خط کامل بوجاری

خط کامل بوجاری گندم

بوجاری در اصل به فرایندی گفته می شود که طی آن پوست غلات مختلف مانند برنج، گندم یا جو را کنده یا بخش‌ های اضافه موجود در بار مانند ساقه‌ ها، پوسته‌ های خشک یا پوکه‌ ها را جدا می‌ کنند. بعد از انجام بوجاری نباید هیچگونه ناخالصی و ضایعاتی همراه گندم باقی بماند.

بوجاری بذر گندم

در زمان‌ های گذشته بوجاری گندم به روش سنتی این کار را در زمان وزش باد انجام می‌ دادند. روند آن چنین بود که گندم‌ ها را در جریان باد به بالا پرتاب می کردند تا ضایعات سبک تر از آن جدا شوند. این روزها این کار به وسیله دستگاه‌ های مدرن انجام می‌ شود و از همین رو به انرژی و نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. دستگاه بوجاری گندم دارای ساختاری خاص است که انجام بوجاری را بسیار راحت می‌ کند و در ادامه این مطلب از سایت آروین صنعت بیشتر در خصوص دستگاه بوجاری و عملکرد آن در خط کامل بوجاری گندم صحبت می کنیم.

دستگاه بوجاری چطور کار می‌ کند؟

نمای خط کامل بوجاری

دستگاه بوجاری دارای سرند هایی با ابعاد مختلف است که باعث می‌ شود سنگ‌ ها، ضایعات مختلف و… که در زمان درو وارد مخزن گندم شده‌ اند جدا شوند. بعد از آن در چندین مرحله فن‌ های مختلف وظیفه جدا سازی ضایعات سبک‌ تر را بر عهده دارند که این مرحله را در اصطلاح عامیانه «بادکشی» نیز می‌ نامند. استفاده از بادکشی در چند مرحله به ما اجازه می‌ دهد تا از نبودن هرگونه ناخالصی و ضایعات مانند خار و خاشاک، ساقه، برگ، علف هرز و… مطمئن شویم.

معمولا دستگاه بوجاری بخشی از یک سیستم بزرگتر است که بعد از آن گندم وارد مرحله آسیاب خواهد شد. در ادامه این سیستم می‌ تواند تجهیزات دیگری مانند دستگاه ترور، دستگاه گرویتی، توزین کننده و کیسه پر کن دیجیتال (در نمونه‌ های پیشرفته) استفاده شود.

آشنایی با انواع دستگاه بوجاری گندم

با توجه به کاربردی که مد نظر دارید، دستگاه بوجاری گندم نیز ساختار متفاوتی خواهد داشت. یکی از عواملی که تعیین کننده نوع بوجاری است، دانه‌ های مد نظر ما هستند. این روزها انواع دستگاه بوجاری برای تخمه، برنج، گندم و… وجود دارند که عملکردی مشابه با یکدیگر دارند. پارامتر دیگری که تعیین کننده نوع دستگاه بوجاری برای ما خواهد بود، ابعاد و حجم کاری این دستگاه‌ ها است. قطعا دستگاه هایی که حجم بالاتری دارند از نظر قیمت نیز در رده بالاتری قرار می‌ گیرند. بهتر است در صورتی که قصد خرید دستگاه بوجاری را دارید از قبل نوع دستگاه را مشخص نمایید تا در نهایت بودجه مد نظر خود را به درستی صرف نمایید.

روش‌ های مورد استفاده برای بوجاری گندم

به طور کلی روش‌ های مورد استفاده برای بوجاری گندم را می‌ توان به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم کرد. در ادامه نگاهی دقیق‌ تر به این دو روش می‌ اندازیم:

  •  روش مدرن یا صنعتی
    این روش که امروزه کاربرد بسیار زیادتری دارد به ما کمک می‌ کند تا در مدت زمان کمتری روند بوجاری را انجام دهیم. استفاده از روش صنعتی باعث می‌ شود تا نیاز ما به نیروی انسانی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. استفاده از این دستگاه‌ ها در خط کامل بوجاری گندم و بسته بندی آن امکانپذیر است و باعث آسان شدن روند کارها می‌ شود. یکی از مزایای اصلی این دستگاه بوجاری، امکان پاکسازی گندم در حجم بسیار بالاست که سرعت انجام کارها را تا حد زیادی افزایش می‌ دهد.
  •  روش سنتی
    امروز‌ه به ندرت از این روش استفاده می‌کنند و نهایتاً به توانی در خرمن‌ های قدیمی شهرستان‌ های دور ایران، افرادی را ببینید که از غربال و چنگک‌ های بزرگ برای انجام عملیات بوجاری گندم استفاده می‌ کنند. پیشرفت تکنولوژی و ظهور دستگاه های مدرن باعث شد تا روز به روز میزان استفاده از این روش کاهش پیدا کند.

مزایای استفاده از دستگاه بوجاری گندم

در ادامه این بخش مزایایی که به کار گرفتن دستگاه بوجاری در اختیار ما قرار می‌ دهد را بررسی خواهیم کرد.

  •  اتوماتیک شدن کارها و کاهش نیاز به نیروی انسانی
  •  افزایش سرعت انجام عملیات بوجاری
  •  افزایش دقت و کیفیت نهایی بوجاری گندم
  •  امکان استفاده از دستگاه بوجاری در یک سیستم کامل برای پاکسازی و آسیاب گندم
  •  تفکیک با دقت بالا همه دانه‌ های غیر از گندم مانند جو یا حبوبات و…
  •  پاک کردن گرد و غبار روی دانه‌های گندم
  •  افزایش کیفیت محصول نهایی بعد از اتمام بوجاری و آسیاب
  •  امکان استفاده از دستگاه ترویر دستگاه گراویتی، توزیع کننده و کیسه پرکن دیجیتال که باعث افزایش کلی فرآیند آسیاب کردن و بسته بندی گندم می‌ شود.
  •  کاهش هزینه‌ ها در طولانی مدت

دستگاه بوجاری گندم چگونه کار می کند؟

روند کاری دستگاه بوجاری گندم چنین است که در مرحله اول گندم را وارد دستگاه می‌ کنند و سپس بخش بالابر گندم ریخته شده را به سمت بالاتر این تجهیزات می‌ برد. بعد از آن به کمک لرزش و وزش باد مواد اضافه مانند خس و خاشاک، سنگ و کلوخ و سایر ضایعات به طور کلی از گندم جدا خواهند شد. در مرحله بعد به جداسازی دانه‌ های ریز و درشت از یکدیگر می‌ رسد که می‌ توان با اعمال تنظیمات خاص روند کاری در این مرحله را بهتر کنترل کرد. وقتی دانه‌ ها با کیفیت در اختیار ما قرار گرفتند آنها را روی غلتک‌ های مخصوصی به حرکت در می‌ آورند. عبور دانه‌ های گندم از روی این غلطک‌ ها باعث می‌ شود تا سطح آنها کاملاً تمیز و پولیش شده به نظر برسد. در مرحله نهایی نیز می‌ توان از دستگاه توزین کننده و کیسه پرکن دیجیتال برای بسته بندی استفاده کرد.

قسمت‌ های مهم دستگاه بوجاری گندم

دستگاه بوجاری گندم دارای بخش‌ های مختلفی است که هر کدام از این قسمت‌ ها وظیفه خاص خود را دارند. در ادامه نگاهی به قسمت های مختلف دستگاه می‌ اندازیم:

  •  الکتروموتورها
    معمولاً در یک دستگاه بوجاری از سه الکتروموتور مختلف استفاده می‌ شود که هر کدام از آنها وظایف خاصی را به عهده دارند. یکی از الکتروموتور‌ها برای حرکت دادن استوانه‌ های حفره دار در زمان پولیش، الکترو موتور دیگری برای راه اندازی نقاله‌ های مارپیچ و مخزن ورودی گندم و در نهایت الکتروموتور سوم برای تامین باد و حرکت غربالگر‌ها استفاده می‌ شوند.
  •  استوانه‌ های حفره دار
    قسمت‌ ها تا حدودی شبیه به الک می‌ باشند و از آنها برای یکسان‌ سازی شکل و اندازه دانه‌ های گندم استفاده می‌ شود.
  •  غربال‌ ها و بازوهای مربوط به آن
    واحدهای غربالی دارای دو قسمت تمیز کننده و بازی های لنگ می‌ باشند که بر خلاف جهت یکدیگر در زمان کار حرکت کرده و باعث ایجاد لرزش می‌ شوند. همچنین کف این قسمت شبیه به سینه می‌ باشد که غلات یا گندم الک شده بر روی آن ریخته می‌ شود.
  •  محفظه باد دهی
    در این قسمت با توجه به نوع دستگاه و میزان ناخالصی‌ ها جریان باد به گندم‌ های در حال حرکت می‌ خورد و ناخالصی‌ های سبک‌ تر را جدا می‌ سازد.
  •  مخزن
    مخزن دارای ورودی و خروجی است که گندم‌ ها را درون آن می ریزیم و سپس با تغییر اندازه دریچه خروجی، مقدار گندم وارد شده به سیستم را کنترل می‌ کنیم.
  •  شاسی دستگاه بوجاری
    وظیفه شاسی تامین استحکام دستگاه و تحمل وزن کلی آن است.

نقش دستگاه های بوجاری گندم در افزایش بازدهی تولید

دستگاه های بوجاری گندم نقش قابل توجهی را در یک کارخانه تولید و بوجاری گندم بر عهده دارند. این محصولات قادر هستند که تعداد نیروی انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در گذشته برای بوجاری گندم نیروهای فراوانی احتیاج بود که این دستگاه ها توانسته در کاهش تعداد آن ها موثر باشد. با استفاده از آن دیگر نیازی نیست که هزینه های زیادی را برای پرداخت دستمزد نیروهای کار بپردازید.

 علاوه بر این امر این تجهیزات توانسته اند که کیفیت بوجاری گندم را افزایش دهند. دستگاه بوجاری گندم قادر است با دقت فوق العاده بالایی عمل بوجاری کردن را انجام دهد. امکان بروز خطا در بوجاری توسط این دستگاه بسیار اندک است .همین امر موجب شده تا بتوانید تولیدات درجه یکی را داشته باشید. یقیناً با این تولیدات مرغوب میزان متقاضیان کارخانه شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 این دستگاه ها نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارند و بر همین مبنا دیگر نیازی نیست که شما به صورت مداوم این دستگاه ها را تعمیر کنید. همچنین دیگر نیازی نخواهد بود که مبلغ های هنگفتی را به تعمیر این تجهیزات اختصاص دهید. پس فرقی نمی کند که کارخانه شما بزرگ باشد یا کوچک در هر صورت این تجهیزات کارآمد بازدهی کارخانه شما را افزایش خواهند داد.

نقش دستگاه های بوجاری گندم در افزایش بازدهی تولید

قیمت خرید دستگاه بوجاری گندم

متقاضیان خرید این محصول قبل از خرید باید حتماً درباره هزینه تهیه آن اطلاعاتی را به دست بیاورند. اما عوامل متعددی در کنار هم تعیین خواهند کرد که برای خرید دستگاه باید چه مبلغی را پرداخت کنید. بر همین اساس نمی توان به طور دقیق اذعان کرد که برای خرید این تجهیزات باید چه مبلغی را پرداخت کرد. اما با شناخت عوامل موثر در قیمت دستگاه بوجاری گندم تا حدودی می توانید تخمین بزنید برای تهیه آن به چه مبلغی نیاز است.

نوسانات ارزی یکی از این عوامل موثر در قیمت به حساب می آید این نوسانات می ‌تواند بر قیمت تمامی تجهیزات بوجاری تاثیر بگذارند. برند سازنده این تجهیزات نیز در هزینه تهیه آن ها نقش قابل توجهی بر عهده دارد. شرکت های مشهور محصولات خود را با قیمت کمی بیشتر عرضه خواهند کرد. شما با خرید تجهیزات این شرکت ها از طول عمر و عملکرد دستگاه اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت. ابعاد و ظرفیت دستگاه بوجاری گندم نیز در قیمت آن نقش دارد.

اگر قصد داشته باشید این تجهیزات را با ظرفیت های زیاد خریداری کنید باید مبلغ بیشتری را بپردازید. اما نباید نقش مرکز عرضه کننده را در قیمت این تجهیزات نادیده گرفت. این مراکز می توانند قیمت تهیه دستگاه بوجاری گندم را حتی تا چندین برابر افزایش دهند. در همین راستا توصیه می شود این محصولات را از مراکز اصلی فروش آن ها تهیه کنید. همچنین این مراکز محصولات اورجینال را در اختیار شما قرار می دهند که دوام فوق العاده بالایی دارند.

چگونه دستگاه های بوجاری گندم را خریداری کنیم؟

روش های مختلفی وجود دارد که شما از طریق آن ها قادر خواهید بود دستگاه بوجاری گندم را خریداری کنید. در گذشته افراد بیشتر به صورت حضوری این تجهیزات را خریداری می ‌کرده اند. اما در چندین سال اخیر خرید آنلاین این مدل تجهیزات متقاضیان بیشتری پیدا کرده است. در خرید غیر حضوری فقط کافی بوده به سایت فروش این تجهیزات مراجعه کرده و اقدام به خرید کنید. در وب سایت فروش تمامی مشخصات دستگاه به طور دقیق ذکر شده که خریدی راحت را برای شما ممکن می سازد. علاوه بر این با خرید آنلاین دیگر نیازی نیست که حمل و جابجایی این تجهیزات را خودتان انجام دهید بلکه مرکز فروش این محصول را به موقعیت که شما تعیین خواهید کرد خیلی سریع ارسال می کند.

خرید دستگاه بوجاری

 

مراقبت از دستگاه بوجاری گندم

دستگاه بوجاری گندم جزو تجهیزات مدرن صنعت بوجاری به حساب می آید بر همین اساس با پیشرفته ترین تکنولوژی روز ساخته شده است. امکان خطا در این مدل تجهیزات به ندرت دیده خواهد شد با این حال باید نکاتی را بدانید تا بتوانید از این وسیله به خوبی مراقبت کنید. این نکات به شما کمک خواهند کرد طول عمر دستگاه را افزایش دهید.

این دستگاه به مراقبت دوره‌ ای نیاز خواهد داشت. منظور از مراقبت دوره ای این است که شما در بازه‌ های زمانی خاص عملکرد دستگاه را مورد بررسی قرار می دهید. بهتر است بازه های زمانی که دستگاه را مورد بررسی قرار خواهید داد کوتاه باشد. اگر متوجه کاهش عملکرد دستگاه شده باید خیلی سریع به متخصص اطلاع دهید.

البته بعضی از این محصولات دارای گارانتی هستند که در مدت زمان گارانتی دار بودن آن ها می توانید از مراکز فروش برای تعمیر آن ها کمک بگیرید. به جز بازرسی دوره ای که در زمان های خاصی صورت می گیرد شما باید به صورت سالانه نیز از یک متخصص بخواهید که این دستگاه را مورد بررسی قرار دهد.

زمان ارسال دستگاه بوجاری گندم

زمان ارسال دستگاه بوجاری گندم بسته به عوامل متعددی می تواند متغیر باشد. با توجه به مسافت زمان ارسال متفاوت خواهد بود به عنوان مثال اگر شما در شهری دور از مرکز عرضه کننده باشید قطعا زمان ارسال بیشتر خواهد بود. مرکز عرضه کننده نیز می تواند در این مدت زمان دخیل باشد.

مراکز معتبر فروش با تجربه و سابقه فراوان سعی می کنند این تجهیزات را خیلی سریع به دست متقاضیان برسانند. اگر شما نیاز دارید خیلی سریع از این دستگاه ها استفاده کنید می توانید با مرکز عرضه کننده این امر را در میان بگذارید. در این صورت اگر امکان ارسال سریع تر وجود داشته باشد مرکز فروش محصول را زود تر ارسال خواهد کرد.

زمان ارسال دستگاه بوجاری گندم

نکات خرید دستگاه های بوجاری گندم

در خرید دستگاه بوجاری گندم باید نکات خاصی را بدانید این نکات به شما کمک می کنند یک دستگاه مناسب برای کارخانه خود انتخاب کنید. اولین نکته این است که دستگاه را با ظرفیت مناسب کارخانه خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین مهم است که برند سازنده این تجهیزات از اعتبار کافی برخوردار باشد. سعی داشته باشید محصولاتی را انتخاب کنید که دارای گارانتی باشند اینگونه با اطمینان خاطر بیشتری از آن ها استفاده خواهد کرد. با توجه به اینکه سرعت خرید آنلاین به نسبت خرید حضوری بیشتر است بهتر بوده از آن بهره ببرید.

سوالات متداول

1. دستگاه بوجاری گندم چیست؟

دستگاه بوجاری گندم برای جداسازی ضایعات و ناخالصی‌ هایی که همراه با دانه گندم هستند مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ‌

2. منظور از عملیات بوجاری چیست؟

عملیات بوجاری به مجموعه اقداماتی می‌ گویند که با استفاده از آنها تمامی ناخالصی‌ های همراه با دانه‌ های گندم را جدا سازی کرده و دانه‌ های گندم را در نهایت تمیز و پاکیزه در اختیار ما قرار می‌ دهد.

3. بوجاری گندم به چه روش‌ هایی انجام می‌ شود؟

برای انجام بوجاری گندم از دو روش سنتی و صنعتی استفاده می‌ شود. روش سنتی با استفاده از نیروی انسانی و دست و روش صنعتی با استفاده از دستگاه بوجاری گندم صورت می‌ پذیرد.

4. بهترین روش بوجاری گندم چیست؟

روش صنعتی قطعا بهتر است، چرا که در زمان کمتر می‌ تواند حجم بیشتری از گندم را پاک و تمیز تحویل ما دهد.

5. استفاده از دستگاه بوجاری گندم چه مزایایی دارد؟

افزایش سرعت، کیفیت، دقت و کاهش هزینه‌ ها و نیاز به نیروی انسانی بخشی از مزایای استفاده از دستگاه بوجاری گندم هستند.