دستگاه بوجاری وزنی یا گرویتی 7 فن (A.R.G 5000)

دستگاه بوجاری وزنی (گرویتی) و دلیل استفاده از آن

دستگاه بوجاری وزنی (گراویتی) یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های بوجاری است که اساس کار در این دستگاه، جداسازی ناخالصی‌ها از بذر به کمک وزن آنها است. بوجاری دانه‌ها و بذرها یکی از اقدامات بسیار مهم در صنایع تولید بذر و دانه است. دقت کار دستگاه گراویتی بسیار بالا است و می تواند بذر صددرصد خالص بدون ضایعات را در ظرفیت بسیار بالا تحویل دهد. در این مقاله از آروین صنعت ایرانیان ابتدا توضیحات مختصری در مورد بوجاری ارائه می شود و سپس به معرفی دستگاه بوجاری وزنی (گرویتی) و علت استفاده از آن خواهیم پرداخت.

بوجاری

نمای خط کامل بوجاری

بوجاری عبارت ‌است از پاک‌ کردن خاک و خاشاک از غلات و حبوبات بوسیله‌ ی غربال؛ در واقع بوجاری کردن عملی است که در نتیجه آن دانه‌‌ های انواع غلات مانند گندم، جو یا برنج از پوست و ساقه‌ ی آن جدا خواهند شد. همچنین انواع بذرِ علف‌ های هرز، تخم حشرات و آفت ‌ها نیز جدا و از دانه‌ ها زدوده می‌ شوند و ممکن است در هنگام انجام عملیات بوجاری و جداسازی ضایعات از بذرها، آفت‌ کش‌ ها و سموم حفاظتی نیز به بذرها اضافه شود.

قدیمی ‌ترین روش در این عمل، باد دادن خرمن کوبیده ‌شده است که طی آن، کشاورز به وسیله‌ ی چنگک و ابزارهای دیگری، محصول را در مقابل باد پراکنده می‌ کند. این روش دستی و قدیمی باعث جداسازی سبوس از بذر می ‌‌شود.

امروزه این عمل توسط دستگاه‌ های مخصوص انجام می ‌‌شود. دستگاه‌ هایی که اساس کار آنها بر دو قسمت است:

  1. با استفاده از باد حاصل از فن که بر اساس وزن بذرها، کار پراکنده ‌سازی انجام می‌ شود.
  2. بر اساس ابعاد دانه که بذرها را سرند یا همان الک می‌ کنند.

دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری چیست؟

همانطور که گفته شد، عملیات بوجاری شامل غربال مواد گوناگون از جمله غلات و حبوبات و پاک‌ کردن آنها از خاک و… است. دستگاه بوجاری یکی از لوازم صنعتی پرکاربرد است که در بسیاری از صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از این دستگاه برای پاک کردن غلات از سنگ ‌ریزه و خار و خاشاک، الک کردن غلات و حبوبات، جدا کردن فضولات از گندم و جو و درجه بندی دانه استفاده می ‌شود.

دستگاه بوجاری باید دارای سیستم تفکیک باشد تا بتواند محصول را یه صورت صد در صدی بوجاری نماید. تا قبل از ساخت و عرضه این دستگاه، برای پاک‌ کردن بذرها، الک‌کردن غلات و حبوبات و غربال دانه ‌ها، از توری‌ ها، درجه ‌بندی و سورتینگ این محصولات استفاده می ‌شد.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، از روش باد دادن خرمن‌های کوبیده که از قدیمی‌ترین روش‌ها بود، برای پاک کردن بذرها نیز استفاده می ‌شده که در حال حاضر این روش دیگر مرسوم و مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد.

امروزه استفاده از دستگاه‌ های بوجاری اتوماتیک جایگزین دستگاه‌ های قدیمی شده است که راندمان و کارایی این دستگاه‌ ها بسیار بالایی می‌ باشند و می‌ توانند در مدت زمان کوتاه حجم بالایی از محصول را بوجاری و تمیز کنند.

یکی از دلایل ساخت و عرضه این دستگاه، سیلندر محفر و گرویتی‌ ها، بازدهی بالای آنها و غربالگری حجم بالای غلات و حبوبات از ناخالصی‌ها و زوائد با کمترین دخالت انسانی بوده ‌است.

موارد کاربرد دستگاه بوجاری

  • انواع دانه‌ها از جمله حبوبات، غلات و ریزدانه‌ها را پاک می‌ کنند
  • دانه‌ها را از یکدیگر جدا می ‌کنند
  • با استفاده از کیسه پرکن‌ های اتوماتیک و با توجه به اندازه‌ها و وزن ‌های‌ گوناکون، درجه‌ های مختلف دانه‌ ها را بسته‌ بندی می‌ کنند
  • با کمک جداسازی قطعات، دانه‌ ها را سایزبندی می‌ کنند
  • دانه ‌‌ها را پولیش کرده و برای بسته ‌بندی برق می‌ اندازند
  • از دستگاه ضدعفونی کننده بذر استفاده می ‌کنند

انواع دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری دارای انواع گوناگونی هستند که بر اساس مواردی مثل نوع محصولی که غربال می ‌کنند و نحوه جداسازی ناخالصی‌ های آن محصول، هر نوع از این دستگاه را با نوع دیگر متفاوت ساخته است. در واقع این دو گزینه از دلایل اصلی تفاوت انواع دستگاه بوجاری با یکدیگر هستند.

اما بطور کلی چیزی که در همه انواع و دسته ‌بندی‌های این دستگاه وجود دارد، پاک‌ سازی محصولات دانه ‌ای از ناخالصی‌ های آنها است.

انواع دستگاه بوجاری

  • دستگاه بوجاری حبوبات
  • دستگاه بوجاری غلات
  • دستگاه بوجاری تخمه
  • دستگاه بوجاری گندم
  • دستگاه بوجاری کنجد
  • و…

انواع دیگر دستگاه بوجاری

همان گونه که می ‌دانیم عملیات بوجاری از قدیم رواج داشته و با روش ‌های ساده و به صورت دستی بوسیله ی باد و الک انجام می ‌شده است. اما با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی‌ شدن زندگی انسان‌ها، انواع مختلفی از دستگاه‌ های بوجاری تولید و مورد استفاده قرار گرفته ‌است.

انواع دیگر دستگاه های بوجاری عبارتند از:

  1. دستگاه بوجاری حجمی
  2. دستگاه بوجاری وزنی

دستگاه بوجاری حجمی

در دستگاه بوجاری حجمی، با توجه به ابعاد دانه ‌ها عملیات جداسازی و پاک کردن آنها صورت می ‌گیرد.

دستگاه بوجاری وزنی

در دستگاه بوجاری وزنی، جداسازی و تفکیک بر اساس وزن دانه ‌ها و سبک و سنگین بودن آنها انجام می ‌شود.

این دستگاه، انواع مختلفی دارد که از نظر ابعاد و ظرفیت با یکدیگر متفاوت هستند، اما بطور کلی مکانیزم عمل آنها یکسان می باشد. هر چه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد سرعت آن نیز بالاتر است و حجم بیشتری از مواد را در زمان کوتاه تری بوجاری می‌ کند؛ به عبارت دیگر ظرفیت دستگاه بوجاری وزنی ارتباط مستقیمی با سرعت آن دارد.

نحوه کار دستگاه بوجاری

نحوه کار با این دستگاه به این گونه است که ابتدا دانه‌ها را با استفاده از دستگاه ‌های بالابری که در دستگاه بوجاری وجود دارند در داخل دستگاه می‌ریزند تا این دانه‌ها از قسمت توزین که در بالای دستگاه تعبیه شده است، وارد آن شوند. در مرحله ی بعد، معمولاً به کمک فن و ویبراتورِ دستگاه، سنگ، خاک و خاشاک از دانه ‌ها جدا می‌شوند. سپس حبوبات را بر اساس تفاوت سایزشان از یکدیگر جدا می‌شوند. معمولاً این عمل با استفاده از غلطک‌های دستگاه بوجاری انجام می‌گردد.

حبوبات و غلات با دانه‌ های بزرگ تر، ارزش و قیمت بیشتری دارند. به همین سبب بعد از جداسازی تمام نخاله‌ ها و مواد اضافه از دانه‌ ها، مجدداً عملیات غربالگری دانه‌ ها انجام می شود تا دانه‌ های درشت از دانه‌های متوسط جدا شوند. این مرحله با استفاده از الک‌ های خاص، لرزش و وزش باد انجام می‌ گردد.

در مرحله‌ ی بعد، حبوبات و غلاتی که جدا شدند با قرار گرفتن روی غلطک‌ های مخصوص و لرزش پولیش کشیده می‌شوند. در نتیجه این عمل، دانه‌ ها ظاهر براقی به خود می‌ گیرند و بخش‌ های خشک و نامناسب از آنها جدا شده و در ‌نهایت یک محصول با‌ کیفیت، بوجاری و پولیش ‌شده را خواهیم داشت.

بیشتر دستگاه‌ های بوجاری دارای سیستم‌ های بسته ‌بندی نیز هستند و حبوبات و غلات را بر اساس وزن‌ های مختلف، بسته‌ بندی‌ و به ما ارائه می کنند

ویژگی های دستگاه‌ بوجاری

  • در تمامی فضاها قابل حمل و نصب هستند
  • نصب آنها بسیار آسان است
  • دارای تابلوی برق کاملاً مجزا هستند
  • نسبت به دستگاه‌ های قدیمی، توان برق مصرفی کمتری دارند
  • راندمان کاری بالایی دارند
  • نسبت به نسل قدیمی‌ تر، صدای کمتری دارند

دستگاه بوجاری وزنی (گرویتی)

دستگاه بوجاری وزنی، یکی از انواع دستگاه‌ های بوجاری است که مبنا و اساس آن جداسازی ناخالصی‌ ها و ضایعات از محصول بر اساس وزن است.

این دستگاه جداسازی را براساس وزن ناخالص‌ هایی که سبک‌تر یا سنگین‌تر از محصول مورد نظر هستند، انجام می ‌دهد. دستگاه گرویتی، دارای دقت عمل بالایی است و بذرهایی با صد در صد خلوص و بدون ضایعات را ارائه می دهد.

در این دستگاه، ضایعات سبکی که در محصول مورد بوجاری مانند علف‌ های هرز، پوسته و خار و خاشاک وجود دارند را از لحاظ تفاوت وزنی که با دانه‌ های محصول مورد نظر دارند تشخیص داده و به وسیله بخش تولید باد کار جداسازی آنها را از بذرها انجام می‌دهد.

دستگاه بوجاری وزنی، دارای یک میز کار مورب و سه ضلعی است که بذرهای مورد نظر از یک طرف روی آن ریخته می‌ شود. سپس بوسیله‌ ی فن‌های موجود در این دستگاه، جریان هوا به محصول دمیده می ‌شود و بذرها را براساس وزن به درجه‌ های مختلف تقسیم می‌کند.

در دستگاه گرویتی، کانال‌هایی با سطح شیب ‌دار وجود دارد که بوسیله‌ی آنها ناخالصی‌ها ی سنگین مانند سنگ ریزه به قسمت پایین دستگاه هدایت و جمع‌ آوری می‌شوند. همچنین ضمن جداسازی و دسته ‌بندی، گرد و خاک محصول نیز گرفته می‌ شود.

دستگاه‌های بوجاری صنعتی گراویتی اندازه و ظرفیت‌های مختلفی دارند و ابعاد بزرگتری نسبت به دستگاه‌های خانگی دارند تا بتوانند میزان بذر یا محصول بیشتری را در هر ساعت بوجاری کنند.

همچنین کار بوجاری و خالص ‌سازی دانه‌ها در صنایع به تنهایی و فقط با یک دستگاه انجام نمی‌شود. به این معنی که برای بالا بردن کیفیت بوجاری به دستگاه‌های دیگری مانند دستگاه سورتینگ نیز نیاز می‌باشد.

بوجاری و پاک کردن بذر محصولات به کشاورزان کمک می‌کند تا محصولات خود را با قیمت بسیار مناسب‌تری به بازار عرضه کرده و سود بیشتری را به دست بیاورند.

دستگاه بوجاری گرویتی مناسب چه محصولاتی است؟

هنگام برداشت و جمع ‌آوری محصولات و بذرهای گیاهی، ممکن است با یکدیگر مخلوط شده باشند؛ بنابراین برای استفاده از آنها، ابتدا باید عملیات بوجاری روی بذرها و محصولات انجام شود.

جداسازی با استفاده از سرندهای برقی بر اساس اندازه و ابعاد دانه‌ها انجام می‌گردد. البته ممکن است بعضی بذرهای مختلف هم ‌اندازه باشند؛ در این حالت دستگاه گراویتی این بذرها را بر اساس معیار وزن جداسازی و تفکیک می‌ کند. همچنین در حین انجام عمل جداسازی، بذرهای پوک که وزن بسیار سبکی دارند به وسیله دستگاه جدا شده و به خارج هدایت می ‌شوند.

دستگاه بوجاری گرویتی برای جداسازی و تفکیک محصولاتی چون انواع بذرهای گیاهان، گندم، جو و غلات دیگر استفاده می ‌شود. ظرفیت دستگاه بوجاری گراویتی صنعتی بسیار زیاد است؛ بطوریکه این دستگاه می‌ تواند چندین تن محصول را در یک ساعت بوجاری کند. این دستگاه، مناسب انواع بذر گیاهان و غلات و دانه ‌های خوراکی، حبوبات و انواعی از ریز دانه‌ها است و قادر به بوجاری محصولات با کیفیت خوب و سرعت بالا است.

ملحقات دستگاه بوجاری گراویتی

دستگاه بوجاری وزنی (گرویتی) که در ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می‌ شود، دارای بخش‌های گوناگونی است که هر کدام از این بخش‌ها وظیفه و عملکرد مخصوص به خود را در طی کار بوجاری انجام می دهند.

از بخش‌ های اصلی دستگاه گرویتی می‌توان به میز لرزان، تعدادی هود، فن غبارگیر و فن‌های سانتریفیوژ که فشار باد آنها قابل تنظیم است، اشاره کرد. ملحقات دیگر با توجه به نوع محصول یا عملیاتی که دستگاه قرار است انجام دهد، اضافه می‌شوند.

در خط تولید این دستگاه علاوه بر دستگاه اصلی، انواع بالابرها، باسکول ‌ها و دستگاه‌های پیش بوجاری نیز وجود دارند. این دستگاه خودش دارای میز کار است و نیاز به سکو یا پایه برای نصب ندارد. این میز کار را می‌توان برای بالابردن سرعت کار و همچنین افزایش دقت جداسازی، تنظیم کرد.

 دستگاه پیش بوجاری

دستگاه پیش بوجاری ARP10

دستگاه پیش بوجاری، مواد اضافی درشت از جمله کاه، پوشال و کلوخ را از محصول جدا می‌کند، اما بوجاری کامل و با دقت توسط دستگاه بوجاری انجام می‌شود.

قیمت دستگاه گرویتی (دستگاه بوجاری وزنی) چقدر است؟

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد، اساس کار دستگاه گرویتی، بوجاری بذرها بر مبنای وزن آنها است و دانه ‌ها و ضایعات آنها را بر اساس اختلاف وزنی که با یکدیگر دارند، به راحتی از هم جدا می کند. به این ترتیب که به دلیل باد تنظیم شده از سوی دستگاه و جریان هوای شدید، کار جداسازی دانه‌های پوک و ضایعات از بذرها انجام می شود.

قیمت دستگاه بوجاری وزنی با توجه به مدل و ظرفیت آن متغیّر است؛ بطوریکه هرچه ابعاد دستگاه بزرگ‌تر، سرعت بالاتر و ظرفیت دستگاه نیز بیشتر باشد، قیمت‌ آن نیز بالاتر و گران‌تر خواهد بود.

ارائه قیمت روز دستگاه گرویتی، چه دستگاه نو باشد و چه دست دوم، با توجه به نوسانات نرخ ارز و نرخ آهن تعیین می ‌شود. بنابراین هر چه میزان تغییرات در نرخ‌ های موارد مذکور کمتر باشد، شرکت‌ سازنده دستگاه بوجاری وزنی، آسان‌تر و با دردسر کمتری ساخت دستگاه‌ بوجاری وزنی را انجام می‌دهند و در نهایت نیز مشتریان نیز می‌توانند با خیال راحت و بدون تغییر قیمت زیاد، اقدام به خرید دستگاه بوجاری وزنی (گرویتی) می کنند.

البته برای آشنایی با مدل ‌های مختلف دستگاه گرویتی و آگاهی بیشتر از محدوده ی قیمت آنها، می‌توانید با کارشناسان شرکت آروین صنعت ایرانیان تماس بگیرید و از مشاوره رایگان متخصصان در زمینه انتخاب و خرید دستگاه گرویتی مورد نیاز خود بهره بگیرید.

همچنین در سایت شرکت آروین صنعت ایرانیان، مشخصات فنی دستگاه بوجاری وزنی (گرویتی) ذکر شده است که کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

خرید دستگاه بوجاری کارکرده و دست دوم

اگر بودجه کافی ندارید و نمی ‌توانید دستگاه بوجاری نو را از شرکت تولیدکننده خریداری کنید، می توانید نسبت به خرید دستگاه بوجاری کارکرده و دست دوم با قیمت پایین ‌تر اقدام نمایید.

البته در صورتی خرید دستگاه کارکرده و دست دوم صحیح می باشد که دستگاه مورد نظر شما کیفیت مناسب را داشته باشد؛ کم ‌کارکرد بوده و قیمت پایینی نیز داشته باشد؛ در غیر این صورت اصلاً به دنبال خرید دستگاه دست دوم با چندین سال کارکرد نباشید. زیرا استفاده از دستگاه‌های دست دوم با کارکرد بالا معمولاً مشکلات زیادی را برای خریدار به وجود می‌آورد. به این دلیل که از لحاظ فنی دارای مشکلات بسیاری هستند و کار کردن با آنها می‌ تواند دردسرهای زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

فقط زمانی اقدام به خرید دستگاه دست دوم و کارکرده کنید که آن را تست کرده و مطمئن باشید که به راحتی قادر به بوجاری کردن بذرها است.

سخن آخر

بوجاری شامل غربال مواد گوناگون از جمله بذر غلات و حبوبات و پاک‌ کردن آنها از خاک و ضایعات است. در گذشته برای این کار از روش‌ های دستی و سنتی استفاده می ‌شد، اما امروزه این عمل توسط دستگاه ‌های مخصوص انجام می‌‌گردد؛ دستگاه‌هایی صنعتی، دقیق و سریع و با راندمان و ظرفیت بالا.

یکی از این نوع دستگاه‌ ها، دستگاه‌ بوجاری وزنی (گرویتی) می باشد که بر اساس وزن کار می‌کند. مبنا و اساس عمل در این دستگاه بوجاری، جداسازی ناخالصی ‌ها و ضایعات از محصول بر اساس وزن است و مناسب انواع بذر گیاهان و غلات و دانه‌ های خوراکی، حبوبات و انواع ریز دانه‌ها است.

ظرفیت دستگاه بوجاری گراویتی صنعتی بسیار زیاد است و این ظرفیت ارتباط مستقیمی با سرعت آن دارد. قیمت دستگاه گرویتی بر اساس تغییرات نرخ ارز و آهن متغیر است.

در ضمن اگر بودجه کافی برای خرید دستگاه نو وجود نداشته باشد، می‌توان دستگاه دست دوم اما باکیفیت و کارایی بالا بالا و البته کم ‌کارکرد و قیمت پایین را خریداری و استفاده کرد. زیرا دستگاه ‌های دست دوم با چندین سال کارکرد معمولاً از لحاظ فنی دارای مشکلات زیادی هستند و مشکلات بسیاری را در زمان کار ایجاد می کنند.

 

سوالات متداول

1. کار دستگاه بوجاری گرویتی چیست؟

مبنا و اساس کار دستگاه گرویتی جداسازی ناخالصی‌ها و ضایعات از محصول بر اساس وزن است.

2. دستگاه بوجاری گراویتی چقدر دقیق است؟

دقت دستگاه بوجاری وزنی بالا بوده و بذر صد درصد خالص و بدون ضایعات را تحویل می دهد.

3. آیا می ‌توان به مدل ‌های دست دوم و کارکرده ی دستگاه بوجاری وزنی اعتماد و خریداری کرد؟

فقط در صورتی می‌ توان گفت که خرید دستگاه بوجاری وزنی دست‌ دوم صحیح می باشد که آن دستگاه خریداری شده با کیفیت، قیمت مناسب و کم‌کار باشد. زیرا دستگاه‌های دست‌ دوم با کارکرد زیاد معمولاً از نظر فنی مشکل دارند و شما را به دردسر می‌ اندازند.

4. آیا دستگاه گرویتی برای انجام کار بوجاری، نیازمند به نصب ملحقات دیگری نیز هست؟

در خط تولید این دستگاه علاوه بر دستگاه اصلی، انواع بالابرها، باسکول ‌ها و دستگاه ‌های پیش بوجاری نیز مورد نیاز است.

5. دستگاه گراویتی مناسب چه محصولاتی است؟

دستگاه بوجاری وزنی، مناسب بوجاری انواع بذر گیاهان و غلات و دانه‌ های خوراکی، حبوبات و انواع ریز دانه ‌ها است.