستگاه های جدید تقریباً امروزه پیشرفته شده و با تکنولوژی کار می کند. این کار باعث می شود که علاوه بر پاکسازی، کار درجه بندی و همچنین تفکیک دانه های ریز و درشت هم انجام شود.

دستگاه بوجاری گندم و جو پشت تراکتوری

دستگاه های بوجاری جدید می تواند گندم و جو را از یکدیگر جداکنند. این کار به واسطۀ سرندهایی که  به دستگاه تهویه وصل می شود؛ انجام می گیرد. دستگاه هایی که در پشت تراکتوری به پشت تراکتور برای حمل و جابجایی بسته شده اند و تأمین انرژی و برق آن ها توسط همین تراکتور انجام می شود.

دستگاه های بوجاری تراکتوری مناسب افرادی است که محصولات تمام کشاورزان منطقه خود را برای خودت بخواد. دستگاه های متصل به پشت تراکتور 4 سیلندر داشته که هم جو هم گندم را بوجار می کند.

قیمت دستگاه بوجاری

وقتی محصولی را خریداری می کنیم سوال نهایی همیشه این است که چه مبلغی را باید پرداخت کنیم؟ در امر خرید این محصولات نیز قیمت اهمیت فوق العاده بالایی دارد. قیمت دستگاه بوجاری با توجه به عوامل متعددی تعیین خواهد شد که اکنون به بارز ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

عوامل داخلی برای قیمت گذاری

بعضی موارد وجود دارند که توسط شرکت سازنده این محصولات تعیین خواهند شد و بر قیمت این محصولات تاثیر می گذارند.

  • اهداف بازاریابی

 اگر یک شرکت تصمیم به تولید دستگاه هایی داشته باشد که با لوکس ترین های موجود رقابت می کنند، قیمت آن بالا خواهد بود. اما اگر شرکت دیگری تصمیم به ساخت دستگاه متناسب با بودجه یک کارگاه معمولی داشته باشد، قیمت آن نباید اینگونه باشد. به عبارتی بسته به موقعیتی که یک شرکت تصمیم می گیرد به آن دست یابد، قیمت دستگاه بوجاری مناسب خود را تعیین می کند.

اهداف دیگری نیز وجود دارد که شرکت هنگام تعیین قیمت ها به آن ها توجه می کند. به عنوان مثال، اگر هدف شرکت فقط فروش یک محصول است، در مواجهه با رقابت شدید از رقبا عقب خواهد افتاد. از سوی دیگر، اگر هدف افزایش سود جاری باشد، شرکت می تواند قیمت دستگاه بوجاری خود را در نقطه ای تعیین کند که تمام هزینه های آن پوشش داده شده و مقداری سود ایجاد شود.

در نهایت، اگر آنچه شما می خواهید برتری در کیفیت محصول است، این محصولات با قیمت بالایی فروخته می شوند. زیرا هزینه های انجام شده برای بهترین بودن بالا است و این محصولات با بهترین فناوری ساخته شده اند. با این حال با خرید این محصولات به مزایای بیشتری دست پیدا خواهید کرد. همچنین می توانید سال های زیادی از این دستگاه ها بهره ببرید.

  • هزینه ها

 این یکی از مهم ترین عوامل قیمت گذاری دستگاه بوجاری است. شرکت سازنده بر اساس تمام هزینه هایی که برای ساخت یک محصول متحمل شده است، قیمت آن را تعیین می کند. طبیعتاً برای ساخت این محصولات از تجهیزات اولیه ویژه ای استفاده شده است. به هر میزان که این محصولات باکیفیت‌ تر باشند قیمت دستگاه بوجاری بالا تر خواهد بود. اما با خرید چنین محصولاتی قطعاً بسیار کمتر شاهد خرابی قطعات خواهید بود.

  • ملاحظات سازمانی

 تعیین اینکه چه کسی قیمت دستگاه بوجاری را در یک شرکت تعیین می کند نیز بسیار مهم است. اگر شرکت کوچک باشد این تصمیم می تواند توسط خود مدیر گرفته شود. اگر شرکت متوسط ​​یا بزرگ باشد، بخش بازاریابی و فروش یا مدیران خط تولید می توانند مناسب ترین قیمت را تعیین کنند.

قیمت دستگاه بوجاری

عوامل خارجی برای قیمت گذاری

از سوی دیگر، در بازارهای صنعتی، ممکن است این مشتریان باشند که به طور منطقی تعیین کنند که چه مبلغی را باید برای خرید این دستگاه ها بپردازند. این عوامل را به عنوان عوامل خارجی موثر در قیمت دستگاه بوجاری می شناسند که به معرفی آن ها می پردازیم.

  • بازار و تقاضا

 در نظر گرفتن این عناصر بسیار مهم است زیرا بازار نیز در هنگام تعیین قیمت دستگاه بوجاری نقش قابل توجهی دارد. نوسانات بازار می تواند قیمت این محصولات در چندین برابر افزایش دهد. به عنوان مثال اگر میزان تقاضا برای خرید این تجهیزات بالا باشد قیمت آن ها افزایش خواهد یافت. در عین حال اگر مشتریان کمتر به خرید این تجهیزات تمایل نشان دهند قیمت آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

  • مراکز نظارتی

یک شرکت می تواند قیمت های خود را با توجه به شرایط اقتصادی بازار (رکود، تورم، نرخ بهره و غیره) تعیین کند، زیرا این عناصر هم بر تولید کننده و هم بر مصرف کننده تأثیر می گذارند. به همین ترتیب، دخالت دولت می تواند باعث ایجاد قیمت های خاصی در بازار شود. مراکز نظارتی خاصی وجود دارد که بر  قیمت دستگاه بوجاری نظارت می کنند. این مجموعه ها معمولاً با در نظر گرفتن شرکت سازنده و متقاضیان قیمت منصفانه ای را برای این دستگاه ها در نظر خواهند گرفت.

بهترین روش خرید دستگاه بوجاری

با افزایش فروش آنلاین، صنعت تجارت الکترونیک بیشترین رشد را در توسعه خرید آنلاین برای پاسخگویی به خواسته های مشتریان کرده است. مشتریان با این شیوه تهیه دستگاه بوجاری به آزادی خرید کالا و خدمات در هر زمان و از هر مکان خواهند رسید. خریداران آنلاین بیشتر وب سایت ها را برای تهیه محصولات انتخاب می کنند زیرا سازگاری، راحتی و سرعت بهبود یافته را ارائه می دهند.

بنابراین، بسیاری از تولید کنندگان دستگاه بوجاری می دانند که کلید فروش بیشتر محصولات خود، ایجاد یک برنامه خرید برای فروشگاه آنلاین خود است. متقاضیان به راحتی می توانید به صورت آنلاین انواع دستگاه ها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهند. با توجه به بررسی‌ های صورت گرفته قیمت دستگاه بوجاری در فروشگاه آنلاین بسیار مناسب تر است. علاوه بر این در سایت های فروش قیمت این محصولات به طور دقیق ذکر شده که امکان مقایسه قیمت را برای شما فراهم می سازد.

بهترین روش خرید دستگاه بوجاری

چگونه دستگاه بوجاری مناسب را انتخاب کنیم؟

 روند خرید مراحلی را که مشتری هنگام تصمیم گیری برای خرید طی می کند را توصیف می کند. این فرآیند چه تصمیم خرید توسط یک فرد گرفته شود یا توسط یک مرکز خرید معمولا ثابت است. برای اینکه آگاه شوید تصمیم خرید شما باید چگونه گرفته شود مراحل آن را ذکر خواهیم کرد.

  • تصدیق نیاز

فرآیند خرید زمانی آغاز می شود که مصرف کننده متوجه شود که نیازی دارد. متوجه می شوید که مشکلی دارید که می خواهید حل کنید یا خلایی که می خواهید پر کنید. در این مرحله، ممکن است بدانید چه دستگاهی مشکل شما را حل می کند یا ندانید. یا ممکن است ایده ای داشته باشند که چه چیزی به شما کمک می کند، اما مطمئن نیستند که کدام برند، محصول، خدمات یا راه حل بهترین تناسب را ارائه می دهد. ابتدا باید مطمئن شوید به این دستگاه با چه نوع ظرفیتی نیاز خواهید داشت.

  • جستجوی اطلاعات

مرحله بعدی فرآیند تصمیم گیری خرید زمانی آغاز می شود که  شروع به جستجوی اطلاعاتی کنید که به حل مشکل شما کمک می کند. شما می دانید که برای اصلاح وضعیت خود به چیزی نیاز دارید، اما مطمئن نیستید که بهترین راه حل چیست. بنابراین، شما شروع به جستجوی اطلاعاتی می کنید که به شما کمک می کند شرایط خود را بهتر درک کنید و تشخیص دهید که چه چیزی مشکلات شما را حل می کند. تحقیق و جستجو آنلاین قطعاً در این مرحله به شما کمک شایانی خواهد کرد.

  • ارزیابی گزینه ها

هنگامی که جستجوی اولیه اطلاعات کامل شد، شروع به تفکر در مورد آنچه آموخته یا کشف کرده اید کنند. باید به ارزیابی گزینه های خود برای تعیین بهترین دستگاه برای کارخانه خود کنید. مشتریان در این مرحله از فرآیند خرید باید چیزهای زیادی را در نظر بگیرند. آن ها باید تعیین کنند که کدام دستگاه قابل اطمینان ترین، مقرون به صرفه ترین، بالاترین کیفیت و بالاترین عملکرد است. بهتر است قیمت دستگاه بوجاری را در این مرحله نیز ارزیابی کنید.

سوالات متداول

1. بوجار کردن به روش دستی بهتر است یا مکانیکی؟

با توجه به پیشرفت و کاشت گندم روش های جداسازی و پاکسازی برای آن بسیار مهم است زیرا محصول نهایی تلید شده توسط آن باید فاقد هر گونه مواد زائد باشد.

2. قیمت دستگاه بوجاری به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت این دستگاه به ابعاد، جلو و یا پشت آن بودن بستکی دارد.

3. سرند کردن غلات به چه معنی است؟

سرند کردن در واقع به روشی گفته می شود که طی آن حبوبات با توجه به اندازه درشت متوسط و ریز خارج شده و دسته بندی می شوند.

4. دستگاه بوجاری شامل چند بخش است؟

  • شاسی دستگاه
  • مخرن، محفظۀ باد
  • واحد غربالی
  • استوانه حرفه دار

5. دستگاه بوجاری برای تفیکیک گندم از جو چگونه عمل می کند؟

برای تمیزکاری و پاکسازی غلات همانطور که گفتیم از بوجاری استفاده می شود. اما لازم به ذکر است برای جداسازی گندم و جو فقط از طریق سَرَند کردن انجام می شود.