پلیت کردن بذر - آروین صنعت

پلیت کردن بذر چیست؟

پلیت کردن بذر یکی از اقدامات اولیه به جهت کاشت بذر است. معمولاً برای فراهم کردن شرایط کاشت بذرها و آسان تر کردن کاشت آنها، باید اقداماتی مانند بوجاری به وسیله دستگاه بوجاری و… را بر روی بذرها انجام داد. یکی از اقدامات بسیار مهم جهت آماده کردن بذرها، پلیت کردن بذر می باشد. پلیت کردن بذر موجب ایجاد پوشش بر روی بذر و بزرگتر کردن بذر می شود.

پلیت کردن بذر - آروین صنعت

آیا پلیت کردن بذرها تاثیری بر کیفیت کاشت آن ها دارد؟

معمولا بیشتر بذرهای پلیت شده بلافاصله پس از دریافت آب، متورم شده و پلیت آن باز می شود و مجدداً مانند قبل به یک بذرعادی تبدیل می شود.

اما گاهی اوقات پلیت کردن بذر برای زمین هایی با خاک رس، موجب ایجاد فشار بر روی بذر شده همین موضوع موجب می شود تا تعداد کمتری از بذرهای پلیت شده جوانه بزند و همین موضوع موجب کاهش کیفیت کاشت بذر می شود.

انواع روش های کوتینگ بذر:

کوتینگ بذر با توجه به ویژگی های فیزیکی بذر ها به گونه های مختلفی تقسیم می شود. گرچه این دسته بندی برخی اوقات با منابع موجود ناسازگاری دارد اما اصطلاحات مورد استفاده در صنعت و منابع علمی بیشتر براساس وزن، اندازه و خاصیت مرتب سازی بذرهای کوتینگ شده یا همان خصوصیات فیزیکی است. به طور کلی انواع روش های کوتینگ بذر شامل این روش ها است:

  1. کوتینگ فیلمی: یکی از اصلی ترین روش های کوتینگ بذر،کوتینگ فیلمی بذر است. در این نوع کوتینگ بذر، یک لایه نازک به سطح خارجی بذرها اضافه می شود. این میزان معمولا کمتر از 10 درصد وزن بذر را شامل می شود.
  2. کوتینگ اینکراستینگ (کوتینگ پوسته ای یا قشری): در این نوع کوتینگ بذر هنگامی که وزن بذر با توجه به نوع مورفولوژی (شکل ظاهری) آن در اثر مواد کوتینگ کننده، 100تا500 درصد افزایش یابد؛ این روش به عنوان ”اینکراستینگ” بذر شناخته میشود.
  3. پلتینگ بذر (seed pelleting): هنگامی که میزان مواد اضافه شده به سطح خارجی بذر موجب تغییر شکل اولیه بذر شود به این روش از پوشش دار، پلیتینگ بذر می گویند.

تفاوت بذرهای پلیت شده و پلیت نشده:

  • به طور کلی بذر های لخت و بذرهای پلیت شده از لحاظ اصالت هیچ تفاوتی با هم ندارند.
  • در هر دونوع بذر احتمال تقلب در اصالت بذر ارائه شده وجود دارد و حتی در بذرهای قوطی احتمال تقلب در اصالت بذر بسیار بیشتر است.
  • بذرهای پلیت شده برای افرادی گزینه ای مناسب به حساب می آید که قصد دارند کشت مستقیم را در زمین انجام دهند.

برای پلتینگ بذر از چه موادی استفاده می شود؟

مواد مورد استفاده در پلتینگ بذر با توجه به نوع چسباننده ها یا اتصال دهنده (binders) و پُرکننده ها (fillers) طبقه بندی می شوند.

اتصال دهنده های پلیت بذر، پلیمرهایی با منشاء طبیعی و یا مصنوعی هستند که موجب ایحاد انسجام مواد بر روی بذر و حفظ مواد فعال (active compounds) به کار رفته در کوتینگ می شود. اتصال دهنده های پلیت بذر نیز معمولاً به صورت مایع (حل شده در آب یا حلالهای دیگر) مورد استفاده قرار می گیرند. مونومرهای حل شده زمانی که خشک میشوند، دوباره به هم متصل شده و زنجیره های پلیمری طولانی را تشکیل میدهند که سطح بذر، ذرات اتصال دهنده و مواد شیمیایی را در برمیگیرند. لایه های مختلفی از پلیمر میتواند در مراحل مختلف فرآیندگوتینگ بذر اعمال شود، برخی از این لایه ها به عنوان حامل و برخی دیگر لایه حائل (بافر) میباشند تا از تماس مستقیم بین لایه های فعال و بذر، محیط خارجی یا سایر لایه های فعال به هم جلوگیری کنند.

کاشت بذر پلیت شده - آروین صنعت

نکات مهم در رابطه با کاشت بذرهای پوشش دار و پلیت شده:

  1. توجه داشته باشید هرگز بر روی بذرهای پلیت شده هیچ بستری نریزید زیرا بذرهای پلیت شده برای جوانه زنی و رشد کای نیاز به نور ملایم خورشید دارند.
  2. پیش از کاشت بذر پلیت شده به هیچ وجه بذر را داخل آب قرار ندهید زیرا همانطور که می دانید این بذرها پلیت شده هستند و بذرهای بسیار ریز و کوچکی هستند. شرکتهای معتبر دنیا برای اینکه کاربر بتواند بذر را ببیند و لمس کند آنها را دور یک پلیت بسیار ریز قرار می دهد تا کاربر براحتی بتواند کاشت کند.
  3. دمای مناسب برای کاشت بذر پلیت شده حتما باید بین ۲۲ الی ۲۴ درجه باشد. در صورتی که دمای کاشت بذر پلیت شده کم و بیش شود جوانه زنی بذر به خوبی انجام نمی شود.
  4. در صورتی که تمامی شرایط بالا را به درستی انجام دهید، بذرهای پلیت شده بین ۷ الی ۱۵ روز جوانه زنی خواهند کرد اگر در این تایم بذرهای شما جوانه زنی نکرد شرایط درست اعمال نشده و بهتر است این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. 88174420-021