دستگاه پوشش دار کردن بذر (بچ)

دستگاه کوتینگ بذر

استفاده از روش ها و تکنولوژی‌ های نوین به ما اجازه می‌ دهد تا در صنعت کشاورزی شاهد افزایش میزان تولیدات و بهبود کیفیت باشیم. یکی از روش‌ هایی که در سال‌ های اخیر بسیار مورد توجه افراد فعال در عرصه کشاورزی قرار گرفته است، پوشش دار کردن بذر می‌ باشد. استفاده از دستگاه کوتینگ بذر مزایای زیادی را در اختیار ما قرار می‌ دهد که قطعاً آشنایی با آنها برای افراد فعال در عرصه کشاورزی ضروری است. در ادامه این مطلب از آروین صنعت ایرانیان قصد داریم بیشتر در خصوص کوتینگ بذر صحبت کنیم و توضیحاتی را در باب آشنایی با دستگاه پوشش دهی بذر را در اختیار شما بگذاریم. علاوه بر این در پایان نکاتی را در خصوص فروش دستگاه کوتینگ بذر و قیمت این محصولات مرور خواهیم کرد.

منظور از پوشش دار کردن بذر چیست؟

پوشش دهی بذر که با نام کوتینگ بذر نیز شناخته می‌ شود؛ یکی از روش‌ های نوین برای اضافه کردن مواد خارجی روی پوشش بیرونی بذر مورد نظر ما می‌ باشد. هدف از انجام کوتینگ بذر در مرحله اول قرار دادن عناصر ضروری برای رشد آن است و در مرحله دوم به اصلاح ویژگی‌ های فیزیکی آن نیز کمک می‌ کند. انجام این کار اجازه می‌ دهد تا شاهد افزایش کارایی بذر باشیم و اندازه و وزن آن را استانداردسازی کنیم.

همچنین کوتینگ بذر این امکان را به ما می‌ دهد که بتوانیم بذرها را برای استفاده در ماشین‌ های بزرگ کاری بهینه کنیم و اصطکاک موجود بین آنها را تا حد زیادی کاهش دهیم. روند کوتینگ بذر به این صورت است که یک لایه نازک روی بذر کشیده می‌ شود که علاوه بر در اختیار گذاشتن مواد مغذی برای رشد، موادی که می‌ توانند در راستای دفع آفات نیز تاثیر مثبتی داشته باشند را در اختیار آنان قرار می‌ دهد. از سوی دیگر بذرهای مختلف دارای اشکال هندسی متفاوتی هستند که با استفاده از پوشش دهی بذر می‌ توانیم آنها را متحدالشکل کنیم.

دستگاه کوتینگ بذر

دستگاه پوشش دهی بذر به صورت کاملاً ابتدایی و ساده دارای یک ظرف چرخان است که به صورت شیبدار طراحی شده و توسط یک موتور به چرخش در می‌ آید. بذرهایی که درون این دستگاه قرار می‌ گیرند و شروع به چرخش می کنند، توسط یک نازل که وظیفه پاشیدن مواد مخصوص روی بذرها را دارد، به مواد خارجی مورد نظر ما آغشته می‌ شود. روند چرخش آن‌ها بسیار آهسته است و معمولاً سرعتی بین ۵ تا ۳۵ دور در دقیقه دارد.

اضافه شدن مواد خارجی در مراحل مختلف باعث می‌ شود که بذرها در کنار هم شکل کروی به خود بگیرند و همین اصطکاک بین آنها را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد. در این دستگاه‌ ها مرحله نهایی برای کوتینگ بذر، خشک کردن آن است. این روش در دستگاه‌ های مختلف به شیوه‌ های گوناگون صورت می‌ پذیرد و محصول نهایی را در اختیار ما قرار خواهد داد.

پوشش دار کردن بذر چه ویژگی‌ هایی دارد؟

بهتر است قبل از اینکه سراغ قیمت دستگاه کوتینگ بذر بروید، با مزایای این کار بیشتر آشنا شوید. وزن دانه‌ هایی که در معرض پوشش دهی بزرگ قرار گرفته‌ اند، معمولاً بیشتر از بذر معمولی آن گیاه خواهد بود. همین باعث می‌ شود تا روند کاشتن یا پاشیدن بذر بر روی زمین مورد نظر مان بهتر انجام شود. وجود مواد مغذی که در این پوشش قرار دارند اجازه می‌ دهد تا نیروی کافی برای رشد گیاه در اختیار آن قرار بگیرد.

هر بذر در زمان جوانه زدن و رشد بیشترین حساسیت را دارد و برای همین در مواد خارجی برای کوتینگ بزرگ است مواد لازم برای دفع آفات و بیماری‌ های گیاهی مختلف استفاده شده است. البته این مواد به هیچ عنوان برای پرندگانی که ممکن است به صورت اتفاقی از بذرها تغذیه کنند، مضر نخواهد بود. اما این مواد قابل جذب نیز نیستند و از بدن موجودات دفع خواهند شد.

بذر پوشش دهی شده نسبت به بذر بدون پوشش چه مزایایی دارد؟

انجام عمل پوشش دار کردن بذر باعث می‌ شود تا انواع بذر و دانه نسبت به نمونه‌ های بدون پوشش مزایای زیادی داشته باشند که در ادامه آنها را به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد.

  • وزن بالاتر این بذرها باعث می‌ شود تا در زمان پاشیدن دانه، هر کدام از بذرها وزن بالاتری داشته باشند و به راحتی در محل مورد مورد نظر فرود بیایند. همچنین بالاتر بودن وزن آنها باعث می‌ شود تا راحت‌ تر روی سطح مطمئن خاک قرار بگیرند و راندمان بیشتری در اختیار شما بگذارند.
  • استفاده از کوتینگ بذر باعث می‌ شود تا نیاز اولیه ما به آماده سازی خاک و کود دهی آن به شکل قابل توجهی کاهش یابد.
  • متفاوت بودن رنگ بذرهای پوشش دهی شده باعث می‌ شود تا بتوان بهتر آنها را روی زمین زراعی مورد نظر تشخیص داد و روند کشت را بهتر کنترل کرد.
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ های قارچی برای گیاه یا بذر مورد نظر
  • افزایش مقاومت بذر در برابر کم آبی‌های احتمالی

کوتینگ بذر روی رشد ریشه و جوانه زنی چه تاثیراتی دارد؟

زمانی که ما برای کشت و کار خود از بذرهای پوشش دهی شده استفاده می‌کنیم، آب در قسمت پوشش آنها ذخیره شده و باعث افزایش حجم  بذرها می شود. افزایش اندوخته آب در اطراف بذر اجازه می‌دهد تا کم کم رطوبت لازم برای جوانه زنی و ریشه دهی تامین شود.
از سوی دیگر بالاتر بودن وزن دانه بعد از انجام روند پوشش دار کردن بذر، باعث می‌ شود تا تماس هر بذر با خاک بهتر انجام گیرد و روند ریشه دهی با موفقیت انجام شود. به همین دلیل است که برای پاشش بذر در حجم بالا، مانند کاشت چمن توصیه می‌ شود تا سراغ بذرهای پوشش دهی شده بروید.

نکات مهم در زمان خرید دستگاه پوشش دار کردن بذر

ارائه دهندگان خدمات فروش دستگاه کوتینگ بذر در ایران محدود هستند و همین باعث می‌ شود تا روند انتخاب بین آنها برای شما کمی ساده‌ تر باشد. اولین پارامتر مهم در این قسمت قیمت دستگاه کوتینگ بذر است که حتماً باید در زمان خرید به آن توجه ویژه داشته باشید.

نوع فرآیند مورد نظر برای انجام کوتینگ بذر و حجم هر کدام از این تجهیزات روی قیمت نهایی آنها تاثیر زیادی دارد. از سوی دیگر باید زمان خرید سراغ مراکز فروش دستگاه کوتینگ بذر حرفه ای و مناسب بروید که محصولات با کیفیت و کارآمد در اختیار مشتریان خود قرار می‌ دهند.
متخصصین ما در شرکت آروین صنعت ایرانیان آماده‌ اند که توضیحات و راهنمایی‌ های لازم را برای افرادی که به دنبال خرید این محصولات هستند ارائه دهند. دفتر مرکزی: 02188174420    –    کارخانه: 02156234025    –    فروش: 09192120190

 

سوالات متداول

1. دستگاه کوتینگ بذر چیست؟

دستگاه پوشش دهی بذر قادر است تا روند افزودن مواد خارجی مورد نیاز برای افزایش رشد و از بین بردن اصطکاک بین دانه‌ ها را به شکل استاندارد و صحیح انجام دهد.

2. انجام روند کوتینگ بذر چه مزایایی دارد؟

افزایش مقاومت بذر در برابر آفات و قارچ، تامین مواد مغذی اولیه مورد نیاز برای رشد، وزن بالاتر آنها و نشستن روی خاک و متفاوت بودن رنگ آنها در زمان پاشیدن بذر بخشی از مزایای انجام کوتینگ بذر هستند.

3. آیا بذر پوشش دهی شده از بذر معمولی بهتر است؟

بله، شکل هندسی دانه‌ ها بعد از انجام روند کوتینگ به گونه‌ ای است که اصطکاک میان آنها کمتر شده و روند پاشش یا کاشتن بذر با استفاده از دستگاه های مخصوص را راحت می کند. همچنین تاثیرات مثبتی در زمان رویش و ریشه دهی می‌ تواند داشته باشد.

4. قیمت دستگاه کوتینگ بذر چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت دستگاه کوتینگ بذر می‌ توانید با متخصصین ما در آروین صنعت ایرانیان تماس بگیرید.

5. آیا روند کوتینگ بذر روی جوانه زنی و ریشه دهی گیاه تاثیر دارد؟

بله، استفاده از مواد مغذی و نگهدارنده‌ های مفید برای دانه‌ ها باعث می‌ شود تا روند جوانه زنی و ریشه دهی گیاه مورد نظر بهتر انجام شود.