دستگاه سس گیر استوانه ای

دستگاه سس گیر استوانه ای چیست؟

در صنعت کشاورزی و بسته بندی بذرها و دانه ها، سس زراعی یکی از انواع انگل در یونجه و دانه ها است که دارای ساقه های نازک و رشته های ظریف زرد رنگ می باشد که معمولاً صنعت گران این انگل ها را به کمک ابزارآلاتی همچون دستگاه سس گیر استوانه ای از دانه های اصلی جدا می کنند.
به طور کلی از انواع سس های یونجه می توان به گل آذین کروی که دارای تراکم بالا و گل های زیاد به نسبت سایر انگل ها می باشند و جداسازی سخت تری نیز دارند، اشاره کرد. این نوع سس را به راحتی می توان به کمک دستگاه های سس گیر استوانه ای جدا نمود.

ویژگی های سس های درون بذر:

شاید عجیب باشد اما به طور کلی هر بذر سس حدود 3000 بذر تکثیر می کند که تنها درصد کمی از این سس ها در سال های ابتدایی خودشان را نشان می دهند.
در رابطه با مقاومت سس ها باید گفت که بذر این گیاهان دارای پوسته بسیار ضخیمی او ضمختی می باشد که به مقاومت این گیاه تا 20 سال در شرایط طبیعی و 50 سال در انبار خشک کمک زیادی می کند.

 برای مطرح کردن هرگونه سوال در مورد دستگاه سس گیری استوانه ای با ما در تماس باشید: 88174420-021

چگونه می توان از گسترش بذر سس ها جلوگیری نمود؟

  •  پیشگیری از رشد سس ها در دانه ها
    یکی از اولین کارها برای از بین بردن سس ها، استفاده از بذرهای مرغوب برای کاشت است. علاوه بر این استفاده ازکود حیوانی کاملاً پوسیده و غیر آلوده به سس ها یکی دیگر از راه ها جلوگیری از رشد سس ها است. به علاوه، یکی دیگر از راه ها برای پیشگیری از رشد سس ها در دانه ها، از بین بردن علف های هرز مزرعه و باغ می باشد.
  •  کنترل زراعی بذرها
    یکی از روش های جلوگیری از هجوم سس ها در دانه ها، استفاده از عملیات کنترل زراعی بذرها می باشد. اقداماتی نظیر؛ کاشت یونجه در فصل پاییز به جای فصل بهار و کاشت بذر با تراکم بالا، آبیاری بذر پیش از کاشت برای سبز شدن بذرهای سس درون خاک و سپس شخم زمین، رعایت تناوب زراعی در زمین های آلوده با کاشت محصولات مقاوم و … از روش های بسیار موثر در کنترل زراعی بذرها می باشد.
  •  کنترل مکانیکی بذرها به کمک دستگاه ها
    کنترل مکانیکی زمین به کمک دستگاه از روش های پیشرفته برای جلوگیری از هجوم سس ها می باشد. اقداماتی نظیر شخم زدن عمیق و کولتیواتور زدن در کشت های ردیفی مانند چغندرقند و در آلودگی های کوچک سس ها، پاکسازی و حذف دستی سس در اوایل اتصال به گیاه میزبان اقدامات مکانیکی بسیار موثری می باشند.
    در رابطه با کنترل مکانیکی بذرها به شما توصیه می کنیم موقع کنترل مکانیکی کلیه سس های کنده شده باید در محلی دور از محصول جمع آوری و روی آن خاک ریخته شود یا بهتر است سوزانده شوند تا بذرهای سس موجود در بذر سالم از بین بروند.
  •  کنترل شیمیایی بذرها
    گاهی اوقات روش مکانیکی برای از بین بردن سس ها کارساز نیست و شما باید از روش کنترل شیمیایی بذرها برای نابودی سس ها استفاده نمایید.
    شما می توانید به کمک علف کش های پیش رویشی و پس رویشی، بذرهای سس را کنترل کرد. همچنین استفاده از محلول علف کش داکتال (کلرتال دی متیل 75 درصد پودر) به میزان 15- 12 کیلوگرم پیش از سبز شدن یونجه در فصل بهار) در یونجه تازه کشت و در یونجه چند ساله از سال دوم به بعد در اواخر زمستان کمی قبل از رشد بهاره رشد و تکثیر سس ها را کنترل می کند و از آن جلوگیری می کند. فقط توجه داشته باشید، در هنگام مصرف این ماده، زمین کشت باید رطوبت کافی داشته باشد.
    یکی دیگر از روش های کنترل شیمیایی جلوگیری از رشد سس ها، سمپاشی رانداپ (گلیفوسیت 41 درصد ای سی) به میزان 380 سی سی در هکتار 150 گرم ماده موثری برای زمانی که یونجه ارتفاع 25-20 سانتیمتر دارد، می باشد. از این روش سم پاشی معمولا 10 روز یک بار استفاده می شود.

دستگاه سس گیری استوانه ای چیست؟

یکی از روش های مکانیکی متداول برای کنترل بذر و از بین بردن سس ها، استفاده از دستگاه سس گیر استوانه ای است. نحوه ی کار با این دستگاه بدین گونه است که در این دستگاه به کمک استوانه های محفر قادر به جداسازی بذر مورد نظر از دانه های علف هرز و سس و بذر نامرغوب می باشد.

مراحل جداسازی بذر علف هرز سس از بذر یونجه به کمک دستگاه سس گیر استوانه ای:

در مرحله اول برای انجام عمل خالص سازی بذر، بذرها برای بوجاری شدن وارد دستگاه بوجاری می شوند و در این دستگاه غربال می شوند. همچنین برای بوجاری کردن بذر یونجه و جداسازی علف های هرز می توان از دستگاه های جدا کننده رنگی، جداکننده های استاتیکی، جداکننده های لرزشی و دستگاه های دارای الواتور نیز استفاده نمود.
در مرحله بعدی پس از خروج بذرها و ورود آن ها به دستگاه سس گیر استوانه ای، سس ها و علف های هرز به صورت دقیق از بذر جدا می شوند و در نهایت بذر آماده بسته بندی خواهد شد.