جدا کردن علف هرز از بذر

چگونه علوف های هرز را از بذر جدا کنیم؟

با پایان فصل تابستان و رسیدن فصل کشت گیاهان در فصل پاییز و زمستان، بسیاری از کشاورزان به دنبال راه حل هایی برای از بین بردن علف های هرز مزارع و زمین های کشاورزی خود خواهند بود.

علف های هرز یکی از معضلات و مشکلات پیش رو در کشت گیاهان می باشد که در بین بسیاری از کشاورزان به مهمان ناخوانده شهرت دارد. علف های هرز می توانند در فاکتورهای رشدی گیاه تاثیر بسیاری بگذارد و موجب کاهش رشد گیاه بشود. در ادامه ی مطلب ما قصد داریم در این مقاله از آروین صنعت ایرانیان به معرفی راهکارهایی برای از بین بردن علف های هرز بپردازیم و هر کدام از این روش ها را به طور جامع بررسی نماییم.

معرفی روش های فیزیکی از بین بردن علف های هرز:

1- وجین کردن دستی علف های هرز:
یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین روش های فیزیکی از بین بردن علف های هرز، وجین کردن دستی علف هرز با ابزارهایی همچون: داس، بیل، بیلچه و فوکا می باشد.
وجین کردن دستی علف های هرز یکی از موثرترین روش ها برای کنترل علف های هرز یکساله و علف های هرز گندم به حساب می آید و معمولا در زمین های زراعی کوچک و محصولات زراعی حساس از این روش استفاده می شود.

2- استفاده از دستگاه های وجین کار:
یکی دیگر از روش های فیزیکی بسیار پرکاربرد برای از بین بردن علف های هرز، استفاده از دستگاه های وجین کار و دستگاه بوجاری به عنوان ابزار از بین بردن علف هرز می باشد. معمولا دستگاه های وجین کار به دو صورت: چرخشی و کششی موجود می باشند.

از دستگاه وجین نوع چرخشی معمولا برای از بین بردن علف های هرز تازه روییده شده استفاده می شود و از نوع کششی آن برای از بین بردن سایر علف های هرز محصولات زراعی مانند: ذرت، توتون و بادام زمینی می توان بهره برد.

3- انجام عملیات شخم و دیسک:
یکی دیگر از روش های قدیمی برای از بین بردن علف های هرز پس از رویش، شخم و دیسک زمین پس از کاشت بذر و آبیاری آن است. این روش از بین بردن بذر روشی بسیار موثر است و توسط آن می توان صدها هزار بوته علف هرز را از بین برد.

4- درو کردن علف های هرز:
یکی از روش های جداسازی علف های هرز مناسب تغذیه دام مانند: قیاق، سوروف و … روش درو کردن می باشد. هدف از انجام این روش، حفظ پوشش گیاهی و جداسازی علف های هرز بدون آسیب رسیدن به گیاه و جداسازی برای دام می باشد.

این روش معمولا برای جداسازی علف های هرز بلند قامت استفاده می شود و نمی توان از آن برای جداسازی علف های هرز کوتاه قد یا خوابیده بهره برد.

5- سوزاندن بقایای زراعی:
یکی از روش های ریسکی برای نابودی علف های هرز، روش سوزاندن می باشد. البته این روش چند سالی است که برای مسائل محیط زیستی منسوخ شده و در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
با این حال از این روش می توان در مواردی مانند از بین بردن علف های هرز کنار جاده ها و حاشیه نهرهای مسیر حرکت آب، کنترل لکه های سس در مزارع یونجه علی الخصوص اگر دستگاه شعله افکن برای این کار در دسترس باشد، بهره برد.

از مزایای بهره بردن از این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن علف های هرز و نابودی محل زندگی برخی حشرات، آفت ها و…
  • ارزان ترین راه کنترل علف های هرز
  • آسان ترین روش از بین بردن علف های هرز

معرفی روش های شیمیایی مبارزه با علف هرز:

1- استفاده از علف کش های عمومی:
علف کش های عمومی یکی از انواع سموم علف کش می باشند که از آن ها می توان برای از بین بردن انواع زیادی از علف های هرز و گیاهان بهره برد.

2- استفاده از علف کش های انتخابی:
علف کش های انتخابی نوعی دیگر از سموم علف کش هستند که تنها نوع خاصی از علف های هرز را تحت تاثیر قرار می دهند و برای برخی از علف های هرز بی تاثیر می باشند. این دسته از علف کش ها دارای مکانیسم خاصی برای از بین بردن علف های هرز می باشند و در انواع گوناگونی در بازار موجود می باشند.

3- استفاده از علف کش های خاک مصرف:
یکی دیگر از محصولات شیمیایی برای از بین بردن علف های هرز، سموم خاک مصرف می باشند. از این نوع علف کش ها همانطور که از نامشان پیداست، در پیش از رویش بذر باید استفاده نمود.

برای مصرف این نوع علف کش، کشاورز باید مقداری از سم را بر روی خاک پاشیده و سپس با وسایل خاصی آن را با خاک مخلوط کنند تا پس از آبیاری و حتی بارش باران جذب خاک شوند و مانع از رشد علف های هرز بشوند.

نحوه تاثیر علف کش ها بر روی علف های هرز:

معمولا علف کش ها مواد هورمونی هستند که با تاثیر بر روی ژنتیک علف های هرز موجب نابودی آن ها می شوند. از تاثیرات این محصولات می توان به: اختلال در روند رشد اندام های علف هرز، بر هم زدن فیزیولوژی گیاه مانند: شتاب دادن به رشد سلول های مریستمی، از بین بردن کلروفیل برگ ها و توقف روند فتوسنتز در گیاه، متوقف نمودن رشد ریشه ها و کند کردن جذب آب و مواد غذایی اشاره داشت.

روش های خانگی برای از بین بردن علف های هرز:
یکی دیگر از روش های جداسازی و نابودی علف های هرز، استفاده از روش های خانگی می باشد. برای این کار شما می توانید با مخلوط کردن چند ماده طبیعی که در دسترس همه می باشد محلولی برای نابودی علف های هرز تهیه کنید.

محصولاتی مانند: سرکه سفید، آب لیمو، صابون مایع و نمک اپسوم نمونه مواردی هستند که شما می توانید از آن ها برای از بین بردن علف های هرز بهره ببرید.

محلول مخلوط شده ی سرکه و آب لیمو یکی از محلول هایی است که برای تنظیم آب و pH مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند رطوبت ناشی از علف های هرز را نابود و موجب سوزش برگ آن ها و در نهایت از بین رفتن آن ها بشود.

یکی دیگر از مواد بسیار موثر برای از بین بردن علف های هرز، نمک می باشد. نمک موجب کمبود آب رسانی به علف های هرز و در نهایت از بین رفتن آنها می شود. این گیاه نه تنها علف های هرز موجود را از بین می برد بلکه از رشد گیاهان جدید در همان منطقه نیز جلوگیری می کند.