دستگاه بوجاری مدل: A.R.S 5500

دستگاه بوجاری زیره

قبل از انجام عملیات بسته بندی و فرآوری انواع غلات و حبوبات، یک مرحله مهم به نام بوجاری را باید بر روی بذرها انجام دهیم. این روش برای برخی از ادویه جات نیز قابل انجام می باشد که زیره یکی از مهمترین آنها است. این محصول علاوه بر داشتن خاصیت دارویی، در غذاهای باب طبع اکثر ایرانیان نیز جایگاه خاصی دارد. در مورد زیره باید این مورد را حتما به خاطر سپرد که زیره نیاز به پاک کردن دارد و باید دانه‌ های گیاهان دیگر، آشغال‌ ها (مانند خس و خاشاک، برگ خشک و…) را از آن جدا کرد. استفاده از دستگاه بوجاری زیره به ما کمک می‌ کند تا روند بوجاری زیره را به راحتی و با اطمینان طی کنیم. در ادامه این مطلب از سایت آروین صنعت ایرانیان بیشتر در این مورد صحبت می کنیم و نکاتی که باید در خصوص خرید دستگاه بوجاری زیره در نظر داشته باشید را با شما در میان می‌ گذاریم.

علت انجام بوجاری زیره

معمولا در زمان برداشت زیره، آن را با ساقه، برگ و… برداشت می‌ کنند و همین مورد باعث می‌ گردد تا ناخالصی‌ های بسیاری همراه با بذر زیره وجود داشته باشد. در گذشته استفاده از ابزارهای سنتی مانند الک کردن یا باد دادن (بوجاری سنتی) مرسوم بوده است. اما امروزه انجام بوجاری زیره به شکل سنتی پاسخگوی نیازها نمی باشد. دستگاه‌ بوجاری زیره معمولاً دارای دو یا سه سرند مختلف است که در جداسازی ناخالصی‌ ها کمک زیادی می نماید. با کاربرد آن می توان زیره را تا ۸۵ درصد از ناخالصی‌ ها پاک کرد. نکاتی که در زمان خرید دستگاه بوجاری باید مد نظر داشته باشید، سازنده دستگاه بوجاری زیره و امکانات مختلفی است که در اختیار شما قرار می‌ دهد. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر شما به معرفی دستگاه بوجاری زیره با جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

قسمت های مختلف دستگاه بوجاری زیره

برای درک بهتر مراحل انجام بوجاری زیره توسط دستگاه، بخش‌ های مختلف و وظیفه هر کدام از آنها را به شکل مختصر خدمت شما معرفی می کنیم.

  • محفظه باد و فن
    در این محفظه یک فن قدرتمند قرار دارد که نیروی لازم برای گردش هوا را تامین می‌ کند. قرار گرفتن زیره در معرض باد باعث جدا شدن خار و خاشاک و سایر ناخالصی‌ های سبک از آن شده و از طرفی وجود سوراخ‌ های ریزی که امکان عبور دانه‌ های زیر از آن وجود ندارد، گرد و خاک را نیز از آنها جدا خواهد کرد. باید در نظر داشته باشید که در یک دستگاه بوجاری زیره معمولاً چند مخزن وجود دارند تا در مراحل مختلف روند پاکسازی زیر از ناخالصی‌ های مختلف را انجام دهند.
  • ترانس ویبره و ناودانی
    در این قسمت ناودانی زیره‌ ها را روی خود جای داده و آنها را به درون محفظه باد مخزن می ریزد. وجود ترانس ویبره در این قسمت باعث می‌ شود تا ناودانی دچار لرزش شده و روند حرکت زیر به سمت جلو راحت‌ تر طی شود.
  • مخزن دستگاه
    این مخزن غالباً در بخش بالایی دستگاه بوجاری زیره قرار دارد. در بخش زیرین مغز ناودانی قرار گرفته که مسیر انتقال زیر به مراحل بعدی موردنظر برای بوجاری است.
  • تابلو برق
    برق مورد نیاز بخش‌های مختلف دستگاه بوجاری زیره توسط این قسمت تامین و کنترل می‌ شود. به عبارتی می‌ توانیم بگوییم که مرکز کنترل اصلی کل دستگاه نیز همین قسمت است.

بوجاری زیره

برای بوجاری زیره، در ابتدا زیره پاک نشده به سیلوی اول انبار که زیر دستگاه بوجاری اول قرار دارد، منتقل می شود. این سیلو به صورت کانال بوده و زیره ها پس از ریخته شدن در این قسمت، به وسیله بالابر از پایین به بالا، یعنی در حدود ۳ تا ۶ متر بالاتر از سطح دستگاه منتقل می گردند.

نحوه عملکرد نقاله ها به این صورت می باشد که در هنگام حرکت نوار، کاسه های فلزی با ظرفیتی در حدود ۲۵۰ گرم پرشده و به بالا می روند. پس از پایین آمدن، زیره از ۳ الک بامش های متفاوت که با فاصله های معین از هم در حالت لرزشی قرار دارند،  عبور داده می شوند. وضعیت قرار گرفتن الک ها نیز به صورت زاویه دار می باشد تا دانه های زیره در حالت حرکت باشند. اندازه های روزنه در الک های بوجاری زیره سبز به این صورت است که از سمت بالا به پایین، سوراخ های الک ریزتر می شوند. در بوجاری اول، می توان بیشتر ناخالصی های همراه بذرها و مواد خارجی بزرگ، مانند سنگ های درشت و کاه را از بذرهای زیره جدا نمود.

در مرحله دوم، زیره به سیلوی دوم منتقل شده و از سیلوی دوم دوباره به وسیله بالابر به داخل دستگاه بوجاری دوم ریخته می شود که شامل ۶ نوع الک است. الک اول در قسمت بالای دستگاه بوجاری دوم قرار دارد و مش هایی جهت جداکردن تخم علف های هرز دارد. در الک دوم، کاه هایی که در دستگاه بوجاری زیره سبز اول گرفته نشده است، دوباره در این قسمت گرفته می شوند. الک سوم و چهارم که مش های آن کوچکتر از الک دوم می باشد، برای گرفتن کاه و کلش ریزتر استفاده می شود.
در ادامه، زیره سبز پاک شده وارد یک مخزن کوچک قیف مانند می شود. سپس از آن قسمت توسط بالابر دوباره به سمت بالا برده شده و وارد یک مخزن دوقلو می گردد که متصل به دو دستگاه بوجاری در انتهای خط تولید است.

هر یک از دستگاه های بوجاری مذکور، دارای الک می باشند و براساس وزن دانه ها و حالت لرزشی، دانه های سنگین به ترتیب در یک سمت و دانه های بزرگتر در سمت دیگر قرار می گیرند. زیره پاک شده به دست آمده، از دو بوجاری انتهایی وارد مخزن کوچکی می شود که در زیر آن مخزن، عمل پر کردن و توزین کیسه ها به وسیله دستگاه توزین و کیسه پرکن اتوماتیک انجام می شود که پس از بسته بندی، کیسه ها به انبار انتقال داده می شوند.

قیمت دستگاه بوجاری زیره

هنگام خرید دستگاه بوجاری زیره باید اطلاعات لازم را در خصوص قیمت این دستگاه‌ ها به دست آوریم. پارامترهای مختلفی بر روی قیمت دستگاه بوجاری زیر تاثیر می‌ گذارند. از طرف دیگر، بالاتر بودن قیمت زیره بوجاری نسبت به زیره پاک نشده، این باعث می‌ شود تا کشاورزانی که در این زمینه فعالیت می‌ کنند برای بردن سود بیشتر سراغ خرید دستگاه بوجاری زیره بروند. حجم دستگاه، تعداد مخازن و سرند‌های موجود در آن، تکنولوژی مورد استفاده برای تولید دستگاه، شرکت تولید کننده، کیفیت محصول نهایی دستگاه بوجاری و… بخشی از پارامترهای مهمی هستند که در زمان خرید باید به آنها توجه داشته باشید. چرا که این موارد علاوه بر تاثیر گذاشتن روی قیمت نهایی، روی نتیجه پایانی عمل بوجاری زیره نیز تاثیر گذار هستند.

روش سنجش کیفیت زیره بوجاری

مراحل آزمایش کیفیت در زمان تولید و پایان عملیات بوجاری زیره انجام می شود. این آزمایش‌ ها به دو شکل انجام می‌ گردند که در نمونه اول پارامترهای فیزیکی و شیمیایی محصول مورد بررسی دقیق قرار می‌ گیرند. این آزمایش‌ های سنجش کیفیت، مطابق با استاندارد ملی ایران و بخشنامه‌ های مربوطه باید انجام شوند. معمولا بعد از انجام این آزمایش‌ ها زیره را به سه دسته تقسیم می‌ کنند که در بازار آنها را با نام درجه یک تا درجه ۳ شناخته می شوند. روش دیگری برای آزمایش میزان کیفیت زیره وجود دارد که بسیار ساده‌ تر بوده و البته دارای میزان دقت پایین‌ تری است. در این روش بعد از انجام مراحل مختلف بوجاری زیره، محصول نهایی را از نظر ظاهری مورد بررسی قرار می‌ دهند تا میزان ناخالصی‌ های موجود در آن را به صورت چشمی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.

خرید دستگاه بوجاری

غالباً شرکت های سازنده ماشین آلات کشاورزی، دستگاه بوجاری زیره را با توجه به نیاز مشتری خود تولید می‌ کند. به همین دلیل بهتر است برای تهیه و خرید این دستگاه با افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارند، مشورت کنید. در ادامه این مقاله مراحل خرید دستگاه بوجاری زیره را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • مشورت با متخصصان قبل از خرید
    در این مرحله باید به صورت حضوری تلفنی با شرکت سازنده دستگاه بوجاری زیره ارتباط برقرار کنید و راهنمایی‌های لازم را از آنها دریافت نمایید.
  • روند تولید
    در این مرحله شرکت تولید کننده باید با توجه به نیازهای مشتری دستگاه بوجاری زیره را به شکلی سفارشی و سازگار با نیازهای آنها تولید کند.
  • تست کیفیت
    قبل از تحویل دستگاه بوجاری به مشتری باید حتماً کیفیت کاری آن تست شود تا خریدار دستگاه بتواند با خیال راحت از آن استفاده کند.
  • تحویل دستگاه به مشتری
    در این مرحله دستگاه باید زیر نظر خریدار و فروشنده به شکلی اصولی بارگیری شده و به محل مورد نظر برای نصب برسد.
  • نصب و راه اندازی
    در این مرحله گروه فنی شرکت سازنده دستگاه بوجاری زیره باید به محل نصب رفته و طبق اصول این کار، اقدام به نصب استاندارد تجهیزات مورد نظر کنند.
  • ارائه خدمات پس از فروش
    بهتر است برای خرید دستگاه بوجاری زیره به تولیدکننده‌ های مراجعه کنید که محصولات خود را با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش قابل اطمینان در اختیار مشتری قرار می‌ دهند.

سوالات متداول

1. بهترین روش بوجاری زیره کدام است؟

استفاده از دستگاه بوجاری زیره علاوه بر این که سرعت بالایی دارد، کیفیت مناسبی را نیز ارائه می دهد.

2. دستگاه بوجاری زیره چه مزایایی دارد؟

انجام روند بوجاری با سرعت و کیفیت بالا، امکان بوجاری زیره در حجم‌ های بسیار زیاد و کاهش نیاز به روش‌ های سنتی و نیروی انسانی تنها بخشی از مزایای دستگاه بوجاری زیر می باشند.

3. قیمت دستگاه بوجاری زیره چقدر است؟

قیمت دستگاه بوجاری زیره بسته به حجم، نوع، تکنولوژی مورد استفاده برای ساخت و کیفیت دستگاه این مورد می‌ تواند متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌ توانید با متخصصین آروین صنعت ایرانیان تماس بگیرید.