دستگاه سورتینگ بذر

دستگاه سورتینگ بذر چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی اختراع شدند که مسیر انسان ها را آسان کرده و به کارشان سرعت داده اند یکی از این دستگاه ها دستگاه سورتینگ بذر است. این دستگاه موجب شده تا به آسانی در مدت زمانی اندک و سرعتی بالا تمام ناخالصی ها را از بذرها جدا کرده و در نهایت محصولی با کیفیت را به فروشندگان خود تحویل دهند. دستگاه های سورتینگ انواع مختلفی دارند و هر کدام عملکردشان متفاوت است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سورتینگ چیست؟

سورتینگ از کلمه سورت و به معنای جداسازی یا دسته بندی کردن می آید و کاری که محصولات را براساس پارامترهای مختلف دسته بندی و مرتب سازی می نماید سورتینگ گفته می شود، این دسته بندی طبق عوامل مختلفی اعم از رنگ، سایز، شکل ظاهری، وزن و… می باشد. برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که قیمت محصولات سورت شده و بسته بندی بالاتر است اما به این فکر نمی کنند که در این محصول خریداری شده ناخالصی و خرابی وجود ندارد و یک محصول با کیفیت و استاندارد شده در اختیار دارد در صورتی که اگر فله ای محصول را تهیه می کردند داخل آن محصول خراب و کیفیت پایین مشاهده می شد. در جامعه مدرن امروزی دیگر افراد زمان خود را برای تمیز کردن و جداسازی حبوبات و یا پاک کردن مرغ و گوشت و… صرف نمی کنند و به راحتی با یک تلفن و یا به صورت اینترنتی محصول مورد نیاز خود را به صورت پاک شده و بسته بندی شده خریداری می نمایند به همین دلیل شما در هر کجا که می خواهید محصولی را خریداری نمایید محصولات فله ای را بسیار کم مشاهده می کنید بنابراین تولیدکنندگان برای فروش بیشتر محصولاتشان باید به دنبال دستگاه های سورت با کیفیتی باشند که بتوانند محصولی درجه یک را در اختیار مشتری قرار دهند. ما حتی با وجود دستگاه های سورتینگ می توانیم محصولاتمان را با سورت باکیفیت و بسته بندی شکیل به مشتریان خارجی ارائه دهیم و باعث افزایش ورود ارز به کشور شویم.

بذر چیست؟

هر قسمتی از گیاه که برای تکثیر گیاهان از آن استفاده شود بذر نامیده می شود، بذرها قدرت تولید مثل و تکثیر همان گیاه را دارند. بذر از دید زراعت یک میوه ناشکوفا است و از لحاظ فیزیکی دارای انواع مختلفی است، بذرها هم دارای تنوع بسیاری هستند به عنوان مثال بذر اولیه که فقط برای تولید بذر پایه به کار برده می شود. بذرهای خوب دارای خصوصیاتی هستند که می توان در مطالب ذیل به آنها اشاره کرد:

  • خلوص بذر از دیگر خصوصیات بذر خوب است که کیفیت کاشت را بالا می برد.
  • تمیزی بذر و نداشتن هیچ گونه سنگریزه، خاک و…
  • سالم بودن بذرها به گونه ای که هیچ شکستگی در آنها نباشد.
  • هیچ گونه دانه علف هرزی در آن وجود نداشته باشد.

شما با خصوصیات بذر خوب آشنا شدید و باید بدانید که دستگاه سورتینگ بذر تمام این کارها را با دقتی بالا انجام می دهد و این یکی از دلایلی است که کشاورزان به دنبال خرید دستگاه سورتینگ بذر می روند.

چه بذرهایی مناسب سورت هستند؟

بذرهای زیادی وجود دارند که مناسب دستگاه سورتینگ بذر هستند ما در مطلب ذیل به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

بذر کنجد، بذر پیازچه، بذر کتان، بذر گوجه فرنگی، بذر شاهی، بذر ریحان، بذر جعفری و بذر تخم آفتابگردان و… این بذرها نمونه محدودی از کل هستند که می توانند از طریق دستگاه سورتینگ بذر به صورت 100% سورت شوند.

مزایای دستگاه سورتینگ بذر

دستگاه سورتینگ بذر برای انواع کسب و کارها مزایای زیادی دارند در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • سرعت بالا در تمیز کردن بذرها
  • دقت بالا در جداسازی بذرها براساس اندازه، وزن و…
  • حداقل لرزش در حین کار
  • تعویض سریع الک ها
  • برخورد ملایم با بذرها
  • عملکرد قابل تنظیم
  • کاهش هزینه ها

نکات مهم در خرید دستگاه سورتینگ بذر

خرید هر دستگاهی نیازمند آن است که خریدار یک آشنایی نسبی با آن دستگاه داشته باشد تا بتواند یک خرید با کیفیت را تجربه کند. در خرید دستگاه سورتینگ بذر شما باید نکات ذیل را مد نظر داشته باشید تا بتوانید کاری با کیفیت به مشتریان خود ارائه نمایید:

  • انتخاب دستگاه مطابق با محصولاتی که قرار است سورت شوند زیرا دستگاه های سورتینگ متفاوتی برای محصولات وجود دارند به عنوان مثال دستگاه هایی که فقط محصولات را براساس وزن، ابعاد و… سورت نموده و جداسازی سالم و ناسالم محصولات از طریق نیروی انسانی انجام می شود پس حتماً دستگاهی را خریداری نمایید که مورد نیازتان است.
  • سرعت دستگاه سورتینگ بذر یکی از موارد مهمی است که برای همه خریداران اهمیت بسیاری دارد این به معنای آن است که این دستگاه در یک ساعت چه مقدار بذر را می تواند سورت کند. دستگاه سورت از یک کاناله تا پنج کاناله موجود هستند که براساس عملکرد آن می توانند در مدت زمان معینی مقدار مشخصی از بذرها را سورت نمایند. ناگفته نماند که اندازه بذرها هم در این زمان تأثیرگذار است و هر چه بذرها ریزتر باشند سرعت دستگاه سورت هم کمتر می شود. به طور معمول هر دستگاه سورت بذر توانایی سورت 150 کیلوگرم انواع بذرها را در یک ساعت دارد، این نکته را هم مد نظر داشته باشید سرعت سورت بذر هم به سایز بذر و هم به تعداد کانال های دستگاه سورتینگ بستگی دارد.
  • سورت سالم از دیگر موارد مهم انتخاب این دستگاه می باشد که رابطه مستقیمی با کیفیت و جنس دستگاه دارد. هر چه دستگاه باکیفیت تر باشد طبق دیتاهای داده شده به دستگاه کار جداسازی بذر مرغوب و غیرمرغوب را انجام می دهد و اگر شما به این گزینه اهمیت ندهید به کار خود لطمه وارد می کنید زیرا بذر در کشاورزی بسیار حساس است و اگر دستگاه به خوبی کار خود را انجام ندهد تمامی زحمات کشاورز به هدر می رود اما اگر به درستی عمل کند کشاورز نتیجه تلاش و زحمات خود را برداشت خواهد کرد.
  • سایز دستگاه نکته دیگری است که باید در زمان خرید به آن توجه کنید عوامل متعددی در تعیین سایز دستگاه نقش دارند شما باید نوع استفاده از دستگاه، مقدار تناژ تولیدی در سال، مدت زمان ایده آل برای سورت محصول و تناژ روزانه مورد نیاز برای جداسازی را مشخص کرده و طبق آن سایز دستگاه به شما ارائه می شود.
  • خرید از مکان های معتبر مورد دیگری است که باید آن را مد نظر داشته باشید تا بعد از خرید این دستگاه در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید با آن مرکز معتبر در ارتباط باشید و از خدمات آن بهره بگیرید.

حال که با این نکات آشنا شدید می توانید به راحتی دستگاه مورد نظرتان را تهیه نمایید و این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه دستگاه باکیفیت تر

باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه محصول را با کیفیت و سرعت بالاتری سورت خواهد کرد.

تنوع دستگاه های سورتینگ بذر

دستگاه سورتینگ بذر انواع مختلفی دارد در اینجا شما را با تنوع این دستگاه ها آشنا می کنیم:

  • دستگاه سورتینگ تک رنگ: این دستگاه محصولات شما را فقط براساس رنگ مرغوب سورت می کند و برای محصولاتی مانند برنج، گندم و… که ساختاری ساده و تک رنگ دارد دستگاه کالر سوتر مناسب است.
  • دستگاه سورتینگ هوشمند: این دستگاه محصولات سالم را از محصولات شکسته و یا از نظر ابعاد جداسازی می نماید، این دستگاه مناسب برای محصولاتی مانند خشکبار است که چند ویژگی مهم باید همزمان بررسی شوند.
  • دستگاه سورتینگ مکانیکی: این دستگاه محصولات را فقط براساس وزن و اندازه سورت می نماید و مناسب محصولاتی مانند مرکبات و میوه ها است.
  • دستگاه سورتینگ لیزری: این دستگاه به جهت دقت بالایی که برای جداسازی ناخالصی ها دارد مناسب محصولاتی از قبیل حبوبات است که بعد از برداشت، ناخالصی های بسیاری مانند سنگ، پوست گیاه و… دارند و قبل از بسته بندی باید تمیز و سورت شوند.

از همه این دستگاه ها با توجه به بذر مورد نظر می توانید برای سورت آن استفاده کنید دستگاه های دیگری وجود دارند که می توانید از آنها برای محصول خود کمک بگیرید و کار سورت را انجام دهید.

کارکرد دستگاه سورتینگ بذر به چه صورت است؟

جداسازی شامل سه مرحله است:

مرحله اول: جداسازی بذر از قسمت های گیاهی که با آن برداشت شده

قبل از تمیز کردن مواد خارجی مانند زباله، سنگ، کلوخ که در اندازه بزرگ تر یا وزن سبک تر هستند حذف می شوند، برای دانه‌های خشک شده و بذرهایی که با دست برداشت می‌شوند نیازی به تمیز کردن اولیه نیست.

مرحله دوم: نظافت

نظافت با باد بلاست و صفحه ارتعاشی انجام می شود و برای انواع بذرها قابل اجرا می باشد. اساساً همان اسکالپینگ است اما تصفیه شده تر است که بیشتر توسط یک دستگاه به نام پاک کننده صفحه هوا انجام می شود.

دستگاه صفحه نمایش هوا پاک کننده اصلی در اکثر کارخانه های فرآوری بذر است تقریباً تمام بذرها باید قبل از انجام مشخصات خاص توسط پاک کننده صفحه هوا تمیز شوند. اندازه دستگاه از مدل های مزرعه کوچک و دو صفحه نما گرفته تا پاک ‌کننده های صنعتی بزرگ با ۷ تا ۸ صفحه متفاوت است. مدل‌های دو صفحه‌ ای در مزارع، در برنامه‌ های پرورش دهنده و بذر پایه و توسط ایستگاه ‌های آزمایشی برای پردازش مقادیر کم بذر استفاده می‌شوند و در اکثر ماشین ها جداسازی ها بر اساس تفاوت تنها در یک ویژگی فیزیکی انجام می شود. با این حال دستگاه صفحه نمایش هوا، جداسازی را بر اساس تفاوت در اندازه و وزن دانه ها انجام می دهد. این دستگاه، صفحه نمایش هوا را قادر می سازد از سه عنصر تمیز کننده استفاده کند: آسپیراتور که در آن مواد سبک از توده دانه حذف می شود. اسکالپر که در آن دانه های خوب از طریق سوراخ های صفحه می ریزند اما مواد بزرگ تر روی صفحه به یک دهانه مجزا منتقل می شود و گریدر که در آن دانه های محصول خوب بر روی منافذ صفحه می نشینند، در حالی که ذرات کوچک تر می ریزند.

مرحله سوم: تمیز کردن و درجه بندی برای به دست آوردن بذر باکیفیت

لازم است بذر به دست آمده از مزرعه را تمیز کنید تا از شر مواد بی اثر، بذر علف های هرز، سایر بذرهای محصول، سایر دانه های واریته، بذر آسیب دیده و فرسوده خلاص شوید. هنگامی که در یک یا چند ویژگی فیزیکی متفاوت باشند، می توان انواع مختلف دانه را از هم جدا کرد. خصوصیات فیزیکی که معمولاً برای جداسازی بذرها استفاده می شود عبارتند از: اندازه، شکل، طول، وزن، رنگ، بافت سطح، تمایل به مایعات، هدایت الکتریکی و… تعداد دانه ها نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد تا مواد تقلبی را که از نظر اندازه و شکل شبیه دانه خالص هستند حذف کند تا با پاک کننده صفحه هوا جدا شوند. حذف بذرهای بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه مورد نیاز و حذف دانه های ترک خورده، آسیب دیده یا معیوب در این مرحله پردازش می شود.

عملکرد انواع جدا کننده ها به چه شکل انجام می شود؟

جداکننده رنگ

برای جدا کردن دانه های تغییر رنگ داده شده با کیفیت بسیار پایین استفاده می شود. جداسازی بر اساس رنگ ضروری است زیرا تراکم و ابعاد دانه های تغییر رنگ داده با دانه های سالم یکی است، بنابراین سایر ماشین ها برای جداسازی مؤثر نیستند. جداسازی رنگ الکترونیکی از فوتوسل‌ ها برای مقایسه رنگ دانه استفاده می‌کند که برای بازتاب نور مشابه با دانه خوب انتخاب شده اند. دانه هایی که از نظر رنگ متفاوت هستند توسط سلول های عکس شناسایی می شوند که یک تکانه الکتریکی تولید می کنند، تکانه یک جت هوا را فعال می کند تا دانه های تغییر رنگ داده را از بین ببرد. جداسازی دانه بر اساس رنگ، دسته‌ بندی رنگ از یک چشم الکترونیکی استفاده می‌ کند که می‌ تواند رنگ‌ های مختلف را بر اساس نحوه تنظیم دستگاه انتخاب کند. هنگامی که دانه روی شاخه می افتد، از چشم الکتریکی عبور می کند اگر رنگ دانه با رنگ مورد نظر متفاوت باشد، چشم الکتریکی یک انفجار ناگهانی هوا را فعال می کند که دانه را به داخل سطل زباله می راند در حالی که بقیه دانه به سطل دیگری می رود.

جداسازی وزن مخصوص

این روش از ترکیبی از ویژگی های وزنی و سطحی بذری که قرار است جدا شود استفاده می کند اصل شناورسازی در اینجا به کار گرفته شده است. مخلوطی از دانه ها به انتهای پایینی یک میز سوراخ دار شیب دار وارد می شوند، هوا توسط یک فن از طریق سطح متخلخل عرشه و بستر دانه ها به سمت بالا هدایت می شود که دانه ها را طبق تراکم لایه بندی می کند و سبک ترین دانه ها در بالا و سنگین ترین آنها در پایین است. حرکت نوسانی میز باعث می شود که دانه ها با سرعت های مختلف در سراسر عرشه حرکت کنند. سبک‌ ترین دانه‌ ها تحت نیروی گرانش شناور می‌ شوند و در انتهای پایینی تخلیه می‌ شوند، در حالی که سنگین‌تر ین دانه‌ ها در اثر تماس با عرشه نوسانی از شیب بالا پرتاب می‌شوند و در انتهای بالایی تخلیه می‌ شوند.

قیمت دستگاه سورتینگ بذر

باید بدانید زمانی که یک دستگاه سورتینگ بذر را خریداری می نمایید شما در حال سرمایه گذاری روی آن دستگاه هستید و علاوه بر آن سرعت و دقت کار خود را بالا برده و در زمان کوتاهی می توانید محصولات خود را به بازار عرضه نمایید. قیمت این دستگاه بسته به سایز، برند، نوع و… متغیر خواهد بود و به دلیل نوسانات بازار قیمت ثابتی برای آن وجود ندارد. شما می توانید با خرید از سایت های معتبر از قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش دستگاه سورتینگ بذر اطمینان حاصل نمایید.

 

دلیل مهم بودن انتخاب دستگاه سورتینگ بذر چیست؟

دستگاه سورتینگ تنوع زیادی دارد و انتخاب آن نیازمند آگاهی از عملکرد دستگاه است و اگر شخصی بدون آگاهی دستگاهی را خریداری نماید بعد از خرید متوجه می شود که دستگاه مناسب خواسته اش نیست و در حالی که هزینه زیادی را پرداخت نموده است دستگاه بلا استفاده می ماند.

کار دستگاه های سورتینگ بذر چیست؟

این دستگاه ها می توانند بذرها را براساس ساختار، رنگ، اندازه و… جداسازی نمایند و یک محصول تمیز و مرتب شده را با کیفیتی عالی به مشتریان خود ارائه دهند.

دستگاه کالر سورتر چگونه عمل می کند؟

این دستگاه توسط دوربین، تصویری از محصول مورد نظر گرفته و به کاربر دستگاه نشان می دهد، کاربر وظیفه دارد تا محصول نامرغوب را از تصویر انتخاب نماید و بعد از آن دستگاه شروع به جداسازی آنها می نماید.

چرا از دستگاه های سورتینگ بذر استفاده می کنند؟

بذر به دلیل سایز کوچکی که دارد، متمایز کردن آن بسیار سخت و حساس است و نیروی انسانی زیادی در کنار ساعت های طولانی را نیاز دارد و در آخر هم محصول نهایی به درستی جداسازی نمی شود اما با دستگاه سورتینگ بذر همه مراحل سورت در کمترین زمان ممکن در تناژی بالا سورت می شود.

آیا قیمت بالا نشانه کیفیت دستگاه سورتینگ بذر است؟

در خرید دستگاه سورتینگ بذر و دستگاه های مشابه اش قیمت برابر با کیفیت جنس دستگاه است و شما با خرید از سایت های معتبر می توانید خریدی رضایت بخش را تجربه کنید و این مطلب را بدانید که قیمت پایین برابر با سورتی بی کیفیت است که ممکن است زمان، پول و زحمات شما را هدر دهد.