نحوه کار دستگاه بوجاری حبوبات

نحوه کار دستگاه بوجاری حبوبات

استفاده از روش های مختلف برای از بین بردن ناخالصی های موجود در بذرهای خشکبار و حبوبات  از زمان های بسیار دور رایج بوده است. استفاده از روش بوجاری قطعاً یکی از بهترین راهکارهای موجود برای از بین بردن ناخالصی های مختلف مانند ریشه های پوسیده، برگ های خشک و… است. البته نباید فراموش کنید که این روش از زمان های بسیار دور بین انسان ها رواج داشته است.

بوجاری بذرها به این صورت انجام می شده است که برای انجام این کار دانه های حبوبات یا غلات را با استفاده از بیل یا چنگک به هوا پرتاب می کردند. به این صورت در زمان وزش باد، ناخالصی هایی که وزنی پایینتر از دانه های اصلی داشتند جدا می شدند و به سمت دیگر می روند.

این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد آن هستیم که دستگاه بوجاری حبوبات کار را برای ما بسیار ساده تر کرده و به این صورت می توانیم در کمترین زمان، حجم بیشتری از حبوبات را از ناخالصی پاک کنیم. در ادامه متخصصین ما در سایت آروین صنعت ایرانیان توضیحات بیشتری را در خصوص نحوه کار دستگاه بوجاری حبوبات در اختیار شما قرار خواهند داد.

آشنایی اولیه با دستگاه بوجاری حبوبات

اساس کارِ دستگاه بوجاری حبوبات روی حرکت دادن به صورت مکانیکی و ایجاد فشار هوا بنا شده است. وجود فشار هوا باعث می شود تا عوامل خارجی با وزن سبک مانند گرد و غبار، برگ ها و ریشه های خشک شده و… به راحتی از حبوبات جدا  شوند و به این صورت محصول نهایی تمیزتر باشد. از طرفی اگر ناخالصی هایی با وزن بیشتر در بین دانه های حبوبات  موجود باشند دستگاه بوجاری می تواند با حرکت مکانیکی خود آنها را جداسازی کند. روند انجام حرکت مکانیکی در اصل تداعی کننده کار “اَلَک” است. به همین دلیل می بینیم که علاوه بر جداسازی ناخالصی هایی مانند سنگ، کلوخ و… به هم اندازه شدن دانه های نهایی نیز کمک خواهد کرد.

این روزها کارخانه های سازنده دستگاه بوجاری حبوبات این تجهیزات را بر اساس نیاز مشتریان خود تولید و به بازار عرضه می کنند. البته برای درک بهتر عملکرد دستگاه بوجاری حبوبات بهتر است که با این تجهیزات بهتر و بیشتر آشنا شوید. به همین دلیل بخش های مختلف دستگاه بوجاری حبوبات را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با قسمت های مختلف دستگاه بوجاری حبوبات

دستگاه بوجاری حبوبات دارای بخش های مختلفی است که هر کدام از آنها در زمان کار عملکرد خاص خود را دارند و به این صورت اجازه می دهند تا فرایند پاکسازی محصول نهایی به خوبی انجام شود. در ادامه هر کدام از این بخش ها را به صورت جداگانه خدمت شما معرفی خواهیم کرد و توضیحات مختصری در خصوص آنها ارائه خواهیم داد:

  • الکتروموتور یا موتور الکتریکی
    در بیشتر انواع دستگاه بوجاری حبوبات از سه موتور الکتریکی در بخش های مختلف استفاده شده که هر کدام از آنها بخشی از فرایند را کنترل می کنند. الکتروموتور اول با استفاده از نقاله های مارپیچ حبوبات  را به بخش مورد نظر ما می رساند. الکتروموتور بعدی نیروی مورد نیاز برای حرکت برس های تمیز کننده و استوانه های حفره دار را تامین می کند. یکی از الکتروموتور ها نیز وظیفه تامین نیروی مورد نیاز فن تولید باد و حرکت غربال ها را بر عهده دارد. البته در مواردی از 2 موتور مجزا برای غربال استفاده شده که قدرت عملکرد بهتری را در اختیار دستگاه بوجاری حبوبات می گذارد.
  • استوانه حفره دار
    این استوانه ها با چرخش خود کمک می کنند که دانه های حبوبات  استفاده شده در دستگاه بوجاری به صورت یک شکل و هماهنگ شوند. در نتیجه محصول نهایی از نظر اندازه یکسان خواهد بود.
  • بخش های غربالی
    این قسمت که به وسیله الکتروموتور به حرکت در می آید وظیفه دارد حبوبات را از هر گونه گرد و غبار و دانه های سنگین اضافه پاک کند. این بخش دارای دو بازو است که بر خلاف جهت یکدیگر تکان می خورند و باعث لرزش نهایی غربال می شوند.
  • محفظه باد
    این قسمت با توجه به نوع حبوبات  یا غلات مورد استفاده در دستگاه بوجاری، قابل تنظیم است و با توجه به وزن دانه ها، وزن ناخالصی های موجود و… می توان آن را تنظیم کرد.
  • مخزن دستگاه بوجاری
    مخزن آن بخش از دستگاه است که قبل از همه چیز حبوبات مورد نظر ما یا غلات به آن وارد می شوند. سپس از طریق مخزن مقدار خاصی از حبوبات به صورت کنترل وارد روند بوجاری می شوند. این مقدار باید کامل کنترل شده باشد چون بیش از حد بودن آن نتیجه نهایی را نامناسب خواهد کرد.
  • شاسی دستگاه بوجاری حبوبات
    یکی از بخش های بسیار مهم در دستگاه بوجاری حبوبات، شاسی آن است که باید حتما بسته به سایر قسمت های دستگاه تولید و طراحی شود. از سوی دیگر مواد اولیه برای تولید این قسمت باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند، چرا که تمامی قسمت های دستگاه بوجاری حبوبات روی این قسمت سوار خواهند شد.

موارد استفاده از دستگاه بوجاری حبوبات

کاربردهای دستگاه بوجاری حبوبات برای ما تعیین کننده نوع و ساختار بخش های مختلف این تجهیزات خواهند بود. این تجهیزات در صنایع تولید مواد غذایی استفاده بسیار زیادی دارند. چرا که اجازه می دهند انواع غلات یا حبوبات  را به صورت تمیز، یک اندازه، استاندارد و بدون نقص یا ناخالصی در اختیار مشتریان بگذاریم. در زمان های گذشته نیز بوجاری به صورت دستی انجام می شد و در نتیجه نیاز به نیروی انسانی بیشتر بود. اما این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد آن هستیم که استفاده از این دستگاه ها برای بوجاری حبوبات کمک زیادی به صرفه جویی در زمان و هزینه می کند.

نمونه های جدیدتری از دستگاه بوجاری حبوبات در بازار موجود می باشند که از تکنولوژی ساخت بالاتری برخوردارند و می توانند به صورت تمام اتوماتیک روند بوجاری و بسته بندی حبوبات را انجام دهند. این دستگاه ها برای بسته بندی، پولیش کردن و برق انداختن، سایز بندی کردن و پاک کردن ناخالصی ها به کار می روند. وجود سنسورهای پیشرفته برای این فرآیندها باعث شده تا نتیجه نهایی کار بسیار مطلوب باشد.

نحوه کار بوجاری حبوبات چگونه است؟

تا اینجای کار ما توضیحات کافی در خصوص دستگاه بوجاری دادیم تا بتوان بهتر عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد. کلیه مراحلی که با استفاده از آن سنگ ریزه، گرد و غبار، برگ و… را جدا می کنند تحت عنوان بوجاری شناخته می شوند. البته در مواردی کندن پوست از حبوبات و غلات نیز به عنوان بوجاری شناخته می شود. همانطور که قبلا هم به ان اشاره کریم، دو نوع روش برای انجام بوجاری وجود دارد که عبارتند از روش دستی و روش استفاده از دستگاه اتوماتیک. در روش دستی یا سنتی، ابتدا برای جداسازی ناخالصی های سبک، در زمان وزیدن باد حبوبات را با استفاده از بیل یا چنگک به هوا پرتاب می کردند تا به این صورت ناخالصی ها با باد بروند.

در مرحله بعدی با استفاده از غربال ها با سایزهای متفاوت سعی می کردند تا ناخالصی های سنگین تر را جدا کنند. البته در این روش دانه های حبوبات ناقص یا دارای ابعاد نامناسب از غربال رد می شدند و به این صورت محصول نهایی یکدست و تمیز می شد. این روش در زمان های قدیم به وسیله نیروی انسانی انجام میشد و البته امروزه هم در بخش های سنتی تر ایران دیده می شود.
ولی در روش استفاده از دستگاه بوجاری، ما تمامی فرآیند های انجام شده به صورت سنتی را توسط دستگاه پیشرفته انجام می دهیم. در ادامه طرز کار دستگاه برای بوجاری حبوبات را با هم بررسی خواهیم کرد.

طرز کار دستگاه بوجاری حبوبات صنعتی چگونه است؟

در مرحله اول الکتروموتور ابتدایی، مقدار خاصی از حبوبات را توسط نوار نقاله مارپیچ  به سمت بخش پاکسازی می برد. در این مرحله باید تنظیمات انجام شده به صورت باشد که مقدار مناسبی از حبوبات وارد روند پاکسازی شوند و بیشتر شدن مقدار آن قطعا کیفیت نهایی را تحت تاثیر خواهد گذاشت.

وقتی حبوبات به مقدار کافی به بخش پاکسازی و غربالگری رسید، استفاده از سیستم های اتوماتیک با فشار باد و تکان دادن قطعات مکانیکی که عملکردی شبیه به غربال دارند، ناخالصی ها را پاک کرده و محصولی پاک و یکدست در اختیار شما می گذارند. در این مرحله چون روند پاکسازی توسط سیستم های اتوماتیک انجام می شود، به صورت واضح می توان این مورد را بررسی کرد که کیفیت محصول نهایی در زمان به کار گرفتن این تجهیزات بیشتر می شود. چرا که احتمال بروز خطاهای انسانی کاهش چشمگیری پیدا می کند. تولید کنندگان این دستگاه ها بر این باورند که دستگاه بوجاری حبوبات توانایی پاکسازی با دقت 98.5 درصد را در اختیار ما می گذارد.

در دسته دیگری از دستگاه های بوجاری حبوبات پیشرفته تر شاهد آن هستیم که حبوبات بوجاری شده و آماده را به خط تولید می فرستند و از همین رو به صورت اتوماتیک روند بسته بندی نیز انجام خواهد شد.

آشنایی با انواع دستگاه بوجاری حبوبات

دستگاه های بوجاری حبوبات را بر اساس پارامترهای مختلفی می توانیم دسته بندی کنیم. اولین پارامتر مهم برای ما ابعاد و حجم دستگاه است. دستگاه هایی که حجم بالایی دارند برای مصارف سنگین قطعا گزینه های بهتری هستند و باعث افزایش سرعت پیشبرد کار می شوند. اما دستگاه های کوچک نیز برای موارد استفاده محدودتر به کار می روند. برخی از دستگاه ها را نیز بر اساس نوع غلات یا حبوبات که امکان بوجاری آنها وجود دارد دسته بندی می کنند. به عنوان مثال دستگاه های بوجاری خاصی برای حبوبات با ابعاد بزرگتر به کار می روند و برای حبوباتی با ابعاد کوچکتر مانند عدس و ماش باید سراغ نمونه هایی دیگر یا دستگاه های قابل تنظیم بروید. به این صورت می توان نتیجه گرفت که برای موارد استفاده مختلف، نمونه های متفاوتی از دستگاه بوجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به صورت تخصصی هر کدام از انواع این تجهیزات را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه بوجاری حبوبات تک توزین آنالوگ

این نمونه از دستگاه بوجاری حبوبات به عنوان نمونه ای ساده و با قیمت مناسب در بازار شناخته می شود. روند کاری این دستگاه ها به صورت نیمه اتوماتیک می باشد و دارای یک ورودی هستند. پس امکان بوجاری محصولات گوناگون به صورت همزمان برای شما وجود نخواهد داشت. این نمونه از دستگاه بوجاری همواره یکی از بهترین گزینه ها برای کسب و کارهای خانگی کوچک و کارگاه هایی با ورودی پایین بوده است. به عقیده بسیاری از متخصصان این نمونه از دستگاه بوجاری برای شروع یک کسب و کار می تواند گزینه خوب و مناسبی باشد. چرا که قیمت پایینی دارند و روند کار کردن با آنها آسان است.

دستگاه بوجاری حجمی حبوبات

برای افرادی که به دنبال دستگاه بوجاری بزرگ و صنعتی هستند، نمونه های حجمی قطعا یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. این دستگاه ها توانایی کار مداوم در خط تولید را دارند و می توانند برای مدت زیادی عملیات مربوط به بوجاری حبوبات و غلات را ادامه دهند. همچنین نمونه های جدید دستگاه بوجاری حجمی حبوبات می توانند به راحتی فرآیند بسته بندی محصولات را نیز به سادگی تمام انجام دهند. این دستگاه نیز بسته به سفارش مشتری می تواند دارای ویژگی های متفاوتی باشد که هر کدام از آنها بسته به کاربری مد نظر شما طراحی و تولید خواهند شد.

دستگاه بوجاری دو توزین

دستگاه بوجاری دو توزین دارای دو نمونه صنعتی و خانگی است. یکی از مزایای اصلی این محصولات برای مشتریان آن است که می توانند به صورت همزمان روند بوجاری دو نوع حبوبات مختلف را انجام دهند. نمونه های خانگی این محصولات قطعا برای مصارف خانگی یا کارگاه های کوچک که حجم تولید نهایی پایینی دارند، گزینه های خوبی خواهند بود. اما در صورتی که به دنبال دستگاه هایی با ظرفیت و قدرت بیشتر هستید، بهتر است سراغ نمونه های دستگاه بوجاری دو توزین صنعتی بروید. یکی از مزایای اصلی این تجهیزات آن است که اجازه می دهد به صورت همزمان روند بوجاری را برای دو نوع حبوبات مختلف طی کنیم و به این صورت تا حد زیادی در زمان انجام کار صرفه جویی می شود.

دستگاه بوجاری چهار توزین

دستگاه بوجاری حبوبات چهار توزین که به دو صورت خانگی و صنعتی در بازار استفاده می شود را می توان پیشرفته ترین نمونه دستگاه بوجاری از نظر عملکرد نامید. این دستگاه ها می توانند روند بوجاری حبوبات را برای 4 نوع دانه مختلف انجام دهند. در نتیجه روند پاکسازی غلات و حبوبات با آنها بسیار ساده و آسان خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که این نمونه از دستگاه بوجاری در بیشتر موارد گزینه خوبی برای کارخانه ها یا کارگاه های بزرگ تولیدی است که میزان ورودی و خروجی آنها بسیار بالاست. البته نباید فراموش کرد که این تجهیزات نیز دارای نمونه های مختلفی می باشند و قطعا مدل ها جدیدتر و پیشرفته قیمت و امکانات بالاتری نسبت به سایر نمونه ها دارند.

سخن نهایی

در این مطلب از سایت آروین صنعت ایرانیان سعی کردیم که نحوه کار بوجاری حبوبات را با هم مورد بررسی قرار دهیم و با انواع این تجهیزات آشنایی لازم را پیدا کنیم. شرکت آروین صنعت ایرانیان به عنوان یکی از تولیدکنندگان حرفه ای و با تجربه در زمینه دستگاه بوجاری می باشد. از همین رو همواره به دنبال آن است که با تکنولوژی های روز جهان همراه باشد و بهترین تجهیزات را در اختیار مشتریان خود بگذارد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه بوجاری حبوبات، نحوه کار، موارد استفاده، قیمت و روش نصب و استفاده از آنها می توانید با ما تماس بگیرید و از سیستم مشاوره رایگان آروین صنعت ایرانیان استفاده کنید.

 

سوالات متداول

1. دستگاه بوجاری حبوبات چیست؟

دستگاه بوجاری حبوبات یکی از تجهیزاتی است که به ما کمک می کند به راحتی ناخالصی ها و کثیفی های روی حبوبات را از بین ببرید و محصول نهایی سالم، پاک و یکدست داشته باشید.

2. روند کار دستگاه بوجاری حبوبات چگونه است؟

این دستگاه ها دارای بخش های مختلفی هستند که هر کدام از آنها در زمان کار وظیفه خاص خود را دارند و در این مطلب به صورت کامل پاسخ این سوال را داده ایم.

3. انواع دستگاه بوجاری حبوبات کدامند؟

تک توزین، دو توزین، چهار توزین، صنعتی و خانگی را می توان انواع دستگاه بوجاری حبوبات دانست که هر کدام از آنها در شرایط متفاوتی کاربرد دارند.

4. کدام یک از دستگاه های بوجاری حبوبات برای ما مناسب است؟

بسته به کاربرد مد نظر شما نوع دستگاه بوجاری نیز متفاوت می باشد، پس بهتر است این مورد را به یاد داشته باشید که با فروشندگان و تولید کنندگان در خصوص نوع دستگاه مورد نیاز خود مشورت کنید.

5. دستگاه بوجاری حبوبات را از کجا خریداری کنیم؟

خرید از مجموعه تولیدی آروین صنعت ایرانیان قطعا برای شما یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.