بوجاری برنج

بوجاری برنج

افرادی که در زمینه خرید و فروش برنج فعالیت دارند و با اصطلاحات مورد استفاده در این عرصه آشنایی بیشتری دارند، حتماً با اصطلاح بوجاری آشنا هستند. بوجاری روندی است که طی آن می‌ توان ناخالصی‌ ها یا قطعات برنج که اندازه نامناسبی دارند را از بارِ اصلی جدا کنیم و در نهایت برنجی سالم، زیبا و یکدست داشته باشیم.

از سوی دیگر همین موضوع باعث می‌ شود تا به محصولات جانبی دیگری مانند خرده برنج یا برنج دو نیم شده و لاشه برنج دسترسی داشته باشیم. امروزه برای دسترسی به برنج بوجاری، سراغ خرید دستگاه بوجاری برنج و استفاده از آن می‌ روند. در ادامه این مطلب از آروین صنعت قصد داریم بیشتر در مورد بوجاری برنج و جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم.

منظور از برنج بوجاری چیست؟                        

در بازار برنج زمانی که سخن از برنج بوجاری به میان می‌ آید، منظور ما برنج کاملا سالم تمیزی است که هیچ گونه ناخالصی یا برنج دو تکه شده (برنج لاشه) در آن دیده نمی شود. این نمونه از برنج قطعاً در رستوران ها، برای مهمانی‌ ها و مراسم‌ های مجلل ظاهری بسیار زیبا دارد. در بسیاری از موارد ممکن است در بازار برنج، این محصولات را با نام برنج درجه یک نیز شناسایی کنند.

قیمت برنج بوجاری نسبت به سایر نمونه‌ های برنج بیشتر بوده و با توجه به انرژی و زمانی که که برای انجام فرآیند بوجاری لازم است، این امر کاملاً منطقی است. بعد از برداشت و خشک کردن برنج از شالیزار نوبت به پوست کندن و سفید کردن آنها می رسد. در این مراحل در اثر انجام بوجاری، پاکسازی، پوست کنی و… برخی از برنج‌ ها که حدود 10 تا 20 درصد آنها را تشکیل می دهند، دچار شکستگی خواهند شد. به همین دلیل می‌ بینیم که این محصولات را با نام‌ های برنج نیم دانه و سرلاشه می‌ شناسند و ابعاد آنها از اندازه استاندارد و معمول برنج کوچکتر است.

روند بوجاری برنج چگونه است؟ 

در ساده ترین حالت برای انجام فرآیند بوجاری برنج که با نام سورتینگ برنج نیز شناخته می‌ شود، برنج را باید وارد الک کرد و بعد از تکان دادن الک شاهد رد شدن قطعات ریزتر یا با اندازه نامتناسب خواهیم بود. به همین دلیل است که به روند بوجاری برنج، سورتینگ برنج نیز می‌ گویند. چون در زمان انجام این روند دانه‌ های برنج اندازه‌ ها و شکل ظاهری یکسانی دارند.

بسته به میزان دقت مورد نیاز ما، روند بوجاری می‌ تواند متفاوت باشد. به این صورت که در برخی موارد برای بوجاری برنج آنها را از 2 الک عبور می‌ دهند و همین کیفیت نهایی و البته قیمت برنج بوجاری را افزایش خواهد داد. در مقابل این مصحولات ما برنج بوجار نشده را داریم که از نظر قیمت از برنج بوجاری ارزان‌ تر است و گزینه به صرفه تری خواهد بود.

آشنایی با انواع برنج بعد از بوجاری

بعد از انجام بوجاری نمونه‌ های مختلفی از برنج در اختیار ماست که اصلی ترین آنها، برنج بوجاری شده درجه 1 خواهد بود. اما در این میان نمونه‌ های دیگری از برنج نیز موجود می‌ باشند که از نظر قیمت گزینه‌ های به صرفه تری برای ما خواهند بود. در ادامه دو مورد مهم از محصولات تولید شده بعد از بوجاری برنج را با هم مورد بررسی بیشتر قرار می‌ دهیم.

  • برنج سرلاشه: برنج سرلاشه یکی از انتخاب‌ های مناسب و به صرفه برای مصارف شخصی و خانگی است. این برنج‌ ها که به برنج بوجاری نشده یا مخلوط برنج بوجاری و برنج نیم دانه معروف هستند، قیمت پایین تری دارند و ظاهر آنها نیز قابل قبول است.
  • برنج نیم دانه: برنج نیم دانه همان دانه‌های شکسته و آسیب دیده است که می‌ توانند دارای اندازه‌ های مختلفی باشند. طبیعی است که هرچقدر ابعاد آنها بیشتر باشد، قیمت نهایی آنها نیز بیشتر خواهد بود. قیمت این محصولات بسیار پایین‌ تر از نمونه برنج بوجاری شده است.

روند بوجاری برنج

بوجاری یکی از فعالیت هایی است که به صورت عمومی برای انواع خشکبار و غلات مورد استفاده قرار می‌ گیرد. هدف اصلی از انجام این کار همسان سازی اندازه‌ ها و نوع محصولات نهایی برای ما خواهد بود. از سوی دیگر انجام بوجاری در مراحل مختلف اجازه می‌ دهد درجه بندی‌ های متفاوتی برای محصولات خود داشته باشیم و بتوانیم آنها را با قیمت های مختلف به فروش برسانیم.

در زمان‌ های گذشته با استفاده از چنگک یا الک و فشار باد؛ روند بوجاری را انجام می‌ دادند و ناخالصی‌ ها را از آنها جدا می‌ کردند. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌ های بوجاری بخش مهمی از روند تولید و آماده سازی غلات و خشکبار هستند. در ادامه کمی بیشتر در مورد دستگاه بوجاری برنج صحبت خواهیم کرد.

دستگاه بوجاری برنج

 

دستگاه بوجاری برنج برای انجام روند بوجاری، به روش‌ های قدیمی پایبند مانده است. در این تجهیزات برای جداسازی ناخالصی‌ ها و قطعاتی با اندازه نامناسب، از تجهیزات متحرک گوناگون و فشار هوا استفاده می‌ شود. در مراحل اولیه فن هایی وظیفه تامین فشار هوا را دارند تا به استفاده از آن دانه‌ های پوک، برگ‌ های خشک و… از برنج جدا شوند. در مرحله بعدی نوبت به الک‌ های مکانیکی می رسد.

در برخی از موارد که به دقت بیشتری نیاز داریم باید سراغ دستگاه بوجاری برنج دارای مراحل مختلف برای الک کردن برویم. این دستگاه‌ ها بسته به نیاز مشتری در ابعاد و با گنجایش‌ های مختلف تولید و روانه بازار می‌ شوند. از همین رو برای خرید دستگاه بوجاری برنج حتما باید از قبل تحقیق کنید و بدانید که دقیقاً به دنبال چه محصولی می‌ گردید.

آروین صنعت ایرانیان به عنوان مجموعه ای معتبر با به کارگیری کارشناسان مجرب حوزه کشاورزی اقدامات مهمی را در زمینه تولید انواع تجهیزات کشاورزی مانند دستگاه های بوجاری انجام داده است. برای هرگونه مشاوره و تصمیم گیری درباره خرید انواع تجهیزات کشاورزی می‌توانید به مجموعه ما اطمینان نمایید.


سوالات متداول

1. منظور از بوجاری برنج چیست؟

برنج بوجاری به محصولی گفته می‌ شود که روند بوجاری برای جداسازی قطعات با اندازه‌ های ناهماهنگ و ناخالصی‌ ها روی آن انجام شده و کاملا یکدست است.

2. برنج بوجاری چه ویژگی هایی دارد؟

ندازه دانه‌ های برنج بوجاری نسبت به برنج معمولی یکسان می‌ باشند و هیچ گونه برنج نیمه دانه در آنها دیده نمی شود. این محصولات برای مهمانی ها، مناسبت های خاص و رستوران‌ ها مناسب هستند.

3. روند بوجاری برنج به چه صورت انجام می‌ شود؟

بوجاری به دو روش سنتی و با استفاده از دستگاه بوجاری صورت می‌ پذیرد که استفاده از دستگاه گزینه بهتری خواهد بود و روند کارها را برای شما راحت‌ تر خواهد کرد.

4. بهترین روش برای بوجاری برنج چیست؟

استفاده از دستگاه بوجاری برنج سرعت انجام کارها را افزایش می‌ دهد و این امکان را به شما خواهد که حجم بالایی از برنج را در کمترین زمان بوجاری کنید. علاوه بر این دقت نهایی استفاده از دستگاه بوجاری برنج نیز بیشتر خواهد بود.

5. قیمت برنج بوجاری شده چقدر است؟

قیمت برنج بوجاری شده نسبت به سایر انواع برنج بیشتر خواهد بود. چرا که این محصولات کاملا یکدست، یکسان و خالص هستند.