آشنایی با دستگاه ضدعفونی کننده بذر و کاربرد آن

آشنایی با دستگاه ضدعفونی کننده بذر و کاربرد آن

اغلب کشاورزان برای از بردن موجودات بیماری آوری که بر سطح و شکاف های انواع بذر به خصوص بذر های کهنه و سبک و یا بذر های با قیمت بالا که امکان آلودگی آنها وجود دارد اقدام به ضد عفونی آن ها می نمایند ضد عفونی نمودن بذرها به خصوص با سموم قارچکش و غیر سیستمیک می تواند تا حد زیادی از بیماری های مختلف، پوسیدگی و حمله آفات به بذر ها جلوگیری کند. همواره پیشنهاد می شود که بذر های را پیش از کاشت ضدعفونی کنید زیرا انجام این کار میزان سم پاشی را در دوره کاشت کاهش خواهد داد به همین علت است که امروزه برخی از کارخانه های تولید و بسته بندی بذر ابتدا بذر ها را آغشته به انواع ضد عفونی کننده و قارچکش می کنند سپس به بسته بندی آن ها اقدام می کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با روش های مختلف ضدعفونی بذور و تجهیزات و دستگاه ضدعفونی کننده بذر و کاربرد آن آشنا نماییم.که دستگاه ضدعفونی کننده دیسکی یکی از دستگاه های ضدعفونی کننده بذر می باشد.

جهت تهیه و اطلاع از قیمت دستگاه ضد عفونی بذر با ما تماس بگیرید: 88174420-021

روش‌ دستی ضدعفونی بذر

برای ضد عفونی بذر به روش دستی در ابتدا باید بذر را بر روی سطحی ریخته و سم را بر روی آن ریخته و با پارو بذور را آغشته به سم نمود و یا آن ها را در محلول ضد عفونی ریخته و پس از مخلوط شدن خارج نمود. پس از آن باید بذر ها در کیسه هایی ریخته و در دمای 25 درجه سانتی گراد نگهداری نمود تا رطوبت آن ها تنظیم شود.

روش ضد عفونی همزمان با بوجاری

پاک کردن غلات و حبوب از خاک و خاشاک بوسیلهٔ غربال را بوجاری می‌گویند.
برای از بین بردن خاک و خاشاک انواع بذر باید به وسیله غربال آن ها را بوجاری نمایند که پس از انجام این کار دانه های بذر از پوست و ساقه جدا شده و تخم حشرات، آفات و علف های هرز آن زدوده می شود. در این روش ضد عفونی بذر بلافاصله پس از بوجاری در دستگاه بوجاری توسط همان دستگاه به وسیله سیلندر محفر دستگاه و گرویتی، ضد عفونی می شود.

برای پیشگیری از ایجاد خطرات احتمالی و مسمومیت ناشی از ضدعفونی بذور بهتر است که از دستکش و ماسک استفاده نموده و پس از اتمام عملیات دست و صورت خود را بشویید. برای نگهداری بذر های ضدعفونی باید آن ها را دور از دسترس اطفال و حیوانات نگهداری نمود.

ضد عفونی همزمان با بوجاری

مقایسه روش های ضد عفونی بذر

به صرفه ترین و راحت ترین روش برای پیشگیری از ایجاد آسیب و همچنین ضد عفونی بذر، استفاده از سموم قارچ کش است زیرا با استفاده از این روش در ابتدا عامل به وجود آورنده بیماری های بذر کنترل و از بین می رود سپس از منتقل شدن این بیماری ها به بذر های دیگر، ایجاد آلودگی محیط زیست و در نتیجه وارد آمدن خسارت به مزرعه نیز جلوگیری می شود.

اما توجه به این نکته ضروری است که در صورتی که بذر به صورت سطحی آلوده است استفاده از سموم تماسی مانند مانکوزب برای ضد عفونی کفایت می کنند اما در صورتی که بذر به صورت عمقی آلوده باشد بهتر است برای نفوذ به داخل بذر و از بین بردن بیماری آن از سموم سیستمیک استفاده شود.

همانطور که به آن اشاره شد در روش ضدعفونی به صورت دستی ترکیب بذر با سموم و مواد ضدعفونی کننده به وسیله پارو یا وسایلی به این شکل صورت می گیرد که این روش در هنگامی که میزان بذر زیاد باشد بازدهی چندانی نداشته و بذر های به صورت یکنواخت به مواد آغشته نخواهند.

روش استفاده از شبکه دوار در هنگامی که میزان بذور کم باشد بسیار مناسب می باشد. اما یکی از مشکلات دیگر استفاده از این روش ضدعفونی بذر این است که امکان دارد کشاورزان هنگام اضافه کردن بذر به کودپاش های دوار برای کاشته شدن، در همان زمان سموم ضدعفونی بذر را به آن ها بیافزایند که در این صورت هم بذور به صورت کامل به مواد ضد عفونی کننده آغشته نشده و علاوه بر آن مقداری از این بذور که تماس بیشتری با سموم داشته دچار اختلال در جوانه زنی می شوند.

مقداری دیگر از بذور که آغشته سموم نبوده ممکن است باعث انتقال بیماری در مزرعه شوند. علاوه بر آن این روش برای مقدار زیادی از بذر مناسب نمی باشد. در روش ضدعفونی بذر همزمان با بوجاری بذور با استفاده از دستگاه و به صورت یکنواخت با میزان مناسبی از مواد ضدعفونی کننده ترکیب می شوند و این روش مناسب ترین روش برای ضدعفونی بذر و از بردن بیماری های آن می باشد.

نحوه کارکرد دستگاه ضدعفونی کننده بذر

برای شروع ضدعفونی توسط دستگاه ضدعفونی کننده بذر در ابتدا باید میزان مناسبی از بذر که توسط سیستم توزین دسته بندی شده اند به شکل لایه ای از قسمت مرکزی دستگاه وارد محفظه مخصوص شده سپس مواد شیمیایی با استفاده از یک سیستم پاششی به صورت مه بر روی بذور پاشیده می شود.

پس از آن سموم توسط یک پمپ، دوز‌بندی شده و با استفاده از یک دیسک به درون بذر پاشیده می‌شود. در هنگام ترکیب بذر با مواد شیمیایی، لایه‌ های خارجی آن با دیواره‌ های استاتور برخورد داشته و سپس بالا رفته تا به قسمت باریک تر آن برسد و دوباره بر روی روتور برخورد داشته باشد تا آسیبی به بذر وارد نشود. در پایان گرد و غبار گرفته شده از روی بذر توسط قیف مرکزی، از طریق دریچه الکترو پنوماتیک خارج می شود و کیسه های بذر توسط کیسه پرکن اتوماتیک پر خواهد شد.

ویژگی‌ های دستگاه ضدعفونی بذر

  • پوشش یا اصطلاحاً Coating کامل، یکنواخت و دقیق سطح و عمق بذر
  • بهره گیری از سیستم تمام اتوماتیک با با قابلیت برنامه پذیری
  • دوز بندی و ایجاد تناسب کامل در میزان بذر و مواد شیمیایی
  • استفاده از از اثر پوشش دو لایه‌ ای
  • کسب اطلاعات در هر مرحله از ضد عفونی و قابلیت ذخیره اطلاعات

فرمولاسیون و وسایل لازم برای ضدعفونی بذور

مواد شیمیایی ضدعفونی بذور به صورت سوسپانسیون، مایع حقیقی و یا پودر به کار برده می شوند که سوسپانسیون از پرکاربردترین آنها است. در صورتی که دستگاه های بخصوص جهت ضدعفونی بذر موجود نباشد می توان از وسایلی مختلفی مانند بشکه های دوار و یا مخلوط کن سیمان استفاده نمود.

تشخیص بذر ضدعفونی شده

تشخیص بذر ضدعفونی شده

  1.  چسباندن برچسب های مخصوص با علامت نشان دهنده ماده سمی
  2. اضافه نمودن مواد رنگی به مواد ضد عفونی کننده برای ایجاد تغییر در رنگ بذور

دلایل ضد عفونی کردن بذر

بسیاری از افراد بر این تصور می کنند که بذر نیاز به ضد عفونی کردن و مراقبت ندارد.‌ اما دلایل بسیار متعددی وجود دارد که ما باید بذر را ضدعفونی کنیم. با توجه به اینکه این دلایل گسترده و متنوع هستند به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از کاهش کیفیت بذر

معمولا بذر ها در محیطی مناسب تا زمان کاشت نگهداری می شوند. در بعضی مواقع عواملی مانند کپک، ویروس و باکتری ها کیفیت بذر را پایین می آورند. این عوامل منجر می‌ شوند که بذر به خوبی رشد نکند، یا درصورت رشد کردن گیاهچه ای بیمار داشته باشد.  بر همین اساس نیاز است اقداماتی انجام دهیم تا از کاهش کیفیت بذر جلوگیری کنیم. یکی از این اقدامات ضد عفونی کردن بذر است. که با این کار می توانید به میزان قابل توجهی کیفیت آن را بالا ببرید.

جوانه زدن بذر

اگر بذر دارای بیماری باشد جوانه نمی زند. عواملی مانند ویروس و باکتری ها منجر به ایجاد نقص در بذر ‌و عدم جوانه زدن آن بعد از کاشت می شوند. قطعاً اینگونه شما از نظر اقتصادی بسیار ضرر خواهید کرد. البته ممکن است که بذر ها رشد کنند اما قطعا میزان محصول شما کاهش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس الزامی بوده که حتما بذر ها به درستی ضد عفونی شوند. تحقیقات نشان داده بذر هایی که ضدعفونی می شوند محصولات بیشتری تولید می کنند.

از بین بردن عوامل بیماری زا

بعضی از عوامل بیماری زا برای رشد و تکثیر فقط به بذر گیاه وابسته هستند.‌ این عوامل مانع از رشد بذر شده یا همراه با بذر رشد کرده و گیاهی بیمار ایجاد می کنند. قطعا این امر سبب می شود که مبلغ های زیادی را برای رسیدگی به گیاه پرداخت کنید. اما با ضد عفونی کردن بذر به راحتی قادر خواهید بود این عوامل بیماری زا را از بین ببرید. از جمله این بیماری ها می توان به زنگ، سیاهک گندم و جو اشاره کرد.

خرید دستگاه ضد عفونی کننده بذر

اگر شما قصد داشته باشید این محصول را خریداری کنید قادر هستید به دو روش سنتی‌  و خرید آنلاین آن را خریداری کنید. هر کدام از این روش ها مزایا و ویژگی های اختصاصی خود را دارند. اکنون برای  آشنایی بیشتر رو هر دو روش خرید این محصول را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

روش سنتی

افراد در گذشته از روش سنتی که از روش های رایج خرید دستگاه ضدعفونی کننده بذر است استفاده می کرده اند. در این نوع خرید افراد متقاضی باید به مراکز عرضه کننده این محصول مراجعه کرده و آن را به صورت حضوری خریداری کنند.‌ خرید سنتی و حضوری این محصولات هنوز متقاضیان خاص خود را دارد. اما این روش خرید در کنار مزایای که داشته و معایبی نیز دارد.

به عنوان مثال این روش خرید وقت بسیار  زیادی را از شما خواهد گرفت. به علاوه ممکن است که به مرکز عرضه کننده این محصول مراجعه کرده اما نتوانید دستگاه مناسب خود را تهیه کنید. اگر شما دانش کافی در انتخاب این محصولات را نداشته باشد ممکن است در خرید محصولی نامناسب تهیه کنید. اما این روش مزایایی نیز دارد یکی از این مزایا این است که از نزدیک دستگاه را مورد بررسی قرار می دهید.‌

خرید غیرحضوری

روش دیگری که می توان از آن برای خرید این محصولات استفاده کرد خرید غیر حضوری این محصول است. چند سالی است که به دلیل افزایش مشغله و نبودن زمان کافی افراد بیشتر تمایل به خرید آنلاین دستگاه ضد عفونی کننده بذر دارند. این روش خرید مزایای بسیار بیشتری نسبت به روش سنتی دارد. در خرید غیر حضوری کافی است که شما فقط به وب سایت مد نظر مراجعه کرده و اقدام به خرید کنید.

البته قبل از این امر الزامی است که از معتبر بودن مراکز فروش آنلاین اطمینان خاطر حاصل کنید. به عنوان مثال شما با بررسی سابقه آن مجموعه می‌توانید از معتبر بودن آن آگاهی پیدا کنید. البته وب سایت های که نماد الکترونیکی دارند نیز سایت های معتبری هستند. به طور کلی آگاهی از مراکز آنلاین فروش کار دشواری نیست و با یکم سرچ در گوگل به این امر پی خواهید برد.

برای خرید دستگاه ضد عفونی کننده بذر باید چه هزینه‌ ای بپردازیم؟

یکی از سوال های اساسی این است که برای تهیه این محصول باید چه هزینه ‌ای بپردازید؟ در واقع قیمت تهیه هر محصولی یکی از عوامل خرید آن به حساب می‌آید.‌ عوامل بسیار زیاد و متنوعی در قیمت خرید دستگاه ضد عفونی کننده بذر تاثیرگذار هستند. پس نمی توان به طور دقیق گفت که هزینه تهیه این محصول چقدر است.

یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در قیمت تهیه این محصول برند سازنده آن است. شرکت های مختلفی در ساخت این محصولات فعالیت دارند که آن را با قیمت های متفاوتی به بازار عرضه می کنند. همچنین کیفیت دستگاه  نیز در قیمت آن دخیل است. قطعا اگر قصد داشته باشید محصولی با کیفیت بالا خریداری کنید باید هزینه به نسبت بیشتری پرداخت کنید.

عامل دیگری که در هزینه های این دستگاه دخیل بوده نوسانات ارز است. این نوسانات بر قیمت تمام محصولات از جمله این دستگاه تاثیر دارد. ممکن است در زمانی که شما قصد خریداری آن را دارید نوسانات ارز بالا یا پایین باشد. در این صورت باید قیمت بیشتر یا کمتری را برای خرید این محصول بپردازید.

بر همین اساس توصیه می‌ شود تا حد امکان قبل از خرید نوسانات ارز را مورد بررسی قرار دهید. البته نقش مرکز عرضه کننده این محصول در قیمت آن را نباید نادیده گرفت. بعضی مراکز این محصولات را با قیمت بسیار زیادی در اختیار متقاضیان قرار می دهند. افراد نیز به دلیل عدم آگاهی چنین محصولاتی را خریداری می کنند. پس بهتر است که شما این محصول را از مراکز معتبر خریداری کنید.

چند نکته در خرید دستگاه ضد عفونی کننده بذر

چند نکته وجود دارد که شما باید در خرید  این محصول به آن ها توجه داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند که خرید بسیار به صرفه و با کیفیت تری داشته باشید.

خرید بدون واسطه

اولین نکته در خرید این دستگاه ها این است که شما این محصولات را بدون واسطه خریداری کنید. واسطه ها نقش چشم گیری در افزایش قیمت یک محصول دارند. به علاوه این واسطه ها ممکن است دستگاه را در شرایط مناسبی نگهداری نکنند. این امر سبب می‌ شود که کیفیت محصول پایین بیاید. بر همین اساس توصیه می ‌شود تا حد امکان دستگاه ضد عفونی کننده بذر را از مراکز اصلی عرضه کننده آن تهیه کنید. این مراکز دستگاه را با قیمت بسیار مناسب در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

تهیه دستگاه اصل

عامل دیگری که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید تهیه دستگاه اصل است. متاسفانه به دلیل کارایی بالای این محصول  بسیاری از افراد انواع بی کیفیت آن را  تولید می کنند. استفاده از دستگاه های بی کیفیت ضرر های بسیار زیادی را برای بذر به همراه دارد. روش های مختلفی وجود دارد که شما با استفاده از آن ها قادر خواهید بود دستگاه اصل را از کپی شناسایی کنید. معمولاً دستگاه های کپی و غیر اورجینال کیفیت ساخت پایینی دارند. شما با توجه به ظاهر این محصولات پی خواهید برد  که از متریال های بی کیفیت ساخته شده است. پس به راحتی قادر خواهید بود غیر اورجینال بودن محصول را تشخیص دهید.

خرید دستگاه برند

بسیاری از افراد این هدف را دارند که فقط یک دستگاه ضدعفونی کننده بذر خریداری کنند. در خرید اصلا به برند سازنده محصول توجه نمی کنند این امر کاملا اشتباه است. اگر شما قصد خرید این محصولات را دارید باید دقت ویژه ای به برند سازنده آن داشته باشید. با اینکه تمام این دستگاه ها کار ضد عفونی کردن بذر را انجام می دهند اما از نظر کیفیت بسیار با هم متفاوت هستند.

دستگاه های  معروف معمولاً قیمت بیشتری دارند اما شما با خرید آن ها از کیفیت و کارایی دستگاه اطمینان خاطر خواهید داشت. به علاوه شما قادر خواهید بود مدت زمان بیشتری از این محصولات  بهره ببرید. پیدا کردن یک مارک معروف کار دشواری نیست، فقط کافی است که شما کمی بررسی کنید و شرکت های صاحب نام در این زمینه را شناسایی کنید.

مزایای خرید دستگاه ضد عفونی بذر

قبل از خرید هر دستگاه و تجهیزاتی باید ابتدا درباره مزایای آن آگاهی پیدا کنید. مزایای خرید این دستگاه ها بسیار زیاد است.  شما با خرید آن ها قادر هستید به تمام این مزایا دسترسی پیدا کنید. سرعت عمل شما با خرید دستگاه ضدعفونی کننده بذر به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. پس شما خیلی سریع می توانید کار ضد عفونی کردن بذر را به اتمام برسانید. با خرید این دستگاه تعداد نیروی انسانی بسیار کم خواهد شد. این امر از نظر اقتصادی به نفع شما خواهد بود و در کاهش هزینه ها نقش دارد. در صورت تمایل می توانید از این دستگاه کسب درآمد کرده و کار ضدعفونی کردن بذر را شروع کنید.

سخن پایانی

ضد عفونی کردن بذر یک امر الزامی است. این عمل باید بسیار دقیق انجام شود تا بازدهی لازم را داشته باشد. اگر شما از دستگاه ضدعفونی کننده بذر استفاده کنید می توانید عمل ضد عفونی را به بهترین نحو انجام دهید. البته در صورتی که یک دستگاه با کیفیت و با عملکرد و کارایی بالا خریداری کنید. از طریق همین وب سایت می توانید اقدام به خرید دستگاه ضد عفونی کننده بذر با قیمت بسیار مناسب کنید.

دلایل ضد عفونی کردن بذر چیست؟

از بین بردن عوامل بیماری زا، داشتن گیاهچه ای سالم و غیره

قیمت دستگاه ضد عفونی کننده بذر چقدر است؟

قیمت این دستگاه متناسب با عوامل زیادی مانند برند سازنده، کیفیت ساخت و غیره تعیین می شود.

بهترین راه خرید دستگاه ضدعفونی کننده بذر چیست؟

بهتر است این دستگاه را به صورت آنلاین تهیه کنید.

خرید دستگاه ضد عفونی کننده بذر چه مزایای دارد؟

افزایش سرعت عمل، کاهش نیروی انسانی، کسب درآمد

در خرید دستگاه ضد عفونی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید دستگاه از برند معروف، خرید محصولی اصل از مراکز معتبر و غیره